Hallo mede XC90-ers
ik heb sinds enkele weken ook de Pilot Assist II upgrade die de auto tot 140 km/u netjes in de rijbaan houdt. Echter... ik vind hem regelmatig te ver naar rechts rijden.
Gisteren reed ik langs de dikke blokken bij een afrit en reed de auto zelfs met de wielen over de witte blokken. Dit was bij een rechte weg.
Mijn vrouw zit niet echt lekker op de passagiersstoel met een auto in de baan naast ons die vervaarlijk dichtbij komt.
Zo'n 80% van de tijd houdt hij hem netjes in het midden van de rijbaan maar ook regelmatig echt tegen de witte streep aan. Terwijl de rijbaan breed en schoon is en er geen laagstaande zon is.
Ik heb gelezen dat je het systeem kan laten kalibreren, maar mijn dealer zegt dat dat niet kan. De dealer claimt overigens wel dat hun demo V90 te ver naar links rijdt. Volgens mij heb je dan een ondeugdelijk product op de markt gebracht?
Wat zijn jullie ervaringen?
ps. er zijn in andere PA2 berichten ook opmerkingen over het te ver naar rechts rijden geplaatst maar het leek me beter een apart onderwerp specifiek voor dit probleem aan te maken.
Pilot Assist
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Laatst gewijzigd door hans98 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54
Afritten zijn soms een probleem voor het systeem. Nu heb ik geen XC90 maar een S90 ( bj. okt. 2016)maar die heeft er ook last van. Zelfs al een keer gehad dat ie gewoon de afrit opstuurde. Schijnt ook met de markering zelf te maken te hebben. Voor betrouwbaar autonoom rijden moet die ook op de schop. Het systeem is in basis mooi maar moet nog fijngeslepen worden, net als de markering op de wegen er beter op aangepast dient te worden. Tot die tijd een leuk hulpmiddel maar je moet zelf waakzaam blijven.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Het heet niet voor niets Pilot Assist en niet Autopilot... En hoezeer ik best jaloers kan zijn op de voorziening, ik ben nog niet overtuigd van de kwaliteit, zeker niet wanneer het in basis alleen via camera's wordt aangestuurd.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- thavipah
- 3rd Gear member
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07
Ik ben inmiddels een aantal dagen en kilometers verder en gebruik pilot assist zoveel mogelijk. Ook bij mij houdt hij op sommige momenten teveel rechts aan. Als ik dan een beetje bijstuur naar het midden en de druk op het stuur verminder gaat hij toch weer naar rechts. Ik heb nog niet echt kunnen ontdekken of er een vaste reden (of plek) is waarom hij dat doet. Daarbij voel ik niet zo sterk de behoefte om met "losse handen" te rijden. Een los linkerhandje onderaan het stuur geeft mij toch even een wat zekerder gevoel. De auto stuurt dan prima zelf en ik kan snel ingrijpen als hij rare dingen doet.
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Een speeltje van €1400 euro? Serieus? Voor dat geld moet het goed en veilig werken. Ja, ik weet dat het een assistent is en dat ik zelf alert moet zijn.
Echter... Ik reed zojuist in Friesland onder een acquaduct door en terwijl de witte streep netjes doorliep trok de auto opeens naar links (ik reed op de linkerbaan en schampte nog net niet de vangrail). Het systeem is gewoon gevaarlijk.
ik zal nog eens bij de dealer langsgaan.
Edit: zal ook even een filmpje hier plaatsen want ik ben teruggereden en heb hetzelfde stuk toen weer gereden en toen deed hij exact hetzelfde. Moet alleen mijn gevloek er nog even uit halen
Edit II: Ik heb een foto hoe dicht de auto bij de meest rechter lijn rijdt:
Echter... Ik reed zojuist in Friesland onder een acquaduct door en terwijl de witte streep netjes doorliep trok de auto opeens naar links (ik reed op de linkerbaan en schampte nog net niet de vangrail). Het systeem is gewoon gevaarlijk.
ik zal nog eens bij de dealer langsgaan.
Edit: zal ook even een filmpje hier plaatsen want ik ben teruggereden en heb hetzelfde stuk toen weer gereden en toen deed hij exact hetzelfde. Moet alleen mijn gevloek er nog even uit halen

Edit II: Ik heb een foto hoe dicht de auto bij de meest rechter lijn rijdt:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hans98 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Keurig, mensen die op gaan voor het groot rijbewijs word geadviseerd om zo langs de streep te rijden tijdens een examen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1159
- Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40
Ik rijd dagelijks met c of ce maar daar heb ik nog nooit van gehoord.Als er tegen de volle lijn gereden word is dat wegens plaats gebrek,zeker op de N en secundaire wegen in België.diesel01 schreef: Keurig, mensen die op gaan voor het groot rijbewijs word geadviseerd om zo langs de streep te rijden tijdens een examen.
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Linkje naar de film. Let op bij 0:11. Omdat het donker wordt zie je niet de ruk aan het stuur maar als je kijkt naar de positie van de linker-streep ten opzichte van de motorkap dan zie je dat hij opeens naar rechts trekt.
Hierrrrrr
Hierrrrrr
Laatst gewijzigd door hans98 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hihihi ik zie het straks gebeuren dat er een berijder bij de dealer komt en roept, dat systeem is ruk en heeft er voor gezorgd dat ik ben gecrasht.
Nu ben ik misschien een beetje dom maar daarom heet het ook pilot assist, voor autonoom moet je bij Tesla zijn en daar vallen zelfs doden omdat mensen niet ingrijpen wanneer het verkeerd dreigt te gaan.
Een beetje zoals pdc, ik hoorde hem wel maar dacht dat het nog wel kon.
@ben ach dan zal ik het wel verkeerd hebben, ik volgde vroeger wel strak tegen de rechter lijntjes.
Metertje of zestig afstand and no worries.....
Nu ben ik misschien een beetje dom maar daarom heet het ook pilot assist, voor autonoom moet je bij Tesla zijn en daar vallen zelfs doden omdat mensen niet ingrijpen wanneer het verkeerd dreigt te gaan.
Een beetje zoals pdc, ik hoorde hem wel maar dacht dat het nog wel kon.
@ben ach dan zal ik het wel verkeerd hebben, ik volgde vroeger wel strak tegen de rechter lijntjes.
Metertje of zestig afstand and no worries.....
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 09.01.2016 - 20:26
Nou heb het systeem een week en ervaar het ook als gevaarlijk. Van de week spontaan over de vluchtstrook en rakelings langs een vrachtwagen. Gekke is dat daarna de auto gewoon weer in het midden rijdt. Erg inconsequent.
- hans98
- 4th Gear member
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
- Locatie: Leiderdorp
Je bent ongetwijfeld niet dom want je rijdt in een mooie Volvodiesel01 schreef: Nu ben ik misschien een beetje dom maar daarom heet het ook pilot assist, voor autonoom moet je bij Tesla zijn en daar vallen zelfs doden omdat mensen niet ingrijpen wanneer het verkeerd dreigt te gaan.

Ik besef me dat het maar een hulpmiddel is en je er niet op mag vertrouwen en ik ben de laatste die het systeem als autonoom middel zal gebruiken.Altijd de handjes aan het stuur en alert op de weg. Echter... als het systeem opeens een ruk naar links geeft dat is wel van een andere categorie dan "je mag niet blind op het systeem vertrouwen want het is maar een hulpmiddel".
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..heb hetzelfde ervaren tijdens proefrit in de S90: houdt m.i. te veel rechts. Dit leidde zelfs tot een (korte) rem ingreep toen op de rechterbaan een auto voor rood stoplicht stond te wachten om rechtsaf te gaan.
Lijkt me allemaal software matig op te lossen: als er op de baan streep links en rechts is, dan midden houden.
Huidige afstelling lijkt mij niet goed/veilig..
Lijkt me allemaal software matig op te lossen: als er op de baan streep links en rechts is, dan midden houden.
Huidige afstelling lijkt mij niet goed/veilig..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)