Sinds een weekje of 3-4 heeft de V50 af en toe foutmelding bij het starten:
Stabilitats Cont.
Wartn. Erforderlich
De wegenwacht is erbij geweest en kon niet veel meer doen dan de codes uitlezen.
de Centrale computer geeft een melding dat hij bij de communicatie met de SWM geen signaal heeft ontvangen. (830B)
in de SWM zelf staat de code DE49.
De auto rijd verder prima en scherp sturen/remen etc. laat geen raar gedrag zien.
Enig idee wat dit kan zijn? of hoe ik hier achter kan komen. De ruitenwissers die niet meer uitgaan op een droge dag zorgen op termijn voor flink wat krassen op het raam!
overigens reageert de stuurbediening tijdens de eerste minuten van de foutmelding ook niet meer. (knipperlichten wel weer)
Foutcode: SWM - DE49
- Fredhead
- Geartronic member
Ook mijn eerste gedachte inderdaad, xenon
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
Wel Xenon, geen aftermarket! Origineel Volvo.
Enkele maanden geleden is het instrumenten paneel (Snelheidsmeter etc) van de auto 2-3 x uitgevallen, de garage heeft hier destijds geen oorzaak voor kunnen vinden. Sinds ik de Xenon lampen van de auto vervangen heb, en de stadslichten voor ledjes komt inderdaad de huidige melding af en toe naar boven.
Het uitvallen van het Instrumenten paneel is echter verleden tijd. Zowel de garage als de ANWB vermoedde destijds al dat het uitvallen iets te maken zou kunnen hebben met het linker dimlicht dat aan vervanging toe was: Deze begon te knipperen en viels soms uit. Iets met spannings pieken, vermogens dipjes, blablabla..
Ik zie alleen de link even niet, en dus nog steeds de vraag, hoe fix ik dit ?
Enkele maanden geleden is het instrumenten paneel (Snelheidsmeter etc) van de auto 2-3 x uitgevallen, de garage heeft hier destijds geen oorzaak voor kunnen vinden. Sinds ik de Xenon lampen van de auto vervangen heb, en de stadslichten voor ledjes komt inderdaad de huidige melding af en toe naar boven.
Het uitvallen van het Instrumenten paneel is echter verleden tijd. Zowel de garage als de ANWB vermoedde destijds al dat het uitvallen iets te maken zou kunnen hebben met het linker dimlicht dat aan vervanging toe was: Deze begon te knipperen en viels soms uit. Iets met spannings pieken, vermogens dipjes, blablabla..
Ik zie alleen de link even niet, en dus nog steeds de vraag, hoe fix ik dit ?
-
- 2nd Gear member
Diagnostic trouble code (DTC) information CEM-DE49
Condition
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the central electronic module (CEM) registers that communication with the steering wheel module (SWM) is not operating.
Note! In the event of CEM-DEXX diagnostic trouble codes (DTCs) being stored the central electronic module (CEM) must not be replaced; the diagnostic trouble code (DTC) indicates a communication fault in the Control area network!
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition has been on for at least 10 seconds.
Substitute value
None.
Possible source
No power supply to the steering wheel module (SWM)
Open-circuit in the ground lead to the steering wheel module (SWM)
Contact resistance in the terminals
Open-circuit in the wiring for the CAN low speed network to the steering wheel module (SWM)
The steering wheel module (SWM) is not intended for this car for example a used control module with different software/hardware).
Hint:
If several diagnostic trouble codes (DTCs) are stored in the central electronic module (CEM) for communication faults with other control modules in the low speed network, this indicates a common fault in the Control area network, see the wiring diagram.
Fault symptom
Cruise control does not work at all
Windshield wipers only operate at lowest speed
The turn signal lamps are not operating
Buttons on the steering wheel are not working.
Condition
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the central electronic module (CEM) registers that communication with the steering wheel module (SWM) is not operating.
Note! In the event of CEM-DEXX diagnostic trouble codes (DTCs) being stored the central electronic module (CEM) must not be replaced; the diagnostic trouble code (DTC) indicates a communication fault in the Control area network!
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition has been on for at least 10 seconds.
Substitute value
None.
Possible source
No power supply to the steering wheel module (SWM)
Open-circuit in the ground lead to the steering wheel module (SWM)
Contact resistance in the terminals
Open-circuit in the wiring for the CAN low speed network to the steering wheel module (SWM)
The steering wheel module (SWM) is not intended for this car for example a used control module with different software/hardware).
Hint:
If several diagnostic trouble codes (DTCs) are stored in the central electronic module (CEM) for communication faults with other control modules in the low speed network, this indicates a common fault in the Control area network, see the wiring diagram.
Fault symptom
Cruise control does not work at all
Windshield wipers only operate at lowest speed
The turn signal lamps are not operating
Buttons on the steering wheel are not working.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
overig wagenpark
-
- 2nd Gear member
Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-830B
Condition
The engine control module (ECM) transmits and receives information via a standardized serial communication method - LIN (Local Interconnect Network).
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) detects interference in communication with the alternator control module (ACM).
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition is switched on.
Substitute value
The alternator control module (ACM) (charge regulator) charges at a fixed voltage of 13.8 V.
Possible source
Contact resistance and oxidation in the terminals
Short-circuit between the LIN wiring
Open-circuit in the LIN wiring
Internal fault in another control module in the same part of the LIN network
Damaged alternator control module (ACM) (charge regulator)
A generator (GEN) and alternator control module (ACM) (charge regulator) are installed which are not suitable for LIN communication.
Fault symptom
The "Generator not charging" warning lamp is lit when the engine is running.
Condition
The engine control module (ECM) transmits and receives information via a standardized serial communication method - LIN (Local Interconnect Network).
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) detects interference in communication with the alternator control module (ACM).
The diagnostic trouble code (DTC) can be diagnosed when the ignition is switched on.
Substitute value
The alternator control module (ACM) (charge regulator) charges at a fixed voltage of 13.8 V.
Possible source
Contact resistance and oxidation in the terminals
Short-circuit between the LIN wiring
Open-circuit in the LIN wiring
Internal fault in another control module in the same part of the LIN network
Damaged alternator control module (ACM) (charge regulator)
A generator (GEN) and alternator control module (ACM) (charge regulator) are installed which are not suitable for LIN communication.
Fault symptom
The "Generator not charging" warning lamp is lit when the engine is running.
Volvo
overig wagenpark
overig wagenpark
-
- 1st Gear member
Hmm, dat is nog een redelijke hoeveel mogelijkheden!
Ik heb de afgelopen dagen vast geprobeerd met de Xenon uit te starten en tot dusverre heeft het probleem zich niet meer voor gedaan. het probleem doet zich alleen voor direct na het starten, waarschijnlijk dus ook alleen de Lampen aan.
Ik heb de afgelopen dagen vast geprobeerd met de Xenon uit te starten en tot dusverre heeft het probleem zich niet meer voor gedaan. het probleem doet zich alleen voor direct na het starten, waarschijnlijk dus ook alleen de Lampen aan.
-
- 1st Gear member
Mijn vrouw vergat vanmiddag tijd het starten de lampen eerst uit te zetten en het probleem was direct terug! Ruitenwissers gingen weer aan en de stuurbediening werkte niet. Ik ga nu weer verder met het starten met lampen uit, en daarna met lampen aan, 'aar wel eerst even wachten nadat het contact op 1 is gezet. Ik vermoed dat alleen bij snel doorstarten de Xenon een foutmelding veroorzaak in de communicatie tussen de SWM en CEM.
-
- 1st Gear member
Sinds ik zonder de xenon aan start is het probleem met de ruitenwissers en Foutcode DE49 niet meer voorgekomen. Nu heeft de de V50 echter wat anders bedacht:
Airbag SRS Warnung, bij het inrijden van de woonwijk en paar scherpe stuurbewegingen verscheen de melding.
Leuke bijkomstigheid: De centrale deurvergrendeling doet het niet meer!
De lampen gaan wel aan en uit, maar de sloten bijven open.. of dicht..
Wat is dit toch allemaal, wellicht binnenkort de CEM maar gewoon vervangen?
Airbag SRS Warnung, bij het inrijden van de woonwijk en paar scherpe stuurbewegingen verscheen de melding.
Leuke bijkomstigheid: De centrale deurvergrendeling doet het niet meer!
De lampen gaan wel aan en uit, maar de sloten bijven open.. of dicht..
Wat is dit toch allemaal, wellicht binnenkort de CEM maar gewoon vervangen?
-
- 1st Gear member
Alles werkt nu weer.. 2e keer contact op I gaf geen foutmeldingen meer. Auto gestart rondje gereden, geen problemen, niks!
Op de oprit gezte, afgesloten, niks aan het handje..
De vraag is alleen niet of, maar wanneer hij me met de volgende foutcode gaan verassen. Dan bellen we Volvo Assistence maar om de boel uit te laten lezen!
Op de oprit gezte, afgesloten, niks aan het handje..
De vraag is alleen niet of, maar wanneer hij me met de volgende foutcode gaan verassen. Dan bellen we Volvo Assistence maar om de boel uit te laten lezen!
-
- 1st Gear member
Tja, ik hoop nog steeds dat er iemand hier met een geniale ingeving komt en alles kan worden gefixt, liefst door mijzelf
. Er blijven maar Random errors opkomen die net zo snel weer verdwijnen als ze ontstaan.
De SRS airbag error is nu even favoriet, die blijft meestal een minuutje aan en verdwijnt dan weer. Soms voor een dag, soms voor een uurtje...

De SRS airbag error is nu even favoriet, die blijft meestal een minuutje aan en verdwijnt dan weer. Soms voor een dag, soms voor een uurtje...
-
- 2nd Gear member
Laat ook even batterij checken. Als deze bij startfase toch een te lage spanning kan hebben...
Of als je een lader thuis hebt...
Of starten met startkabels
Of als je een lader thuis hebt...
Of starten met startkabels
Laatst gewijzigd door Apox op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
Gisteren een wat langeren rit gemaakt (+- 200 km). pak en beet 50 KM gereden met het Airbag lampje aan die daarna weer netjes uit ging.
Echter stopte bij de parkeer garage de ramen er ineens mee, gingen niet meer open aan de voorzijde. (goede timing).
Ook bij het wegrijden haperde ze even, de sloten weigerde toen ook (weer) dienst. Thuis aangekomen deden alle ramen het weer, aribag lampje weer uit en de sloten weer 100% in orde.
Wat links al deze problemen aan elkaar?
*SRS Airbag waarschuwing
*Stabiliteits controle (volgens ANWB wss iets te maken met de stuurhoeksensor)
*Sloten werken niet (Alarm wel)
*Ramen werken niet (voor niet, achter wel)
Zal bij de volgende storing door de weeks volvo assistance maar bellen en iig vragen de accu ook even te checken. Ik meen dat deze na 4-5 keer starten enkele weken geleden toen ik het euvel met de ruitenwisser had ook al een lage spanning error gaf.
Echter stopte bij de parkeer garage de ramen er ineens mee, gingen niet meer open aan de voorzijde. (goede timing).
Ook bij het wegrijden haperde ze even, de sloten weigerde toen ook (weer) dienst. Thuis aangekomen deden alle ramen het weer, aribag lampje weer uit en de sloten weer 100% in orde.
Wat links al deze problemen aan elkaar?
*SRS Airbag waarschuwing
*Stabiliteits controle (volgens ANWB wss iets te maken met de stuurhoeksensor)
*Sloten werken niet (Alarm wel)
*Ramen werken niet (voor niet, achter wel)
Zal bij de volgende storing door de weeks volvo assistance maar bellen en iig vragen de accu ook even te checken. Ik meen dat deze na 4-5 keer starten enkele weken geleden toen ik het euvel met de ruitenwisser had ook al een lage spanning error gaf.
-
- 1st Gear member
Kleine update: Vanavond rond 17:00 viel bij het passeren van de Volvo garage mijn volledige instrumentenpaneel uit. Voordeel hiervan was dat ik voor de verandering een keer geen foutmelding te zien kreeg
!
Meteen langs de dealer geweest maar alle monteurs waren al weg; kreeg het advies mee Volvo assistance (VA) maar te bellen.... zucht..
VA gebeld, wegenwacht langs geweest en wat denk je...? Alles doet het weer
Wel meteen gevraagd de accu even door te meten deze bleek nog 660A te bezitten van de oorspronkelijk 700A. Een zelfde test bij de MIN op het chassis gaf overigens een waarde van 450A aan..
Morgen hoop ik de rit naar Amsterdam overleven en dan de auto maar bij Volvo in Zutphen dumpen, of zijn er nog geniale ingevingen alhier?

Meteen langs de dealer geweest maar alle monteurs waren al weg; kreeg het advies mee Volvo assistance (VA) maar te bellen.... zucht..
VA gebeld, wegenwacht langs geweest en wat denk je...? Alles doet het weer

Wel meteen gevraagd de accu even door te meten deze bleek nog 660A te bezitten van de oorspronkelijk 700A. Een zelfde test bij de MIN op het chassis gaf overigens een waarde van 450A aan..
Morgen hoop ik de rit naar Amsterdam overleven en dan de auto maar bij Volvo in Zutphen dumpen, of zijn er nog geniale ingevingen alhier?
-
- 2nd Gear member
Moeilijk te zeggen zonder de wagen te hebben. Zeker als het niet continue is.
Waar je zelf naar kan kijken zijn de stekkers op de cem. Als hij nog eens raar doet. Stop even en pruts, trek en duw even aan de stekkers en kabels.
Maar laat hem eens uitlezen.
Waar je zelf naar kan kijken zijn de stekkers op de cem. Als hij nog eens raar doet. Stop even en pruts, trek en duw even aan de stekkers en kabels.
Maar laat hem eens uitlezen.
-
- 1st Gear member
Heb diverse van deze klachten (uitvallen van het dashboard, niet meer werkende binnenverlichting, niet werkende raam- en spiegelbediening etc) eens meegemaakt bij een proefrit in een oudere V50 2.0d uit 2005. De koop is uiteraard niet doorgegaan maar de eigenaar gaf toen aan dat het aan de stekkers in de bestuurdersportier lag en deze even ingespoten moesten worden met contactspray.. Dit schijnt een bekend euvel te zijn met als definitieve oplossing nieuwe stekkers, overigens geen gratis reparatie onder garantie.
Laatst gewijzigd door VolvoThom op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
Zal als het weer het toestaan eens de CEM blootleggen en de stekkers goed aanduwen. Wil dan gelijk de zekering van de linker achter portier controleren. Deze gaat niet meer open helaas.
Raam werkt wel, hendel zorgt ook dat het slot open omhoog gaat, maar bij loslaten valt deze terug. Gaat ook vrij zwaar.
Raam werkt wel, hendel zorgt ook dat het slot open omhoog gaat, maar bij loslaten valt deze terug. Gaat ook vrij zwaar.