HU850 vervangen door een aftermarket radio

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Turbodesk
5th Gear member

Omdat ik de HU850 behoorlijk zat aan het worden was heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de radio er uit gehaald en vervangen door een aftermarket radio.

In eerste instantie had ik een Blue Power BLP-840 radio over laten komen uit Zweden en in de auto ingebouwd. De 2016 versie wel te verstaan.
Daar heb ik een paar dagen mee rond gereden totdat de irritatie de grens had bereikt en in overleg met Zweden de boel weer terug gestuurd heb,
In het kort: Ziet er fantastisch uit, net of het zo uit de fabriek komt. De rest is om te huilen. Geluidskwaliteit is niet aanwezig. Radio ontvangst slecht.
Veel te veel bugs ondanks dat het apparaat al sinds 2010 op de markt is. Je zou toch verwachten dat het nu allemaal wel is opgelost.

De volgende stap was om op zoek te gaan naar een mooie radio zonder kermisverlichting en een mat zwarte rand. En dan meteen ook DAB+
Na lang wikken en wegen is het de Kenwood DNX5160DABS geworden. Met Garmin navigatie. Strakke radio met duidelijke menu structuur.

Maar dan? Stuurwielbediening, Achteruitrijsensoren, camera enz enz....

De oplossing lag bij Volvotech met de Canbus Interface. Deze interface heb ik gekocht en aangesloten op de nieuwe radio.
Alles werkt zoals vanouds. De stuurwielbediening functioneert. PDC werkt probleemloos. Achteruitrijversnelling word automatisch gezien. Verlichting dimt mee.
Ik mis eigenlijk helemaal niets wat ik normaal ook had.

En de HU850 mis ik nu al helemaal niet meer. Ik heb nu alleen stereo in de auto. Maar dit stereobeeld is zo mooi, dat het net lijkt of het Surround is en ook uit de middenspeaker komt. De HU850 verbleekt heirbij helemaal.
Ik heb nu alles in een apparaat. Telefoon, radio, navigatie, mediaspeler, werkelijk niets is deze radio te gek.

Ik heb een dubbel din frame uit Amerika laten overkomen van Scosche. Echter vind ik de kleur net wat te zwart.
Deze word binnenkort nog vervangen door een frame van Connects2.

Wat een fantastisch geluid.

Ik heb ook een Calearo DAB antenne op het dak van de auto geplaatst in plaats van een raamantenne. Deze ontvangt zo veel beter. En zo slecht staat het niet.

Tevens vorige week aan Ben gevraagd of hij de metal snijstickers op 50mm kon laten maken. Dat kon en een paar dagen later had ik ze al in huis. En zitten ze op de auto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Sander02
4th Gear member

Nice, ik denk er zelf ook wel eens aan alleen ik ben nogal gehecht aan de authentieke uitstraling. Ik heb ook de telefoonmodule en die zou ik dan liefst laten zitten ipv dicht of een een bakje. Ook heb ik een RTI scherm. Heb je ook parkeersensoren en camera(s) erop aan gesloten?
Ik heb het nu zo en ik begreep dat de meeste double dins niet passen samen met telefoon module. http://www.oemcargps.com/pic/cups%20android/volvo/VOLVO%20S60%20%20V70%202001-2004%20(1).JPG
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Turbodesk
5th Gear member

Waarom zou je de telefoonmodule willen laten zitten? Al mijn contacten worden automatisch overgenomen door de radio. Ik zie dus op een groot scherm wie er belt. Belgeschiedenis, favorieten enz enz. Dat is toch veel mooier? Jij ziet niet wie er belt als je je telefoon niet in het zicht hebt. Je kan niet kiezen vanuit je contactenlijst?

Ik heb mijn RTI scherm er uit gehaald en er een plat rooster in gezet, veel strakker. Die oude navigatie is echt uit de tijd. Met name de invoer van adressen is zo omslachtig.
De laatste kaarten zijn van 2014. Ja, update van 2015 maar dat zijn kaarten van 2014.

Zoals ik al zij in mijn startpost heb ik inderdaad mijn partkeersensoren (PDC) aangesloten op de Volvotech Canbus Interface. Deze neemt de functie over. Dat werkt perfect.

Ik heb ook mijn achteruitrijcamera op de radio aangesloten. Deze word automatisch geactiveerd als ik de versnelling in zijn achteruit zet. Dankzij de canbus interface.

Ik vind de looks ook mooier als de fabrieksradio er in zit, maar ik wil ook graag met de tijd mee. Het is oud spul en dit werkt zo veel fijner en makkelijker.
Alles in 1 apparaat zonder geklooi met allerlei modules en interfaces om mp3 af te spelen of een camera op je rti aan te sluiten. Verder voorlopig up to date navigatie. Ook wel zo prettig.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
jpwg001
6th Gear member

Wat je ook nog kunt doen, is een extra 12-voltsaansluiting leggen, naast het versnellingsmechanisme, onder de afdekplaat. Dan kun je die stekker ook nog uit het zicht wegwerken. Ik heb dat ook gedaan, mooi wel de functie, geen kabel in het zicht.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Sander02
4th Gear member

Ik wil de telefoon module laten zitten omdat ik het als geheel wel mooi eruit vind zien. Ook werkt die op zich prima, heb er een 2de sim inzitten. Speaker en microfoon in de hoofdsteun vind ik ook fijn.
Nu is het wel zo dat ik zelden bel in de auto. Paar contacten staan er in. Ook voor muziek is jouw oplossing wat te duur voor mij. Ik luister bijna alleen praatprogramma's.
Ik zat te denken aan volvotech icm met apparaatje wat de inhoud van het telefoon scherm dupliceert op RTI scherm of zo'n minicomputer in de achterbak. Mooiste zou zijn als je dan ook de RTI bediening achter het stuur kan gebruiken, er zijn wat mensen die daar mee aan het experimenteren zijn. Of een minitouch paneeltje ergens plaatsen waar je inhoud scherm mee bediend.
Ik heb helaas (nog) geen parkeersensoren. Ik wil beginnen met achteruit camera.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”