plotseling stilvallende motor

Plaats reactie
CasperV
Starter

Volvo XC70 2.5T uit 2004. 235000 km

Deze zomer reden we de Brennerpas naar beneden en toen viel ineens de motor uit. Vooraf een melding op het dashboard met rood driehoekje dat meteen gestopt moest worden. Gelijk daarna viel alles uit. Lichten, dashboard enz. Motor van contact afgehaald en opnieuw gestart en hij reed weer. Overigens was dit tijdens het rijden op een drukke snelweg met een snelheid van rond de 100 km/h. Dit gebeurde een paar keer achter elkaar. Inmiddels beneden in Italie aangekomen verdween de storing. Een week later middenin het hete Rome zelfde storing. De accu kon het niet meer aan dat er telkens opnieuw gestart moest worden, dus begaf het. Na nieuwe accu geen storing meer gehad. Op terugweg weer in de bergen zelfde storing. Alles viel weer weg. Uit de bergen op de duitse autobahn, geen probleem. Thuisgekomen de auto uit laten lezen. De enige oorzaak die ze konden vinden was dat de luchtmassa meter niet goed was. Maar was een onzekere oorzaak. Toch maar laten vervangen. Laatste maanden tijdens korte ritten in nederland geen storing. Nu dit weekend naar België geweest. Bij aankomst in dorpje in Ardennen viel alles weer stil, lichten uit, ruitenwissers uit, dashboard donker. Na opnieuw starten is het weer goed.
Heeft iemand misschien een tip, want als je gaat zoeken dan kom je heel wat vage verhalen tegen en kan het overal aan liggen.
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Ik zou het, gezien het verhaal, zoeken in de hoek van de temperatuur(-sensoren) van motor of versnellingsbak. Het gebeurt telkens wanneer blijkbaar nadat een hoop koppel wordt gevraagd en dus veel warmte werd gecreëerd (bergop) een snelle afkoeling (berg neer) plaatsvindt. Dat zet mij op dit idee.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
CasperV
Starter

Dank voor je antwoord. Zal het met mijn garage zeker gaan bekijken.

Nog even wat aanvullende info. Mijn auto was namelijk geleend door mijn zoon voor dat weekend België. Hij vertelde me net bij thuiskomst dat de storing intrad nadat ze de stoelverwarming hadden aangezet. Deze viel elke keer uit en daarna dus de rest ook, zoals de verlichting, ruitenwissers en dashboard. De motor bleef wel draaien. Misschien helpt deze info weer wat verder.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”