Wanneer wordt 'ie in een XC90 gelepeld??
Dit lijkt me nou net wat. Gewoon 50% aan pk's extra, prima koppel, dus blazen maar...
Kunnen we Volvo niet een handje helpen? Ze hebben immers op klantadvies ook de XC90 Sport ontwikkeld.
TDV8 nu ook voor Range Rover Sport
De langverwachte V8 diesel wordt eind dit jaar in de Range Rover Sport leverbaar.
Met een vermogen van 272 pk en een koppel van 640 Nm levert de Range Rover Sport prima prestaties. Zo duurt de sprint van 0 naar 100 km/h met twinturbodiesel 9,2 seconden en waar de ´grote´ Range Rover TDV8 op 200 begrensd is mag de Sport TDV8 doorrazen tot 209. Ook deze topsnelheid wordt door de elektronica bepaald. Het verbruik bedraagt gemiddeld 1 liter diesel op 9,0 kilometer. Als TDV8 kan de Sport beter concurreren met de dieselende SUV´s van de concurrentie dan de TDV6 (190 pk en 440 Nm) die overigens naast de achtcilinder leverbaar blijft. De nieuwe sterke diesel van de Ford Motor Company is afgeleid van het V6 dieselblok en maakt bijvoorbeeld gebruik van hetzelfde Compact Graphit Iron. Net als in de gewone Range Rover wordt het blok gekoppeld aan een zestrapsautomaat van ZF.
TDV8 ook in de XC90?
- Douwe
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Tja... een V8 diesel in een XC90., dat zou leuu zijn.
Maar, ik D8 het niet.
De benzine V8 is een bijzonder compact ontwerp, zodat ie dwars in de motorruimte past met behoud van voldoende 'lucht', zodat de kreukelzones voldoende groot blijft.
Ik ben bang dat deze diesel net wat te breed is om te voldoen aan de strenge packagingcriteria die Volvo stelt. In de Range Rover zit het blok in de lengte, en daar speelt het niet zo'n kritische rol. De neus van de Range Rover is wel wat langer.
Om een motorblok van langs naar dwarsmontage aan te passen moet nog wel wat ombouwwerk gebeuren.
Lees ik trouwens goed dat die V8-diesel een gietijzeren blok heeft? Woow... dat weegt wat.
Maar, ik D8 het niet.
De benzine V8 is een bijzonder compact ontwerp, zodat ie dwars in de motorruimte past met behoud van voldoende 'lucht', zodat de kreukelzones voldoende groot blijft.
Ik ben bang dat deze diesel net wat te breed is om te voldoen aan de strenge packagingcriteria die Volvo stelt. In de Range Rover zit het blok in de lengte, en daar speelt het niet zo'n kritische rol. De neus van de Range Rover is wel wat langer.
Om een motorblok van langs naar dwarsmontage aan te passen moet nog wel wat ombouwwerk gebeuren.
Lees ik trouwens goed dat die V8-diesel een gietijzeren blok heeft? Woow... dat weegt wat.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41365
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Jij hebt innige contacten in Zweden Douwe. Doe je best zou ik willen voorstellen 

Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Live
- 4th Gear member
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46
misschien weer een aanpassing voor de V8..?
Maar ik denk zelf van niet, althans de Amirikaanse markt (de grootste afnemer van SUV's) heeft zelf weinig aan diezel ivm lage benzine prijs....
voor europa is het wel leuk, maar is de D5 ook al redelijk goed en sterk
Maar ik denk zelf van niet, althans de Amirikaanse markt (de grootste afnemer van SUV's) heeft zelf weinig aan diezel ivm lage benzine prijs....
voor europa is het wel leuk, maar is de D5 ook al redelijk goed en sterk
Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2
Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
- Douwe
- 3rd Gear member
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
En de europese markt is natuurlijk een gigantische dieselmarktS80_USA schreef:Volvo levert geen diesels in de VS. In een aantal staten, zoals California, is diesel voor personenauto's zelfs niet toegestaan.