Sinds kort ben ik in het bezit van een XC60 T5 Geartronic AWD.
Ik heb twee vragen .
Is het verstanding om de start/stop te gebruiken bij stoplichten is het steeds opnieuw starten verstandig?
Als de start/stop uitstaat en de en de Geartronic staat in D slipt de Geartronic dan of wordt hij ontkoppeld door het rempedaal ?
Wat is wijsheid.
Vast bedankt voor de uitleg/
Piet B
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 28.12.2016 - 09:54
door Ernst64
De gedachte achter start/stop is brandstofbesparing, uit hoofde daarvan is het verstandig. De onderdelen zijn met dit doel ontworpen en dus mag je er van uitgaan dat de startmotor hiervoor geschikt is.
Sommige gebruikers vinden het irritant en schakelen het uit of dat verstandig is zul je zelf uit moeten maken.
Met de geartronic in D en voet op de rem, slipt de koppelomvormer, maar ook deze kan daar tegen. Met het rempedaal wordt er niets ontkoppeld.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 28.12.2016 - 10:47
door Msuidgeest
Hierop inhakend kun je overwegen om bij elke stop die je maakt de bak in N te zetten. Zo heb je geen energieverlies in de automaat.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 28.12.2016 - 11:14
door diesel01
Zaterdag 1.5 uur in de V90 D4 inscription gereden die het ook had en heb het direct uitgezet.
Het doet imo afbreuk aan de luxueuze rit en indruk die ik heb van de nieuwe lijn, even voorrang verlenen en het ding stopt, bij aanslaan gaat er een siddering door de koets.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 28.12.2016 - 12:48
door mga1600
Ik zet start/stop ook direkt na het starten uit omdat ik het irritant vind.
Als je de bak in de sportstand zet is start/stop sowieso niet actief trouwens.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 28.12.2016 - 13:27
door lint
Doe ik ook, na het starten zet ik het start/stop systeem uit.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 29.12.2016 - 16:23
door Niwaheli
Idem dito: direct na starten schakel ik het uit, maar een enkele keer vergeet ik dat. Maar het mooie van het start/stopsysteem is dat het je er aan herinnert dat je dat bent vergeten.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 29.12.2016 - 17:09
door gose91
Heb het zelf niet, maar ik denk dat een besparing van even ruim gerekend €1,80 per uur dat je stilstaat (en dat wordt vaak in heel veel stukjes van hooguit een paar minuten verdeeld) alsnog niet opweegt tegen de mechanische belasting en zoals al benoemd de afbreuk aan de beleving. Comfort mag ook wat kosten, toch?
Wel leuk dat je auto door de theoretische besparing een milieucategorie gunstiger valt
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 29.12.2016 - 21:48
door Msuidgeest
Ik heb wel eens een YouTube gezien hierover: Tiff Needel deed het woord en de test ...
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 29.12.2016 - 22:05
door sebastiaan84
Msuidgeest schreef:
Ik heb wel eens een YouTube gezien hierover: Tiff Needel deed het woord en de test ...
Dat was het eerste wat me te binnen schoot. Had de link al klaar staan om te posten maar je was me voor.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 30.12.2016 - 06:40
door Marcnij
Ik heb stop/start in de V50 gehad en daar vond ik het prima, omdat dat een handbak was.
Daarmee heb je zelf controle, want de motor slaat pas af als je de bak neutraal zet en de koppeling laat opkomen.
Dat doe je dus niet als je even voor een voorrangskruising staat te wachten.
Bij een automaat is het een ander geval, die slaat te pas en te onpas af zodra je stil staat.
Ben daarom blij dat de C70 noet is voorzien van deze gadget.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 30.12.2016 - 17:48
door ufovolvo
Als je het als een nadeel wilt zien: als je als eerste weg wilt bij een stoplicht, zal je de motor wel draaiend moeten hebben. Bij de automaat start hij, zodra je de rem lost. Dat is in de meeste gevallen snel genoeg. Ik kan er best mee leven... Inderdaad, in S werkt het niet, en - lachen - als je een caravan aankoppelt heb je ook geen stop/start meer
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 30.12.2016 - 18:27
door mga1600
Of even met het stuur wiebelen......start hij ook direct weer.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 31.12.2016 - 13:07
door jalex_h
ufovolvo schreef:
als je een caravan aankoppelt heb je ook geen stop/start meer
Dus wel....
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 31.12.2016 - 14:57
door -KJ-
jalex_h schreef:
ufovolvo schreef:
als je een caravan aankoppelt heb je ook geen stop/start meer
Dus wel....
Hangt er vanaf of je de originele TRM (TrailerModule) hebt of niet.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 31.12.2016 - 17:01
door D5R-Design
Met de juiste software is TRM automatisch aktief. Deze zorgt ook voor afschakelen van de PDC.
Start Stop in combi met de automaat knap irritant..
Had liever gezien dat het andersom werkt door knop activatie aangaat en standaard uit is.. helaas niet mogelijk.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 31.12.2016 - 17:50
door -KJ-
Wat ik bedoelde: wanneer je geen originele trekhaak hebt (en dus geen TRM), dan zal je start-stop blijven werken als je een aanhanger aan de auto koppelt.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 01.01.2017 - 20:30
door ufovolvo
En dan de draadjes gewoon aftappen van de achterlichten van de auto en zo? Mij is vertelt, dat de computer daar aardig van in de war kan raken.... Bij "standaard" Volvo trekhaken is altijd een TRM inbegrepen!
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 01.01.2017 - 21:40
door -KJ-
ufovolvo schreef:
En dan de draadjes gewoon aftappen van de achterlichten van de auto en zo? Mij is vertelt, dat de computer daar aardig van in de war kan raken.... Bij "standaard" Volvo trekhaken is altijd een TRM inbegrepen!
In mijn auto zaten bij aankoop een ECS-trekhaakmodule en Oris trekhaak. Die heb ik inmiddels vanwege de bekende voordelen vervangen door een originele TRM en haak. Ik moet zeggen dat de ECS-module volledig storingsvrij werkt en netjes met originele tussenstekkers aangesloten wordt op de achterlichten en op de aanwezige voorbereiding in de auto. Niks knippen en solderen dus. Het is mij wel een raadsel waarom wel de draad van de mistachterlichten in de bumper onderbroken moet worden. Dat had ook met een tussenstekker gekund.
Re: Geartronic 8 start/stop
Geplaatst: 03.01.2017 - 11:27
door Fulaks
Ik heb een Westfalia trekhaak maar gemonteerd met de originele Volvo-kabelboom. Als er iets in de stekker van de trekhaak zit, dan is S/S niet meer actief. Dat vind ik niet echt leuk, ik gebruik hoogstens een fietsrek op de trekhaak.
Ik zet S/S uit bij koude motor, en pas terug aan wanneer de motor warm is. Als het S/S niet actief is, dan zet ik de automaat in N als ik wat langer moet wachten. In bepaalde drukke omstandigheden en bij het wachten om een afslag te nemen vind ik het soms ook hinderlijk en zet ik het uit. Het zou een verbetering zijn om het S/S-systeem automatisch te overrulen wanneer een richtingaanwijzer actief is.
Nu is dat drukken op een knopje niet zo'n zware inspanning om het systeem af en toe naar je hand te zetten, ik kan er wel mee leven.