Hardnekkig olielekkage linker zijde motorblok

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
theo1976
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.07.2016 - 11:16

Goedenavond,

Twee weken geleden heb ik mijn XC90 van 2004 een grote opfrisbeurt gegeven. Distributieriem, spanrollen, waterpomp, grote beurt etc. Er zat toen een lekke keerring bij de krukas. Deze is meteen vervangen, want het verloor olie. De motorsteunen waren al naar hun grootje door de lekkage, dus dat was niet zo'n goed nieuws.

Wat schets mijn verbazing, nu lekt er weer wat. Het verschil is nu dat de olie niet vanachter de distributieriem lijkt te komen. Dus niet van de nokkenassen zelf.
Het komt wel van boven af, gelet op de spreiding van de olie. In eerste aanleg leek het dat de stuurbekrachtiging pomp lek was, maar dit ging om een lekke slang.

De olie die er op de stoep valt is bruine motor olie, niet rood of transparant.

Ik ben nu even clueless waar ik moet zoeken. De olie valt steeds naast het rechter voorwiel op de grond. Ik hoop namelijk niet dat het een pakking is van het blok zelf.. :'(

Wie weet waar ik nog meer kan kijken.

Alvast bedankt voor jullie tips.
Laatst gewijzigd door theo1976 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 2004 2.5T
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21028
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Schoonspuiten en dan met draaiende motor kijken waar het vandaan komt? Je moet ergens beginnen ... Overigens de vraag wat voor olie het is: ATF of lijkt het toch op motorolie?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9899
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Linker zijde/rechterzijde? Het is maar hoe je het bekijkt.
De olie hoe ruikt deze? En zit de lekkage aan de bestuurders zijde?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Hans oet Twent schreef: Linker zijde/rechterzijde? Het is maar hoe je het bekijkt.
De olie hoe ruikt deze? En zit de lekkage aan de bestuurders zijde?
Links is waar het stuur zit in Nederland..:)
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

theo1976 schreef: Goedenavond,

Twee weken geleden heb ik mijn XC90 van 2004 een grote opfrisbeurt gegeven. Distributieriem, spanrollen, waterpomp, grote beurt etc. Er zat toen een lekke keerring bij de krukas. Deze is meteen vervangen, want het verloor olie. De motorsteunen waren al naar hun grootje door de lekkage, dus dat was niet zo'n goed nieuws.

Wat schets mijn verbazing, nu lekt er weer wat. Het verschil is nu dat de olie niet vanachter de distributieriem lijkt te komen. Dus niet van de nokkenassen zelf.
Het komt wel van boven af, gelet op de spreiding van de olie. In eerste aanleg leek het dat de stuurbekrachtiging pomp lek was, maar dit ging om een lekke slang.

De olie die er op de stoep valt is bruine motor olie, niet rood of transparant.

Ik ben nu even clueless waar ik moet zoeken. De olie valt steeds naast het rechter voorwiel op de grond. Ik hoop namelijk niet dat het een pakking is van het blok zelf.. :'(

Wie weet waar ik nog meer kan kijken.

Alvast bedankt voor jullie tips.
Ben bang dat de krukaskeerring niet goed gemonteerd is?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De olie ligt bij het rechter voorwiel ,dus rechterzijde :happy:
Lijkt me inderdaad of de krukaskeerring bij de oliepomp of een nokkenas keerring. Zoals al gesuggereerd alles goed schoonmaken en kijken waar de lekkage onstaat.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Kan je wat duidelijke fotos nemen? Is zoveel handiger dan gokken
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”