Vraagje voor de audio experts!
Ik heb laatst de deurpanelen vervangen van m'n V50 1.6D / Base audio. Deze panelen hadden toevallig tweeters ingebouwd, terwijl die in de oude deurpanelen niet zaten. In de deur zag ik een stekkerverbinding waar de stekkers van de tweeter zo in klikten, dacht de zaak daarmee aan de praat te hebben. Maar als je dan de radio aandoet: mooi geen geluid uit de tweeters. WTF??
Mijn vraag: zijn die tweeters gewoon niet verbonden met de (basis variant van de) V50 stereo, en indien niet, zou je ze dan gewoon kunnen verbinden met de kabels die naar de luidsprekers gaan? Dat wil zeggen, kan natuurlijk altijd, maar hebben de tweeters dan zelf al een hogetonenscheidingsfilter ingebouwd, of moet je er die nog tussen zetten? En als dat filter er niet standaard al op zit: iemand tips waar je zo'n ding krijgt, en wat voor type het moet zijn? Veel luidspreker kitjes hebben een net klein doosje als filter erbij zitten, maar los vind ik ze niet. Hoop vragen!
tweeters doen het niet bij base audio?
- Luuk87
- 2nd Gear member
De tweeters hebben hun eigen crossover (dat filtertje), zit direct naast de speaker. De stekkerverbinding is letterlijk alleen een directe verbinding met de speakerdraden, hetzelfde wat je nu dus wilt gaan doen heb je al (dit ingewikkelder maken levert Volvo niks op). Voor zover ik weet is het ook een kwestie van stekkers erin en het zou moeten werken. Wellicht zijn deze tweeters al kapot? Zou wel gek zijn, bij 4 deuren tegelijk.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
Gentleman's sjonniebak

-
- 4th Gear member
Werken die niet alleen als je een uitgebreidere audio set hebt (high performance ofzo?) Volgens mij doen de tweaters het in mijn XC70, naast de midden speaker boven op het dashboard het ook niet.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
- Luuk87
- 2nd Gear member
Volvo kan die niet los uitzetten omdat ze gewoon hun spanning vanaf de standaard speakerdraden krijgen. Door middel van crossovers weten de tweeters welke frequentieband zij mogen verwerken.
Volvo V50 | 2006 | 2.0D
Gentleman's sjonniebak
Gentleman's sjonniebak

-
- 2nd Gear member
Dank Luuk, voor de info. Ik ga binnekort de deurpanelen weer loshalen (ik heb alleen de voorste vervangen) en zal dan eens checken of de luidsprekers en tweeters werkelijk doorverbonden zijn. Mijn vermoeden is van niet, want na het inklikken van de tweeter stekkers hoor ik nog steeds niks uit de tweeters... Maar ik ga het gewoon ff testen en doormeten.
Daarnaast zal ik anti-dreun matten aanbrenegen op de staalplaten in de deuren, elders op de site kwam ik tegen dat dat het geluid ook dramatisch zou verbeteren. Kan ik wel in meegaan, ik kan niet geloven dat Volvo willens en wetens echt beroerde speakers zou monteren - de akoestiek van de deur kan ook een hoop doen.
Daarnaast zal ik anti-dreun matten aanbrenegen op de staalplaten in de deuren, elders op de site kwam ik tegen dat dat het geluid ook dramatisch zou verbeteren. Kan ik wel in meegaan, ik kan niet geloven dat Volvo willens en wetens echt beroerde speakers zou monteren - de akoestiek van de deur kan ook een hoop doen.
-
- 2nd Gear member
Als car audio en multimedia installer als beroep kan ik dat zeker be-amen!caputtski schreef: Daarnaast zal ik anti-dreun matten aanbrenegen op de staalplaten in de deuren, elders op de site kwam ik tegen dat dat het geluid ook dramatisch zou verbeteren. Kan ik wel in meegaan, ik kan niet geloven dat Volvo willens en wetens echt beroerde speakers zou monteren - de akoestiek van de deur kan ook een hoop doen.
als je de matten van Silent-coat neemt, de 4mm en je deur aan de binnenkant, en je deurpaneel beplakt zal je al veel verschil merken!
Tevens heb ik mijn kofferklep ook aangepakt met 4mm silent-coat en daarop nog de sound absorber (noppenschuimmatten) tegen aangeplakt tegen eventuele rammeltjes etc
-
- 2nd Gear member
Ik heb juist zulke anti-dreunmatten geinstallerd: helpt inderdaad al een hoop. Als je de deurpanelen er toch af hebt zou ik ook overwegen originele Volvo tweeters van de sloop te halen en te plaatsen. Al gaat zonder ook prima, voor mij is het nu wel weer om aan te horen (voor de montage van de anti dreun matten was het gewoon vreselijk...). Op ebay.de vind je een hoop keuze in zulke matten, en niet te duur.