Na 6 jaar geregistreerd te zijn, en veel meegelezen te hebben nu maar eens mijn eerste forumpost

Introductie
Op dit moment rijd ik een V70 2.4T ocean race, automaat, MY 2002. Auto 6 jaar geleden gekocht met 98Dkm op de teller, en inmiddels op 232Dkm.
Grootste gedeelte van de tijd zeer zorgeloos en met veel plezier rondgereden; nu echter problemen. Half jaar geleden lekker koppakking, en na wat wikken en wegen dat laten repareren. Rib uit mijn lijf, maar ok. Toen op vakantie naar italie een ratelend geluid, en een storing verlies van motorvermogen. Lang verhaal kort: Speling op de krukas, waardoor er dingen aanlopen. Reparatie niet mogelijk, dus motor afgeschreven, en auto economisch totall loss. Ik kan er op dit moment wel "gewoon" mee rijden, maar beetje tikkende tijdbom idee.
Zoektocht: Wat wil ik nu
Ondertussen besloten rustig op zoek te gaan naar een nieuwe (2e hands) auto.
Budget ca 15K. Eisen: Ruimte voor familie, dus station, vermogen is fijn

Keuze was initieel tussen BMW5 serie en Volvo V70. BMW valt denk ik af, want de nieuwe F10 serie is nog echt niet voor 15k te krijgen, en de E61 is wel relatief oud, en lastig een goed model te vinden
Dan terug naar Volvo: Ik was zeer tevreden met de V70, en had hem ook gekocht omdat de 5 cylinders relatief onverwoestbaar zouden zijn....Helaas is dat in mijn geval niet bewaarheid, maar ok. Nu dus aan het kijken naar een V70 van de 3e generatie.
Dilemma's en vragen

Klopt het dat van de 3e generatie de 5 cylinders nog altijd als betrouwbaarder worden gezien dan de 4cylinders? Of moet ik uit de band springen en voor de 6cylinder gaan

Wat zijn de valkuilen / bekende zwakke punten van de 3e generatie V70? Moet ik hier wel meer uitkijken voor hoge kilometer standen, of zijn deze net zo bomb proof als de oudere generaties? Iemand nog tips waar ik goed zou kunnen zoeken voor een V70?
Jullie merken het, ben zoekende..... Iedeën en input is van harte welkom

Dank!