Verbruik v70 d5 158kw 215pk geartronic

hanjelle
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01.01.2017 - 11:04

Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum en heb recent mijn eerste volvo gekocht. Een v70 d5 summum geartronic uit 2011. De auto rijdt geweldig. Eerste kosten helaas al gehad, de lagers van de dynamo lagen er uit. Niet meer te reviseren. Kostbare dynamo helaas, maar goed dat is normaal onderhoud.

Nu weet ik wel dat een d5 niet de meest zuinige auto zal zijn. Ik heb er nu twee tanken mee gereden. De eerste tank alles even uitproberen natuurlijk. De tweede tank bewust wat zuiniger gereden. Ik kom daarmee net op 1 op 12,5. Dat valt me tegen. Zeker omdat ik las dat de generatie motoren van 215pk juist zuiniger zou moeten zijn dan de generatie ervoor.

Auto rijdt verder goed, heeft normaal onderhoud gehad en heeft geen storingen. Iemand een idee of dit verbruik normaal is, of dat ik er toch even naar moet laten kijken? Zo ja, wat zou dit kunnen zijn?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20780
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat jou motor zuiniger zou zijn dan de vorige generatie is dus onjuist. Schoner zijn ze wel maar zuiniger dus niet. Helaas is een verbruik van 1 op 12,5 in combinatie met Geartronic niet ongebruikelijk. Het is wel aan de hoge kant, maar dus niet vreemd. Een verbruik van 1 op 14,5 zou echter wel haalbaar mioeten zijn. Maar is wel geheel afhankelijk van je rijstijl.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8505
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik schommel rond de 1 op 13 met mijn XC70, en dan nog veel snelweg.

Koken kost geld zeggen we in Belgie :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Gemiddeld 1:14 D5 gt 205pk veel snelweg, b-weg en bijna geen stad.
Ik rij meestal 15 km sneller op de teller dan toegestaan (10 km werkelijk) behalve waar je 130 mag.
Wat ik wel opvallend vind is dat de auto bij 134 significant veel zuiniger is dan bij 135!
Binnen de bebouwde kom rijdt een D5 HEEL ONZUINIG.
Verder perfecte auto. Plenty kracht en dat kost geld.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
hanjelle
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01.01.2017 - 11:04

Opgegeven verbruik zou gemiddeld zo'n 1÷16 moeten zijn aldus de specificaties. Ik had ook niet verwacht dat ik dat zou halen. Toch valt het me echt wel tegen. Ik heb deze tank behoorlijk netjes gereden en enkele lange ritten gehad. Van een xc zou ik het begrijpen ivm de FWD. Dit is voor een auto uit deze tijd best onzuinig.

Ik heb even gedacht aan roetfilter. Je komt niet zo vaak langere tijd boven de 2500 toeren. Als ik me niet vergis start dan het regeneratieproces. Zou het zinvol zijn als ik in de 'handschakelmodus' een regeneratie forceer?
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

De regeneratie start boven de 80 km/u Roetfilter gewoon laten zitten. Auto gaat dan gedurende 10-20 min nog veel onzuiniger rijden :)

Ik zou het gewoon eens een maandje aankijken. Je kan daarna nog altijd een ecotune bij Volvotune overwegen.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1275
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ik haal (volgens de BC) zo'n 1 op 14. En ook ik vind het niet vreemd dat veel vermogen brandstof kost. Als ik rustig rij vind ik het verbruik prima te doen, als onze flinke sleurhut achter de V70 hangt accepteer ik een hoger verbruik maar daar krijg ik veel plezier voor terug.
Misschien eens langs Obbe om het verbruik te laten verbeteren? Tsjemp was me net voor zie ik :happy:
Laatst gewijzigd door BraboFrits op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Je zou een geforceerde regeneratie uit kunnen laten voeren nadat, langs chemische weg, eerst het filter schoon is gemaakt. EGR traject goed schoon zodat de motor voldoende lucht krijgt wil hem ook wel helpen.

Nadat ook bij Volvo het milieuspook is opgedoken en men is begonnen met EGR, roetfilter en dat soort grappenmakerij, zijn de D5 motoren meer gaan gebruiken. Het is niet anders en een bekend gegeven. Is er iets aan te doen? Jazeker! Rijstijl aanpassen en op de CC rijden. Ik zit gemiddeld op 6,3 tot 6,8 ltr/100 km. Mijn vorige 131 pk zonder roetfilter haalde bijkans minder dan 5 ltr/100 km.
Maar verder, technisch, is er niks aan te doen en het is van algemene bekendheid dat de D5 graag een druppel diesel lust. Maar wat wil je ook, een dik 1600 kilo zware auto, vette 2.4 met 5 cilinders in het vooronder te brullen.......Daar moet wel brandstof in anders gebeurd er niks.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
hanjelle
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01.01.2017 - 11:04

Duidelijk! Ik zal het eens een paar weken aankijken. Brandstofverbruik mag ook wat hoger zijn met dit vermogen inderdaad. Het rijdt in ieder geval helemaal geweldig! Overal in het toerenbereik heel veel koppel. Had hiervoor een passat met 170pk. Dit is toch wel weer lekkerder hoor.

Ik zal bij de volgende onderhoudsbeurt het inlaattraject eens laten bekijken. En de ecotune hou ik ook in gedachten. Benieuwd wat zoiets kost want zoveel kost die extra brandstof natuurlijk ook weer niet. Iemand ervaring? En wat doet die ecotune met het vermogen?
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

@hanjelle
vorige was een XC70 met alleen FWD, na een jaar polestar getuned 195pk, overall 1 op 13,75 a 1 op 14 met uitschieters per tankbeurt (gooide deze altijd helemaal vol) tussen 1 op 10 (wintersport @ autobahn) en 1 op 16, zomerdag rustig toeren door Nederland over snelweg zonder files.
De huidige AWD gemiddelde tot nu rond 1 op 13 met denk ik iets meer gebruik van power en laatste tijd standkachel bij temp nabij of onder vriespunt. Dat zou jij met de V70 ook zeker moeten kunnen halen bij gebruik van cruise en in niet al te stedelijke omgeving. Feit blijft dat een 2liter 4 cilinder het voor wat minder doet.
Ook ga ik er maar even van uit dat je bak verder in orde is, dus dat deze vanaf 1600 toeren oid en in de hogere versnellingen goed in de lock-up gaat, waardoor je geen slip verliezen meer hebt.
Of ecotune helpt, ligt er heel erg aan of je veel binnen een bepaald toeren gebied kunt rijden, waarop je dan de parameters iets kunt optimaliseren, wel hoor ik goede verhalen van hem omdat hij veel kennis heeft van Volvo en dus ook goed kan vergelijken met wat normaal is voor jouw model.
Wat je ook nog even kunt checken: zijn je banden goed op spanning, lopen er geen remmen aan, en zoals hier al door enkele mensen aangegeven: een schoon inlaat traject is ook een voorwaarde. Wellicht eens aan de kast hangen om te zien of alles nog goed meedoet (turbo, intercooler etc)
Stel dat de auto hiervoor altijd heel rustig bereden is, dan is een langere snellere rit door Duitsland wellicht ook goed om alles eens een keer lekker warm en leeg te stoken. Ik zou dan wel even zeker willen weten dat olie en riemen goed zijn.

Succes, maar bovenal genieten van de brommer ;-)
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
hanjelle
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01.01.2017 - 11:04

@sanco
Dank voor je uitgebreide antwoord. Lijkt me toch ook dat dat allemaal haalbaar moet zijn. Ik moet er gewoon wat langer mee experimenteren denk ik. Die snelle rit Duitsland is ook een goed idee. De vorige eigenaar reed ee de afgelopen twee jaar maar 7000 km per jaar mee, allemaal korte stukjes. Was ook de reden van verkoop. Diesel kon niet echt uit.

Riem en olie allemaal in orde. Heeft net een beurt gehad en nog geen 40.000 geleden de distributie vervangen.

Bak is volgens mij ook ok. Geen slip gemerkt en pakt inderdaad rond dat toerental de volgende versnelling. Met uitzondering van koude start s morgens. Dan schakelt hij de eerste kilometer wat later in het toerental op. Ik veronderstel dat dat normaal is bij koude en nog wat dikkere olie.

Denk wel dat de bakolie eens vervangen moet worden. Daar kom ik geen bewijzen van tegen bij de rekeningen die erbij zitten. Heb jij toevallig ervaring met het vervangen van de automaatolie? Ik hoor wat spookverhalen namelijk. Sommigen raden aan een gewone oliewissel te doen waarbij ongeveer 4 liter van de olie wordt ververst onder vrije uitloop van de olie. Anderen raden een powerflush aan, maar ik lees ook dat dat vragen om problemen is. Dan is het vlak na de flish een flinke verbwtering, en daarna ineens storingen in de bak... ik wil er natuurlijk geen gedoe mee gaan krijgen
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20780
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Powerflush: gewoon doen. Heb het al twee keer laten doen, bij mijn vorige en bij mijn huidige en bij de vorige er gewoon 60.000 bijgezet zonder problemen. Bij de huidige nu al weer 30.000 erbij en ook geen centje pijn of een verkeerde inleg van de versnellingen.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1935
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Tsja... Ik heb bij de vorige de olie laten vervangen bij 130k ofzo. Had nog geen problemen, naderhand ook niet.. Nooit echte powerflush gedaan.
Gedrag wat jij beschrijft bij koude motor (lees bak) klopt wel.
Als de auto inderdaad zo is bereden, en alles is verder goed bij zoals je schrijft, dan zou ik, evt i.c.m. fles reiniger in de tank maar eens de auto een paar 100km aaneengesloten uitlaten bij de buren. En dan bedoel ik echt niet dat je alleen maar volgas moet rijden, maar gewoon goed doorwarmen en wat berg op atletiek doen het mobiel vast goed. Succes en viel spass :-)
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Peter248
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
Locatie: Limburg

Ik had ook gehoopt dat de mijne zuiniger was. Boordcomputer geeft nu aan 8,6l/100km. Dus eh... ongeveer 1 op 11,6. 's Zomers zit ik ongeveer op 1 op 12. Ik durf het niet na te meten/rekenen bij de pomp...

Ik ben toch een rustige rijder, rij er voornamelijk mee naar mijn werk. Dat is enkele reis ongeveer 50km, voornamelijk snelweg. Ik rij dan wel weer 137 op de CC. Het is overigens een V70 D5 AWD GT van 2008. Mét Volvotune eco tuning. GT is geflusht (2x).

Als ik de waardes van jullie lees, heb ik toch het gevoel dat er bij de mijne iets niet lekker zit...
Laatst gewijzigd door Peter248 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

De AWD is wel een dingetje. Mijn inschatting is 1l/100km extra verbruik. Ik doe met een XCD5AWD van 2004 (zonder RF!) iets tussen de 1 op 12 en 1 op 13. Bij dagelijks Den Bosch - A'dam vv dus 'lage' snelheden maar wel afstanden. CC meestal op 100, vooral op de trajectcontrole :-)
De BC noemt dat overigens 6,5 als verbruik maar die is rasoptimistisch...
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Als je pks en n/m,5cylinders,dan nog eens een automaat er op dan moet je realistisch zijn en niet verwachten dat je met een zuinige wagen rijd...dan hebben we het nog niet over awd...
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

En zo is het. Als je hem wilt berijden moet je dokken en diesel verstoken.
Waarvan akte.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Peter248
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 03.11.2008 - 13:34
Locatie: Limburg

Mee eens. Maar ik zoek de volgende keer toch naar een XC70 D4 GT. En dan mag ie best vijf cilinders hebben en FWD zijn. Daar reed ik immers 1 op 15 mee. Maar goed, dat was ook een veel nieuwer model met nieuwere techniek.

Voorlopig geniet ik nog van de extra pk's, nm's en AWD :-)

Dan maar een paar tripeltjes minder in de maand :-)
2022- : XC40 T5 Recharge R-Design 2022, Onyx Black
2022-2022: XC90 T8 TE Inscription 2022, Denim Blue
2020-2022: XC40 T5 TE Inscription 2020, Denim Blue
2015-2020: V70 D5 GT AWD Summum 2008, Black Sapphire
2013-2015: XC70 D4 GT Nordic 2013, Caspian Blue
2013-2013: V70 2.4D GT Professional 2009, Silver
2012-2013: V70 D4 Lim.Ed. 2013, Caspian Blue
2008-2012: V70 2.0D Professional 2008, Black Stone
2008: V70 2.4 Edition Sport
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb welliswaar een V60, maar zelfde motor en bak. Ik verbaas me over het verbruik in goede zin. In de winter ietsje meer, maar in de zomer rijd ik er geregeld 1:19 mee op de BC, praktijk is ietsje ongunstiger. Moet daar nadrukkelijk bij vermelden dat mijn traject voornamelijk A2 met traject controle is. Ik zet de auto op de cc met 107 op de teller. In de praktijk is het gemiddelde verbruik volgens de bonnetjes 1:16,9.
Onder de 1:14 is bijna niet mogelijk of je moet je echt zwaar misdragen. Heb een normale rijstijl, met veel cc, maar wel af en toe even de pk-tjes laten werken.

Heeft jouw auto AWD?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
hanjelle
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01.01.2017 - 11:04

De BC raadpleeg ik sowieso maar niet, word er niet echt vrolijk van. Eens, met zo'n motor en automaat moet je misschien niet zeuren en gewoon dokken, maar voor een auto van 2011 vind ik dat het zuiniger zou moeten kunnen. Het is niet anders, en inderdaad maar een tripeltje minder zoals Peter al schetste ;-)
Geen AWD bij mij, en eigenlijk gelukkig dus maar...

Verder geniet ik er iedere dag van! En dat mag dus ook wel wat kosten!
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”