Dag iedereen,
ik heb recent een volvo v50 1.8 benzine gekocht, echter heeft deze een waarschuwingslampje branden van het uitlaatgasreinigingssysteem.
Dit heeft op zich geen problemen voor te rijden enkel heb ik nu ondervonden dat wanneer ik gas geef de motor in toeren gaat en wanneer ik stop met gas geven de motor tijdelijk in toeren blijft hangen. Ook merkte ik dat tijdens het rijden wanneer de koppeling ingeduwd wordt de motor naar 3000toeren gaat en aan die toeren blijft hangen.
Nu dacht ik dat dit te maken zou hebben met de solenoid sensor op het inlaat stuk maar ben ik hier juist mee?
ik kan me moeilijk inbeelden als dit een lambda sensor zou zijn ofzo, ook heb ik al gelezen over de gashuisklep die vervuild kan zitten maar dan lees ik ook dat in plaats van omhoog in toeren gaan deze in toeren daalt, dus neem ik ook aan dat dit het niet kan zijn.
heeft iemand van jullie een idee wat het kan zijn?
alvast bedankt
groetjes
Dieter
motorfout melding + moeilijk draaien
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Dat lampje is voor het Motor management. Gij zult naar uwen Volvo dealer alwaar de auto uitgelezen dient te worden. Ergens is namelijk iets niet goed en om vast te kunnen stellen wat dat dan wel niet is moet die auto m aan de kast.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
Oké bedankt voor de info al 
Enig idee wat het best is voor te kopen van software? Ik neem aan vida?
Ik heb de wagen al proberen uitlezen met mijn obd2 kabel en auto doctor maar ik kan blijkbaar niet verbinden door 1 of ander reden..

Enig idee wat het best is voor te kopen van software? Ik neem aan vida?
Ik heb de wagen al proberen uitlezen met mijn obd2 kabel en auto doctor maar ik kan blijkbaar niet verbinden door 1 of ander reden..
-
- 1st Gear member
Dat is wel een idee, maar het lijkt me handiger als ik ze zelf kan uitlezen. Zo kan ik ze dan ook terug resetten als het probleem is aangepakt en verder bekijken moesten er nog problemen zijn 
Niemand die iets aan te raden heeft? Vida? Iets anders?
Alvast bedankt

Niemand die iets aan te raden heeft? Vida? Iets anders?
Alvast bedankt

- Snipes@fryslan
- 2nd Gear member
Ik gebruik een scantool van Autel voor mijn VW.
Waar je vaak mee zit is de autorisatie van een scantool en de mogelijkheden die je daarmee hebt. Je zal nooit een systeem krijgen wat dezelfde mogelijkheden als de dealer heeft.
Waar je vaak mee zit is de autorisatie van een scantool en de mogelijkheden die je daarmee hebt. Je zal nooit een systeem krijgen wat dezelfde mogelijkheden als de dealer heeft.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
- NicoV40
- 4th Gear member
Ebay, 2dehands of marktplaats zal toch uw beste keus zijn, in principe is het niet de bedoeling dat particulieren die tool, en al zeker niet die software in bezit hebben/krijgen 
Anders even luisteren of er iemand in uw buurt zit die vida met dice heeft, kan je alvast eens laten uitlezen.

Anders even luisteren of er iemand in uw buurt zit die vida met dice heeft, kan je alvast eens laten uitlezen.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
- 1st Gear member
vandaag de wagen eens aan de vida dice gehangen en qua foutmeldingen kwamen er voor de ECM op:
ECM-2008 : gasklep onjuist signaal (motorregeleenheid
(ECM) controleert werveling in het inlaatspruitstuk met behulp van een wervelklep. De storingscode (DTC) wordt opgeslagen als de motorregeleenheid (ECM) onjuiste signalen waarneemt tussen de motorregeleenheid (ECM) en de controleklep voor de wervelklep. De storingscode kan worden vastgesteld met contact aan, met een lopende motor en tijdens het rijden. Vervangende waarde)
Hierbij neem ik aan dat dit de 2 sensoren zijn die op het inlaatspruitstuk zitten?
en dan nog:
ECM-1549: Variabel luchtaanzuigsysteem. Onjuist signaal
(Als de motorregeleenheid (ECM) storingen in het variabele inlaatsysteem registreert, wordt de storingscode gevormd. De storingscode kan worden vastgesteld met contact aan en tijdens het rijden.
Deze zou ik denken dat dit is door de vorige storing?
iemand die nog ideeen heeft?
Alvast bedankt!
Groetjes
Dieter
ECM-2008 : gasklep onjuist signaal (motorregeleenheid
(ECM) controleert werveling in het inlaatspruitstuk met behulp van een wervelklep. De storingscode (DTC) wordt opgeslagen als de motorregeleenheid (ECM) onjuiste signalen waarneemt tussen de motorregeleenheid (ECM) en de controleklep voor de wervelklep. De storingscode kan worden vastgesteld met contact aan, met een lopende motor en tijdens het rijden. Vervangende waarde)
Hierbij neem ik aan dat dit de 2 sensoren zijn die op het inlaatspruitstuk zitten?
en dan nog:
ECM-1549: Variabel luchtaanzuigsysteem. Onjuist signaal
(Als de motorregeleenheid (ECM) storingen in het variabele inlaatsysteem registreert, wordt de storingscode gevormd. De storingscode kan worden vastgesteld met contact aan en tijdens het rijden.
Deze zou ik denken dat dit is door de vorige storing?
iemand die nog ideeen heeft?
Alvast bedankt!
Groetjes
Dieter
-
- 2nd Gear member
onjuiste signalen, kan betekenen dat hij iets verwacht en dat niet krijgt, of dat hij geen signaal at all krijgt... kan je niet eens goed naar je bekabeling kijken?ECM-2008 : gasklep onjuist signaal (motorregeleenheid
-
- 1st Gear member
ondertussen zijn de 2 magneetkleppen vervangen maar nog steeds geen verschil..
heb al gemerkt dat als er aan de vacuumleidingen gekomen wordt ( de 2 op de kleppen meest naar de bestuurderszijde toe) dat het toerental wat kan veranderen..
wat ik dan nog gedaan heb is gekeken hoe het zit met de gasklep zelf, die ziet er op zich proper uit maar wat ik wel vreemd vond is wanneer dat de motor aan het draaien is dat de gasklep amper veranderd in stand wanneer de gaspedaal ingeduwd wordt. Dit lijkt me ook niet juist? wanneer de motor niet aan staat het de gasklep mooi open en blijft ze ook staan wanneer de pedaal gewoon op de bepaalde positie staat..
Wanneer de lucht toevoer ook wordt afgesloten (door hand op te leggen) valt de motor ook niet stil, ze daalt wel in toerental maar verder merk ik geen probleem.. Dus dacht ik van ergens valse lucht te hebben maar vind nergens een lek? Wel hoor ik precies een fluitend geluid?
hier een filmpje er van (gasklep reactie );
https://youtu.be/26CtiQ1hPsg
iemand een idee wat er kan zijn? hoe kan ik de connectoren van de magneetkleppen uitmeten? (hoewel ik me niet kan voorstellen dat hier nog iets mis zou zijn)
alvast bedankt
heb al gemerkt dat als er aan de vacuumleidingen gekomen wordt ( de 2 op de kleppen meest naar de bestuurderszijde toe) dat het toerental wat kan veranderen..
wat ik dan nog gedaan heb is gekeken hoe het zit met de gasklep zelf, die ziet er op zich proper uit maar wat ik wel vreemd vond is wanneer dat de motor aan het draaien is dat de gasklep amper veranderd in stand wanneer de gaspedaal ingeduwd wordt. Dit lijkt me ook niet juist? wanneer de motor niet aan staat het de gasklep mooi open en blijft ze ook staan wanneer de pedaal gewoon op de bepaalde positie staat..
Wanneer de lucht toevoer ook wordt afgesloten (door hand op te leggen) valt de motor ook niet stil, ze daalt wel in toerental maar verder merk ik geen probleem.. Dus dacht ik van ergens valse lucht te hebben maar vind nergens een lek? Wel hoor ik precies een fluitend geluid?
hier een filmpje er van (gasklep reactie );
https://youtu.be/26CtiQ1hPsg
iemand een idee wat er kan zijn? hoe kan ik de connectoren van de magneetkleppen uitmeten? (hoewel ik me niet kan voorstellen dat hier nog iets mis zou zijn)
alvast bedankt
-
- 2nd Gear member
Er is een verschil tussen gas geven met motor uit en contact aan en wanneer de motor wel loopt. Het gaspedaal is niet direct verbonden met de gasklep, dwz die volgt niet 1 op 1 de beweging. Hier zit de ECM nog tussen, anders dan bij een oud systeem met kabel. Wat ik zie lijkt mij normaal, er werd ook niet heel veel gas gegeven in het filmpje. Dus de glasklep hoeft niet veel te doen.
Veranderen van toerental wanneer je vacuümleidingen beweegt is altijd verdacht, even goed nakijken! Je kunt met de meeste uitleesapparatuur ook actuatoren aansturen, zo ook de regelkleppen van de variabele inlaat en de wervelkleppen. Slim om te kijken wat er gebeurt met de kleppen op het spruitstuk wanneer je dat doet. Wel zorgen voor vacuüm natuurlijk!
Veranderen van toerental wanneer je vacuümleidingen beweegt is altijd verdacht, even goed nakijken! Je kunt met de meeste uitleesapparatuur ook actuatoren aansturen, zo ook de regelkleppen van de variabele inlaat en de wervelkleppen. Slim om te kijken wat er gebeurt met de kleppen op het spruitstuk wanneer je dat doet. Wel zorgen voor vacuüm natuurlijk!
-
- 1st Gear member
vandaag nog eens bezig geweest met het uitlezen van de wagen
nu merkte ik dat de potentiometers in de gasklephuis 2 volledig verschillende waardes gaven
potentiometer 1 zat rond de 4,36 v en meter 2 maar 0,75
is dit normaal?
nu merkte ik dat de potentiometers in de gasklephuis 2 volledig verschillende waardes gaven
is dit normaal?
-
- 1st Gear member
ondertussen al gevonden dat dit normaal is.Diejtn schreef: vandaag nog eens bezig geweest met het uitlezen van de wagen
is dit normaal?
iemand die me kan vertellen hoe ik kan testen als het gashuis nog in orde is?
wat is limpmode? en als er moet getest worden als de gasklep terug naar de limpmode stand gaat , is dit dan werkelijk de klep zelf die je moet volledig met de hand open doen of is dit op een ander manier?
het is precies niet zo makkelijk om te vinden waar de fout juist zit met vida..