V70 Classic stottert (nog altijd) af en toe...

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Beste allemaal,

Mijn V70 Classic 2.5 Sport-Line Aut. heeft (nog altijd) af en toe last van stotteren. Voor de zomer zijn al de volgende onderdelen vervangen:

- Brandstoffilter
- Luchtfilter
- Vacuüm slangen (zaten 2 lekken in)
- Complete ontsteking
- Temperatuursensor van de motor

- Daarnaast de injectoren ultrasoon laten reinigen, opbrengst was bij alle 5 nog best goed en ook ongeveer gelijk, het spuitbeeld echter leek nergens op.

De afgelopen paar (zomer)maanden heb ik weinig tot geen last gehad. De laatste paar weken begint het euvel helaas af en toe weer de kop op te steken. Opvallend nu is dat het stotteren zich meer lijkt voor te doen in deze tijd van het jaar met lagere temperaturen en vochtiger omstandigheden, zoals regen en mist. De afgelopen zomermaanden, bij hogere temperaturen en drogere omstandigheden loopt hij bijna altijd als het spreekwoordelijke zonnetje; uitgezonderd precies twee dagen dat de regen met bakken uit de lucht viel.

Een Volvo-specialist bij mij om de hoek heeft wel kunnen vaststellen dat het stotteren wordt veroorzaakt doordat een injector het signaal krijgt dat hij moet uitschakelen, maar waar dat signaal vandaan komt is nog altijd onduidelijk. Of het telkens om dezelfde injector gaat of telkens een andere weet ik niet. Om te kunnen meten waar het signaal vandaan komt is de auto aan allerlei apparatuur aangesloten geweest, echter uitgerekend wanneer je wilt dat het stotteren zich voordoet...............precies, dan doet hij dat dus niet. Na een week testen en meten in de werkplaats zonder dat de storing zich voordeed heb ik hem dus maar weer opgehaald :devil:

Is er iemand die weet waar dit foute signaal naar één van de injectoren vandaan zou kunnen komen? Andere suggesties v.w.b. de veroorzaker zijn uiteraard ook zeer welkom.

Anders ontkom ik er niet aan om te wachten tot het echt herfst wordt, dan komt het stotteren gegarandeerd weer heviger terug en komt er wellicht wèl iets uit een meting.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Nautic Schoorsteen
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 29.04.2016 - 13:58

Hoe hebben ze geconstateerd dan dat het signaal van de injector niet klopt dan?

Wat heb je precies aan de ontsteking vervangen?
Bougies?
Kabels?
Bobine ook?
Rotor en verdelerkap?

Geeft de auto ook een storing als je deze uitleest?

Het kan ook aan de brandstofdruk liggen, oftewel is de brandstofpomp nog in goede staat?
Dit is vrij eenvoudig te meten met het ventiel op het einde van de brandstof rail.

Controleer ook even de vaccuüm leiding van de brandstof druk regelaar.
Deze zit op je brandstofrail geschroefd, als daar een lucht lek in zit functioneert je drukregelaar ook niet goed en resulteert dit in schokken.

Daarnaast zou het ook nog aan de MAP sensor kunnen liggen (10V heeft geen LMM dacht ik) of aan je lamdasonde.
Probeer de MAP sensor is schoon te maken met wat remreiniger en kijk of het effect heeft.
Deze zit dacht ik bovenop je koelvin geschroefd, en loopt met een vaccuüm leiding naar het inlaat spruitstuk.
Lang geleden dat ik aan een 10V heb gesleuteld O-)

Probeer als je iets heb veranderd, even de min pool van de accu te halen voor je ermee gaat rijden.
Dan resetten je fuel trims en weet je of het probleem daadwerkelijk is opgelost. (Als het in het brandstof zit dan).
Anders is het mogelijk dat je het fysieke probleem is opgelost, maar de software nog steeds rekening (probeert) te houden met het verkeerd gemeten mengsel.
Laatst gewijzigd door Nautic Schoorsteen op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Dank voor je uitgebreide inhoudelijke reactie, deze waardeer ik zeer; had helaas niet eerder tijd om te reageren, o.a. door voorbereidingen op een verbouwing bij ons thuis die maandag begint, heb ook nog kinderen met hobby's en fungeer daardoor nogal veel als een soort taxichauffeur :lol:

Nu dan ook een inhoudelijke reactie terug. Wat betreft de ontsteking, die is geheel vervangen: bougies, bougiekabels, bobine, bobinekabel, verdelerkap en rotor. De brandstofdruk is gemeten en is goed. Vacuümslangen zijn allen vervangen en op diverse plaatsen is nadien gemeten of hij vacuüm lekt of z'n vasthoudt; dat laatste is gelukkig het geval dus daar kan het niet aan liggen. MAP-sensor is reeds schoongemaakt en werking gecontroleerd, ook die werkt zoals het hoort.

Mijn 10V heeft inderdaad geen LMM, de lambdasonde als mogelijke oorzaak kreeg ik toevallig eerder deze week ook als tip. Ik zal hem deze week eens laten controleren en doormeten; volgens mij heeft mijn '99 V70 Classic nog maar één lambda, alleen vóór de KAT. Wellicht is de lambdasonde defect, maar dat verklaart mijns inziens niet waarom het euvel erger is in vochtige omstandigheden, dan in droge omstandigheden; nogmaals afgelopen zomer heb ik bijna probleemloos gereden. Of zou er vocht in/bij de stekker komen? Daardoor zou de lambda ook verkeerde waarden kunnen afgeven en dat zou het stotteren kunnen verklaren omdat het brandstofmengsel niet klopt.

Of klopt mijn beredenering nu niet? ben op autotechnisch gebied tenslotte maar een 'leek'.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Nautic Schoorsteen schreef: Hoe hebben ze geconstateerd dan dat het signaal van de injector niet klopt dan?
Die vraag was ik vergeten te beantwoorden: Uitlezen levert geen storing op, hoe het is geconstateerd dat het signaal naar één van de injectoren niet klopt weet ik eerlijk gezegd niet; ik was er niet bij maar het is vastgesteld door de Volvo-specialist waar de V70 stond. Het lukte hem vervolgens helaas dus niet om te meten waar dat verkeerde signaal vandaan komt omdat uitgerekend vanaf dat moment de storing weg bleef.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”