Koppelingspedaal - versnellingspedaal druk verlies

Plaats reactie
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Hoi,

ja boven de 200k durft er wel af en toe een kleine happering te gebeuren.

vorige week slovenie - belgie. alles goed


Gisteren Belgie - slovenie.
na een goeie 800km bij het versmijten, merkte ik op dat de eerste cm van de koppelpedaal zachter waren.
naarmate verder te rijden steeds minder druk.
uiteindelijk komt de pedaal niet meer uit zichzelf terug.
bij wat pompen komt de druk tijdelijk terug, maar die zwakt ook snel terug af.


niveau van de rem en koppevloeistof staat tussen min en max. al vlug langs geweest bij de garage.

Hier merkten ze op dat het probleem wss in de 1ste cilinder van de versnellingsbak zal zitten ( of zo iets, vertaling sloveens, engels naar nederlands .... ), moest de druk in de 2de cilinder van de versnellingsblablabla zitten, dan zou er olie lekken. ( zichtbaar zijn )


zijn er die dit probleem ook al voorgehad hebben ? Kostprijs ter herstelling ?

zeer snel te herstellen of mag ik nog tot aan een goedkopere garage rijden ?


mvg en een fijne herfst
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

steven.vuylsteke schreef: Hoi,

ja boven de 200k durft er wel af en toe een kleine happering te gebeuren.

vorige week slovenie - belgie. alles goed


Gisteren Belgie - slovenie.
na een goeie 800km bij het versmijten, merkte ik op dat de eerste cm van de koppelpedaal zachter waren.
naarmate verder te rijden steeds minder druk.
uiteindelijk komt de pedaal niet meer uit zichzelf terug.
bij wat pompen komt de druk tijdelijk terug, maar die zwakt ook snel terug af.


niveau van de rem en koppevloeistof staat tussen min en max. al vlug langs geweest bij de garage.

Hier merkten ze op dat het probleem wss in de 1ste cilinder van de versnellingsbak zal zitten ( of zo iets, vertaling sloveens, engels naar nederlands .... ), moest de druk in de 2de cilinder van de versnellingsblablabla zitten, dan zou er olie lekken. ( zichtbaar zijn )


zijn er die dit probleem ook al voorgehad hebben ? Kostprijs ter herstelling ?

zeer snel te herstellen of mag ik nog tot aan een goedkopere garage rijden ?


mvg en een fijne herfst
Ja heb dit voorgehad, is lekkende koppelingscylinder. Ik kreeg het advies om ineens ook de koppeling mee te vervangen. werkt trouwens op zelfde reservoir als remvloeistof. Alleen zal de koppeling eerder uitvallen en zorgen dat je aan je kant staat voor je remmen uitvallen. Is enige tijd geleden maar dacht dat dit toch behoorlijk prijzig was (tussen 500€ en 750€)
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

De koppelingscylinder is besteld.
mij werd niet voort aangeraden om de koppeling mee te vervangen, maar ik vraag het hen nog eens na wanneer het stuk binnenkomt.

bedankt voor jouw ervaring
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Na 200k zal een koppeling wel de nodige slijtagesporen hebben. Mocht de koppelingscilinder wel in de versnellingsbak zitten, zou ik de koppeling en vliegwiel zeker goed laten inspecteren. Mocht de versnellingsbak er wel onderuit moeten kost dat genoeg aan manuren.
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Hoi,

de koppelingscilinder is er vorige week ingegaan. stuk koste 150 euro ofzo. Ze waren wel verbaasd over de 5 uren nodig om heel het blok open te smijten :)

Gisteren mijn erste lange rit gemaakt op de snelweg, 100km op de cruise controle en bij de eerste versnellingsbeurt zo goed als door de boter. druk verlies nog altijd daar. De eerste paar honderd km na herstelling had ik vooral bergbanen gedaan met constant versleggen van versnelling en was de pedaal op druk gebleven. Maar bij het eerste cruise moment was het alweer voorbij.
is dat dan idd de koppeling die ook aan vervanging toe is ?
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Langs geweest in de garage.

slijtage op de koppeling. Hiervoor zouden waarschijnlijk 3 stukken samen vervangen moeten worden. de Koppel, cilinder en nog een stuk waarvan hij me da naam in het engels niet kon meegeven.

Iemand die mij meer info kan geven over welke stukken het zou gaan ( mss met order nummer ) hij raadde me aan zelf eens te kijken online voor stukken, zou goedkoper kunnen uitvallen.

op de vovlopartswebstore.com ben ik niet zo goed in het terug vinden van alle correcte onderdelen volgens engelse naam.

VIN code is : YV1BZ714481031697 , hiermee krijg ik zelf geen resultaat als ik zoek op volvo parts.nl


op bv vindecoderz.com vind ik hem wel terug, maar daar klopt bv de informatie ivm de motor niet : http://www.vindecoderz.com/EN/check-loo ... 4481031697

hier zegt mn D20 R4 2.0L ... terwijl er wel degelijk een 2.5 onder de kap zit.


mvg,
Laatst gewijzigd door steven.vuylsteke op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Als ik het goed begrijp is dus de koppelingscylinder in de bak vervangen (gezien het verhaal over 5 uren arbeid) maar hebben ze daarbij niet gekeken naar de staat van de koppeling, drukgroep & Vliegwiel?
Dat zou betekenen dat er dubbel werk uitgevoerd gaat worden, als de bak er dan weer onder weg moet en het hele zaakje vervangen moet worden. Een gemiste kans voor de garage, maar vooral een harde klap voor de portemonnee, aangezien er nu dubbel de arbeid afgetikt zal moeten worden...

Dat de koppeling, drukgroep en eventueel vliegwiel versleten zijn na 210.000 km is niet helemaal vreemd, hangt natuurlijk ook af van gebruik.
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Idd koppelingscilinder gewisseld, hierbij had ik Ik had nochtans duidelijk nagevraagd om deze andere zaken ook duidelijk na te kijken. want ik had hier voordien al info opgevraagd om zeker te zijn de kosten te kunnen drukken.

Klopt het toch dat dit na te zien is en deze stukken vlak bij de koppelingscilinder zit of moeten ze hiervoor een ander stuk openschroeven ? ( soms is de taalbarriere wat groot hier om van nederlands over engels naar het sloveens te vertalen. en veel volvo's rijden er hier nu ook niet rond... )


dus indien ik ga voor herstel, dan zou ik het moeten hebben over clutch, drukgroep ( geen idee wat dat zal worden in het engels , ff google ) en spin/flywheel.


mvg
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
E.Werker
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 09.09.2015 - 23:38

Als in het geval van de D5 de hulpcylinder (slave cilinder) van de koppeling in de versnellingsbak zit, zit deze naast/tegen de drukgroep aan (pressure plate). De drukgroep zit vast op het dubbel massa vliegwiel (dual mass flywheel) met de koppeling(clutch) tussen de drukgroep en vliegwiel in. De versnellingsbak zit met de ingaande as in de koppeling, waardoor er kracht doorgegeven kan worden van motor naar de versnellingsbak & dus de wielen. Als de hulpcylinder in de versnellingsbak is gemonteerd, is de kans groot dat deze om de ingaande as van de versnellingsbak zit. Hierdoor kan deze druk uitoefenen op de drukgroep (als jij het koppelingspedaal indrukt) om zo de drukgroep en koppeling los te maken van het vliegwiel. DIt zorgt er voor dat je kan schakelen.

Als je het hebt over herstel is het belangrijk dat er natuurlijk nieuwe onderdelen gemonteerd worden. Dus een druklager, drukgroep & koppeling. Zeker bij diesels (maar ook bij benzine's tegenwoordig) is het ook belangrijk om het dubbel massa vliegwiel te laten controleren. Deze mag een maximale speling hebben in rotatie, deze is vaak gespecificeerd door de fabrikant. Mocht de speling meer zijn, moet deze vervangen worden. Zo'n dubbel massa vliegwiel zijn (zoals de naam al zegt) 2 massa delen welke verbonden zijn door middel van een aantal veren. Deze vangen de klappen op van ontbranding, en zetten dit om in een soepele beweging. Simpel gezegd, de 2 onderdelen delen van het vliegwiel kunnen tot op een bepaald punt onafhankelijk van elkaar draaien.
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

ok, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Vandaag vertrek voor een week vakantie, volgende week gaat hij binnen voor onderzoek en herstel.... hopelijk geen nare kerstcadeau ..
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Zo, herstel is gebeurd.


10 werkuren aan democratische prijzen hier. 28 euro/h
1000 euro aan stukn. ja idd alle drie de delen zijn vervangen geworden.

totaal kost 1280 euro.
en nu fingers crossed voor de komende 200 K !
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K - verkocht met 318K aan een neef die net zijn rijbewijs behaald heeft
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
Land Rover Discovery 4 2014 - TDV6 - S
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”