storing verlichting motor valt uit

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Pieter1970
1st Gear member

beste allen,

Hoop dat jullie mij kunnen helpen
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een volvo 850 2.5 10V uit 1996 met 140.000 km op de teller.
Nu zit ik met het volgende: Ik rij niet met de auto en de auto start goed echter heb ik storing in de verlichting in het dashbord. Daarbij werken de dimlichten niet.
De knipperlichten werken niet. als ik richting wil aangeven gaat het storen. soort krakend geluid door het boxje die normaliter het klik/klak geluid geeft.
Maar als ik het groot licht aan wil doen dan laat de motor af.

Het volgende heb ik gedaan:
Ik heb de accu opgeladen -> geen verbetering
stekker linker dimlicht (voor) losgehaald. -> geen verbetering
stekker rechter dimlicht (voor) losgehaald -> geen verbetering
beide stekkers dimlicht (voor) losgehaald -> in eerste instantie was alles weer oké. sterkers er weer opgedaan -> probleem weer terug. stekkers er weer afgehaald maar nu bleef het probleem erin zitten. lijkt dus dat het erger is geworden.

De auto blijft wel goed starten (ik rij er niet mee omdat ik het niet vertrouw) ondanks alles. Het lijkt wel of er ergens kortsluiting in zit.

Heeft iemand ervaring hiermee of kan iemand mij op weg helpen waar ik het in zou kunnen zoeken.
Bedankt alvast.

Ps. zal snel eens een foto plaatsen en wat meer vertellen.
NicoV40
4th Gear member

Relais/zekeringen zou ik als eerste nalopen.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
lint
Geartronic member

Misschien toch een probleem met de massa.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

En alle massaverbindingen. Als daar wat loszit of slecht contact maakt doen auto's de vreemdste dingen.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Pieter1970
1st Gear member

Dank voor de reacties alvast

De zekeringen heb ik nagelopen die zijn goed.
Vreemd dat het een massa probleem zou kunnen zijn omdat er niets is losgemaakt behoudens de accu. Maar hij deed het voor die tijd al voordat ik de accu ging opladen.
Als er een relais kapot is dan doet hij het toch niet of wel. Iets ertussen in zou dan toch niet voorkomen?
Maar ik ga dit wel uitzoeken. Eerst een elektrisch schema opzoeken zodat ik weet welk relais ik moet hebben omdat ik het mijn inziens specifiek de schakeling van de verlichting.

Elke reactie blijft welkom. Ik hou iedereen op de hoogte.
haasje
4th Gear member

Het niet werken van verlichting, richtingaanwijzer etc wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een defect electrisch gedeelte van je contactslot (is een probleem wat vaker voorkomt). Wat betreft de de andere problemen, die komen me niet direct bekend voor, maar zouden hier ook aan gerelateerd kunnen zijn.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Pieter1970
1st Gear member

beste Haasje,

Is het slot te controleren dat het hier aan ligt en kun je dit repareren?
heb je hier ervaring mee ?

groet
haasje
4th Gear member

Het is een los onderdeel dat achterop je contactslot geschroefd zit.

onderdeelnummer:9447803
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Pieter1970
1st Gear member

top dank je wel, jullie horen van mij
Pieter1970
1st Gear member

het onderdeel achter het contactslot vervangen en dit is het probleem niet.
Nu de relais maar eens allemaal eruit halen doormeten.
Ik hou jullie op de hoogte
hvt
5th Gear member

Heb je de problemen met de verlichting en de knipperlichten alleen met de motor aan?
Of ook met de motor uit?

Als het alleen met motor aan is, zou het de massakabel tussen het motorblok en het chassis kunnen zijn.
Dit is meestal een platte gevlochten kabel. Deze gaan wel eens kapot door het constant bewegen icm ouderdom.
Dit kunnen zeer vreemde problemen opleveren.
Is makkelijk te testen door een goede startkabel tussen het blok en het chassis te zetten.
Denk er wel om dat deze goed contact moet hebben.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Pieter1970
1st Gear member

update
vandaag een aantal relais in de zekeringenkast onder de motorkap gecontroleerd (de 3 zwarte) en die zijn allemaal goed. de ohm doorgemeten, schakeling doorgemeten en met de stroom erop gecontroleerd of dan de spanning er ook nog goed doorheenloopt. Lang leve internet voor de uitleg die ik gevonden heb hoe je dit doormeet.

verlichting getest met de motor uit en geen sleutel in het contactslot en het volgende gebeurt bij het aanzetten van het grootlicht.
1. de binnenverlichting gaat uit
2. de verlichting van de airco gaat aan (de airco is niet origineel van volvo maar later ingebouwd volledig digitale bediening)
3 het verlichtingslampje van het grootlicht (blauw) gaat zachtjes branden maar niet voluit (helder) zoals het hoort
4. het verlichtingslampje van de mistachterlampen (oranje) gaat vel (normaal) branden

Blijft dus vreemd allemaal.
This een lastig probleem en we hebben de auto hard nodig maar we houden moet :D
hvt
5th Gear member

Klinkt wel als een massa probleem.
Alleen de grote vraag is waar.
Iets in het grootlichtcircuit krijgt geen massa, of niet voldoende, maar trekt dit uit het circuit waar de vreemde dingen gebeuren.
Hierdoor krijg je dat het grootlichtcircuit in serie komt met het andere circuit. Dit verklaart dat bepaalde lampjes zwak gaan branden.
In serie wordt de spanning verdeeld, denk maar aan de ouderwetse kerstboomverlichting met indraai gloeilampjes.
Het kan zelfs zo zijn dat het andere circuit geen massa heeft, maar deze door het grootlichtcircuit krijgt.
Zonder schema moeilijk op afstand uit te zoeken.

Volgens mij moet je alle massapunten bijlangs gaan. Hiermee bedoel ik de punten waar je een kabel aan het chassis vast ziet zitten.
Dit zijn vaak kabeloogjes die om een schroeddraadeind onder een moertje zitten tegen het chassis aan.
Controleer of dezen nog wel goed contact maken met het chassis.
Ik zou beginnen in de buurt van de zekeringen en relais van het grootlicht.

Succes.

In welke omgeving woon jij?
Misschien dat iemand van het forum je kan helpen.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
hvt
5th Gear member

Ik zie elektrische problemen vaak als een puzzel, dus heb maar even verder gezocht.

Schema's gevonden van een 850, dus begonnen met de puzzel.
Bovenstaande klopt ongeveer wel.
Grootlicht en mistachterlicht signalering in dashboard zitten samen op één massa.
Bij het aanzetten van grootlicht komt er spanning op het grootlichtlampje en als de massa hiervan niet goed is, krijgt deze zijn massa via het achtermistlichtlampje.
En deze waarschijnlijk weer via het echte achtermistlicht. En omdat alles in serie staat, branden ze niet allemaal op volle sterkte. Verschil heeft te maken met sterkte lampjes.
Grote kans dus dat wanneer je het lampje uit de achtermistlicht haalt, de lampjes op dashboard niet eens gaan branden.

Volgens het schema zit de, volgens mij, ontbrekende massaasnsluiting bij het centrale elektrische unit. Links achterin de motor ruimte.
Succes.

Voor de liefhebber, dit schema heb ik gebruikt. schema 850
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pieter1970
1st Gear member

beste Hvt,

Ik woon in Drachten.
Super voor het schema en de hulp top top
Wat mij gisteravond nog is opgevallen is dat wanneer ik het grootlicht aanzet onder het stuur waar ook een aantal stekker zitten er iets sluiting zit te maken.
Althans hoe ga ik dit omschrijven: het lijkt alsof je een plus en min tegen elkaar aan houdt. kortsluitingsgeluid.
probeer vandaag nog ergens een gaatje te vinden om weer verder te zoeken met behulp van het schema.
Jullie horen van mij. Fijne zondag allemaal.
hvt
5th Gear member

Dat kortsluitgeluid hoeft niet eens echte sluiting van plus en min te zijn. Een enkele draad die los/vast zit kan ook knetteren als er genoeg stroom loopt.
Bij echte sluiting zou er een zekering moeten doorbranden.

Ik woon zelf tegen Marum aan, dus vlakbij Drachten.
Afstand hoeft het probleem niet te zijn, tijd is meer het probleem. Vooral nu het zo vroeg donker is.
Maar last maar horen.
In elk geval weer succes.
Pieter1970
1st Gear member

niet meer bezig geweest vandaag, ja met de andere volvo die er nu ook meer gestopt is echt even pech
er is een cilinder uitgevallen. Ik denk dat het de bobine is, morgen even een nieuwe halen. gelijk nieuwe bougies erin.
Hoop dat die morgen weer loopt. dan kan de ander met de neus de garage in en heb ik licht om opsporing te doen.
So far So.........
Pieter1970
1st Gear member

beste allemaal,
het probleem heb ik gisteren opgelost en de auto werkt weer goed.
Wat heb ik allemaal gedaan en wat was het uiteindelijk:
1. accu volledig opgeladen. auto gestart en gemeten of de dynamo werkt
2. accu van mijn andere volvo erin gezet
3. de schakelaar achter het stuurslot getest met de andere volvo (altijd handig als je onderdelen kunt uitwsselen)
4. de wisselrelais van de verlichting uit elkaar gehaald en alles nagelopen. Dit omdat deze lawaai zat te maken. functioneert goed dus duide het erop dat er toch iets met een massadraad aan de hand was
5. de massadraden allemaal nagelopen en die zitten er maar hier zat dus wel het probleem zoals jullie al aangaven. Uiteindelijk bleek het gelukkig geen doorgebeten massadraad te zijn want we hebben hier nogal last van steenmarters. Bij de accupool zit nog een massadraad die uit meerdere draden te bestaan. Hier bleek wat ruimte te zitten en dit maakte dus het slechte contact. Alle polen en verbindingen schoon gemaakt en het werkt weer top. Leve de 850.
Zo ga ik nu weer met de andere volvo xc70 aan de slag, Die heeft een zeer hardnekkig motorisch probleem.
Ik wil jullie allen bedanken voor de tips etc.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”