Sinds kort ben ik in het bezit van een XC60 T5 Geartronic AWD.
Ik heb twee vragen .
Is het verstanding om de start/stop te gebruiken bij stoplichten is het steeds opnieuw starten verstandig?
Als de start/stop uitstaat en de en de Geartronic staat in D slipt de Geartronic dan of wordt hij ontkoppeld door het rempedaal ?
Wat is wijsheid.
Vast bedankt voor de uitleg/
Piet B
Geartronic 8 start/stop
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
De gedachte achter start/stop is brandstofbesparing, uit hoofde daarvan is het verstandig. De onderdelen zijn met dit doel ontworpen en dus mag je er van uitgaan dat de startmotor hiervoor geschikt is.
Sommige gebruikers vinden het irritant en schakelen het uit of dat verstandig is zul je zelf uit moeten maken.
Met de geartronic in D en voet op de rem, slipt de koppelomvormer, maar ook deze kan daar tegen. Met het rempedaal wordt er niets ontkoppeld.
Sommige gebruikers vinden het irritant en schakelen het uit of dat verstandig is zul je zelf uit moeten maken.
Met de geartronic in D en voet op de rem, slipt de koppelomvormer, maar ook deze kan daar tegen. Met het rempedaal wordt er niets ontkoppeld.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21416
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Hierop inhakend kun je overwegen om bij elke stop die je maakt de bak in N te zetten. Zo heb je geen energieverlies in de automaat.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Zaterdag 1.5 uur in de V90 D4 inscription gereden die het ook had en heb het direct uitgezet.
Het doet imo afbreuk aan de luxueuze rit en indruk die ik heb van de nieuwe lijn, even voorrang verlenen en het ding stopt, bij aanslaan gaat er een siddering door de koets.
Het doet imo afbreuk aan de luxueuze rit en indruk die ik heb van de nieuwe lijn, even voorrang verlenen en het ding stopt, bij aanslaan gaat er een siddering door de koets.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Niwaheli
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52
Idem dito: direct na starten schakel ik het uit, maar een enkele keer vergeet ik dat. Maar het mooie van het start/stopsysteem is dat het je er aan herinnert dat je dat bent vergeten.
Laatst gewijzigd door Niwaheli op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Heb het zelf niet, maar ik denk dat een besparing van even ruim gerekend €1,80 per uur dat je stilstaat (en dat wordt vaak in heel veel stukjes van hooguit een paar minuten verdeeld) alsnog niet opweegt tegen de mechanische belasting en zoals al benoemd de afbreuk aan de beleving. Comfort mag ook wat kosten, toch?
Wel leuk dat je auto door de theoretische besparing een milieucategorie gunstiger valt
Wel leuk dat je auto door de theoretische besparing een milieucategorie gunstiger valt

Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21416
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb wel eens een YouTube gezien hierover: Tiff Needel deed het woord en de test ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Dat was het eerste wat me te binnen schoot. Had de link al klaar staan om te posten maar je was me voor.Msuidgeest schreef: Ik heb wel eens een YouTube gezien hierover: Tiff Needel deed het woord en de test ...

Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ik heb stop/start in de V50 gehad en daar vond ik het prima, omdat dat een handbak was.
Daarmee heb je zelf controle, want de motor slaat pas af als je de bak neutraal zet en de koppeling laat opkomen.
Dat doe je dus niet als je even voor een voorrangskruising staat te wachten.
Bij een automaat is het een ander geval, die slaat te pas en te onpas af zodra je stil staat.
Ben daarom blij dat de C70 noet is voorzien van deze gadget.
Daarmee heb je zelf controle, want de motor slaat pas af als je de bak neutraal zet en de koppeling laat opkomen.
Dat doe je dus niet als je even voor een voorrangskruising staat te wachten.
Bij een automaat is het een ander geval, die slaat te pas en te onpas af zodra je stil staat.
Ben daarom blij dat de C70 noet is voorzien van deze gadget.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Als je het als een nadeel wilt zien: als je als eerste weg wilt bij een stoplicht, zal je de motor wel draaiend moeten hebben. Bij de automaat start hij, zodra je de rem lost. Dat is in de meeste gevallen snel genoeg. Ik kan er best mee leven... Inderdaad, in S werkt het niet, en - lachen - als je een caravan aankoppelt heb je ook geen stop/start meer 

V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2748
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Dus wel....ufovolvo schreef: als je een caravan aankoppelt heb je ook geen stop/start meer![]()
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59
Met de juiste software is TRM automatisch aktief. Deze zorgt ook voor afschakelen van de PDC.
Start Stop in combi met de automaat knap irritant..
Had liever gezien dat het andersom werkt door knop activatie aangaat en standaard uit is.. helaas niet mogelijk.
Start Stop in combi met de automaat knap irritant..
Had liever gezien dat het andersom werkt door knop activatie aangaat en standaard uit is.. helaas niet mogelijk.
Was één V90
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
En dan de draadjes gewoon aftappen van de achterlichten van de auto en zo? Mij is vertelt, dat de computer daar aardig van in de war kan raken.... Bij "standaard" Volvo trekhaken is altijd een TRM inbegrepen!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
In mijn auto zaten bij aankoop een ECS-trekhaakmodule en Oris trekhaak. Die heb ik inmiddels vanwege de bekende voordelen vervangen door een originele TRM en haak. Ik moet zeggen dat de ECS-module volledig storingsvrij werkt en netjes met originele tussenstekkers aangesloten wordt op de achterlichten en op de aanwezige voorbereiding in de auto. Niks knippen en solderen dus. Het is mij wel een raadsel waarom wel de draad van de mistachterlichten in de bumper onderbroken moet worden. Dat had ook met een tussenstekker gekund.ufovolvo schreef: En dan de draadjes gewoon aftappen van de achterlichten van de auto en zo? Mij is vertelt, dat de computer daar aardig van in de war kan raken.... Bij "standaard" Volvo trekhaken is altijd een TRM inbegrepen!
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik heb een Westfalia trekhaak maar gemonteerd met de originele Volvo-kabelboom. Als er iets in de stekker van de trekhaak zit, dan is S/S niet meer actief. Dat vind ik niet echt leuk, ik gebruik hoogstens een fietsrek op de trekhaak.
Ik zet S/S uit bij koude motor, en pas terug aan wanneer de motor warm is. Als het S/S niet actief is, dan zet ik de automaat in N als ik wat langer moet wachten. In bepaalde drukke omstandigheden en bij het wachten om een afslag te nemen vind ik het soms ook hinderlijk en zet ik het uit. Het zou een verbetering zijn om het S/S-systeem automatisch te overrulen wanneer een richtingaanwijzer actief is.
Nu is dat drukken op een knopje niet zo'n zware inspanning om het systeem af en toe naar je hand te zetten, ik kan er wel mee leven.
Ik zet S/S uit bij koude motor, en pas terug aan wanneer de motor warm is. Als het S/S niet actief is, dan zet ik de automaat in N als ik wat langer moet wachten. In bepaalde drukke omstandigheden en bij het wachten om een afslag te nemen vind ik het soms ook hinderlijk en zet ik het uit. Het zou een verbetering zijn om het S/S-systeem automatisch te overrulen wanneer een richtingaanwijzer actief is.
Nu is dat drukken op een knopje niet zo'n zware inspanning om het systeem af en toe naar je hand te zetten, ik kan er wel mee leven.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault