Pagina 1 van 3
Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 13:08
door diesel01
Mijn ouders zijn zich aan het oriënteren op iets anders.
De V70 D2 120pk schijnt een aanhangergewicht te hebben van 1800kg, iemand die hier de specificatie paraat heeft en mij kan vertellen of dat daadwerkelijk zo is?
Lijkt mij nogal aan de hoge kant.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 13:54
door MN-NL
1800 kg mag maar of er prettig met een dergelijke combinatie valt te rijden.....
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 14:19
door sanco
Ik dacht: vul gewoon es in op caravantrekker, en ik ben toch wel enigszins verbaasd over de conclusies (heb voor gemak even een caravan gekozen van rond de 1300kg totaal). Anderzijds: vroeguh ging je ook met een 80 of 90 pekaatje aan de rit. Ons referentiekader is verandert, maar als je goed anticipeert en de techniek een beetje aanvoelt, moet het ook nu dus prima lukken.
Ik bedoel, toen jij op de grote vaart zat, had je wellicht ook 300-400 pk en 50 ton max aan gewicht. Tuurlijk moest je veelvuldig in de bak roeren, en had het blok in verhouding wel meer inhoud en daarmee trekkracht van onderuit, maar op die manier bekeken, dan moet het te doen zijn, zo'n paar keer per jaar.
ik citeer:
De Volvo V70 - D2 2.0 (88 kW / 120 pk, bouwjaar: september 2015 - heden) vormt met een Fendt Saphir 450 SFH van beladen 1300 kg, een redelijk goede combinatie om ontspannen mee te kunnen rondreizen in binnen- en buitenland ook in de bergen.
Sterke punten:
•Auto heeft overwicht op de caravan
•Hogere snelheden veilig mogelijk
Zwakke punten:
•Hogere toerentallen bergop soms nodig
Conclusie
De Volvo V70 - D2 2.0 met een Fendt Saphir 450 SFH van beladen 1300 kg is een goede combinatie om ontspannen mee te kunnen (rond)reizen in binnen- en buitenland ook over secundaire (berg)wegen.
Gewicht
Bij een goede belading met voldoende (75 kg) kogeldruk en bij snelheden tot zo'n 110 km/u is het heel goed mogelijk om veilig te rijden met deze combinatie. Als de caravan dan een pendelbeweging zou maken door bijvoorbeeld een windvlaag of een uitwijk manoeuvre is de kans erg klein dat die gaat slingeren (bij een normale belading en niet te hoge snelheid).
Om met deze combinatie te mogen rijden is een (code 96) of BE-rijbewijs nodig.
Vlakke weg
De motorische prestaties zijn over het algemeen ruim voldoende. Op snelwegen kan goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 1850 toeren, maar mogelijk loopt de motor dan niet lekker en kan beter teruggeschakeld worden naar de 4e versnelling en dan maakt de motor zo'n 2550 toeren (wat wellicht iets meer lawaai geeft dan je gewend bent) Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden. Overigens is het bijna overal in Europa niet toegestaan om met deze combinatie harder dan 80 of 90 km/u te rijden (ook in Belgie en Frankrijk!).
Bergen
Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (3400 toeren) en volgas met 91 km/u.
Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 17%) mits de voorwielen voldoende grip hebben. Al rijdend heeft de auto in praktijk genoeg kracht om te blijven rijden op elke weg.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 14:23
door sanco
btw ik heb een goede oplossing: jij leent ze gewoon de XC voor die vakantie tripjes Tom:
(hoewel, of dat wel aan te bevelen is (zie vetgedrukt)
Conclusie XC60
De Volvo XC60 - D5 aut. met een Fendt Saphir 450 SFH van beladen 1300 kg is een goede combinatie om ontspannen mee te kunnen (rond)reizen in binnen- en buitenland ook over secundaire (berg)wegen.
Gewicht
Bij een goede belading met voldoende (75 kg) kogeldruk en bij snelheden tot zo'n 110 km/u is het heel goed mogelijk om veilig te rijden met deze combinatie. Als de caravan dan een pendelbeweging zou maken door bijvoorbeeld een windvlaag of een uitwijk manoeuvre is de kans erg klein dat die gaat slingeren (bij een normale belading en niet te hoge snelheid).
Om met deze combinatie te mogen rijden is een (code 96) of BE-rijbewijs nodig.
Vlakke weg
De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan (zelfs met maar weinig gas), heel goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2150 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden. Overigens is het bijna overal in Europa niet toegestaan om met deze combinatie harder dan 80 of 90 km/u te rijden (ook in Belgie en Frankrijk!).
Bergen
Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 5e versnelling gereden worden met 80 km (1900 toeren) en volgas met 102 km/u (maar wellicht loopt de motor lekkerder met iets meer toeren in de 4e versnelling). In de 4e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 117 km/u (3764 toeren).
Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op zeer steile hellingen (theoretisch tot zo'n 48%) mits de wielen voldoende grip hebben. Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 36% niet aan om te rijden.
Let op: Deze auto kan heel gemakkelijk en ongemerkt veel harder met de caravan rijden dan veilig is. Houd dus altijd de snelheid goed in de gaten, niet voor niets is het bijna nergens toegestaan om harder dan 80 of 90 km/u te rijden!
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 14:42
door lint
Het klinkt wel magertjes een D2 motor en dan 1800 kg trekken, dat kan bijna niet fijn rijden.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 15:17
door diesel01
Kiek eens an, heb je al vakantie?
Klopt Klaas, 400pk 2800nm koppel en een massa van 40ton maar de 7 over Kassel was dan wel spannend.
In de 5 omhoog, soms lukt dat net, soms moest ik terug naar 4 en dus naar de lage groep waarbij je dan een moment geduld nodig had om de techniek ook daadwerkelijk de gelegenheid te geven om die lage groep in te leggen.
Caravan van mijn ouders mag 1700kg hebben en is 1malig terug te keuren naar 1600kg.
http://www.witoma.nl/caravan/eriba-nova ... ova-sl-540
Mocht het weer voor ons een XC worden dan moet er een trekhaak op, wanneer ik mijn zin deed kwam er net zoiets als die van jouw.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 20:34
door jalex_h
De vergelijking met vroeger gaat op één belangrijk punt mank, namelijk de lange overbrengingsverhoudingen van tegenwoordig. Draaide mijn Touran TDI (110 pk, ruim 1500 kg leeg) 38 km per 1000 toeren en was de 6e ook nog bruikbaar, nu is 60 of 70 heel gewoon. Met 181 pk/400 Nm en 8 versnellingen geen probleem, dan houdt je er nog 7 over. Maar met 120 pk houdt je er weinig over.
Gezien de prestatie's met een 1300 kg denk ik dat 1600 of 1700 kg wat te hoog gegrepen is. Zolang je rijdt, zal het nog wel gaan mits je geen haast hebt. Maar kom je op een helling stil te staan, dan kan het toch vervelend worden.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 21:12
door Erik V70
Volgens mij mag een D2 in de V70 max 1300 trekken.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 21:19
door Msuidgeest
Klinkt reëler dan 1800 kg. Maar die beperking zit meer in het ontbreken van motorkracht dan de stevigheid van de trekauto.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 21:41
door Marcnij
Erik V70 schreef:
Volgens mij mag een D2 in de V70 max 1300 trekken.
Heb even een op te koop staande 2.0 D2 gechekt bij RDW: max geremd aanhangergewicht 1800kg
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 21:48
door diesel01
Ik had dat ook even gedaan en het klopt.
Mijn vorige V70 D5 mocht ook 1800kg trekken maar die had 400nm en 185pk.
Ik heb ook al even contact gehad met mijn ouders en de bevindingen doorgegeven, ze zijn zuid-Franrijk gangers dus heb ik ze afgeraden om een dergelijk combi te doen.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 22.12.2016 - 21:56
door jalex_h
Erik V70 schreef:
Volgens mij mag een D2 in de V70 max 1300 trekken.
Dat geldt voor de oude 1.6 diesel.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 23.12.2016 - 16:12
door BendW
1800kg met 120 pk,zou er nooit aan beginnen...
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 23.12.2016 - 18:45
door V480-S60
Geen probleem hoor. Het houdt niet over maar is door Volvo zelf met caravan getest en goed bevonden.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 24.12.2016 - 08:20
door BendW
Het is maar net hoe comfortabel je zelf wil rijden,ik heb vele jaren op en af gereden naar Spanje met de caravan tot een jaar of 6 terug(Nu blijft hij lekker daar)maar als je ziet wat je allemaal tegen komt onderweg!!!Max sleepgewicht,afgeladen,slingeren,tegen 50 berg op enz...Nee nee,geef mij maar pks en Nm meters...lekker cruisen en nog niet voelen dat er iets achter hangt!..
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 24.12.2016 - 13:14
door ufovolvo
Voor de caravan is feitelijk het koppel belangrijker dan de PK's. 280 NM bij 120 PK van de D2 is best aardig, al zit ik zelf liever boven de 300 NM (omdat de automaat dan wat minder nerveus is gebleken). Maar met een handbak en netjes op tijd schakelen, dan heb je er volgens mij zeker tot 1600 kG caravan best een goeie motor aan. Let wel op dat latere D2's wat minder vermogen hebben, volgens mij.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 24.12.2016 - 21:48
door Hans oet Twent
280NM voor een V70 met 1600KG is veuls te krap!!
Je blijft aan het schakelen.... Enne volens mij mag het maar 1300KG trekken.
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 24.12.2016 - 22:13
door Fredhead
U gaat door voor de koelkast, is inderdaad 1300 kilo
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 24.12.2016 - 22:15
door Hans oet Twent
fredhead schreef:
U gaat door voor de koelkast, is inderdaad 1300 kilo
Ja ja ik had me 2jr terug goed voorbereid!

klein detail....... De ouders moeten gewoon voor een D4 gaan. Of nog ff een jaartje wachten..... dan komt er eentje MY'16 vrij.... wel met handbak... in Magic Blue... en 180k op den tellert..... met standverwarming, schuifkanteldak.... xenon en nog veeeeeeeel meer spiegels en kralen. Blijft wel een instappertje....
Re: Trekgewicht D2
Geplaatst: 24.12.2016 - 22:18
door Jers3n
Nieuwe D2 2.0L 120pk/270Nm mag toch echt 1800kg trekken.