Heren, vraagje:
Stel, ik rijd 38 km bij -2 graden buitentemperatuur. 15% snelweg en de rest 80 kmh (bijvoorbeeld zoals vandaag)
Wat zou de olie en koelvloeistof temperatuur moeten zijn?
Ik lees net voor beide 50 graden af in VIDA?
Kan toch nooit kloppen?
mvg Thijs
Opwarmtijd D5 205 pk
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27419
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat klopt inderdaad niet.
Mijn "oude" 2.4D was met dit weer volgens de CFE na 20 km op temperatuur (lees koelwater op 90 graden, olie niet af te lezen).
Hoe staat de naald? Wel in het midden of ook niet?
Klinkt inderdaad als de thermostaat, maar wellicht dat het ook de koelvloeistoftemperatuursensor is die bijvoorbeeld een gekke waarde geeft.
Mijn "oude" 2.4D was met dit weer volgens de CFE na 20 km op temperatuur (lees koelwater op 90 graden, olie niet af te lezen).
Hoe staat de naald? Wel in het midden of ook niet?
Klinkt inderdaad als de thermostaat, maar wellicht dat het ook de koelvloeistoftemperatuursensor is die bijvoorbeeld een gekke waarde geeft.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02
Ik heb geen koelwater meter op het dashboard; het is een V70 NN uit 2009.fredhead schreef: Dat klopt inderdaad niet.
Mijn "oude" 2.4D was met dit weer volgens de CFE na 20 km op temperatuur (lees koelwater op 90 graden, olie niet af te lezen).
Hoe staat de naald? Wel in het midden of ook niet?
Klinkt inderdaad als de thermostaat, maar wellicht dat het ook de koelvloeistoftemperatuursensor is die bijvoorbeeld een gekke waarde geeft.
Vandaar maar even met VIDA aan de gang gaan...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02
Ik lees dat er veel verwijderd moet worden (accu, EGR...!!) om bij een simpele thermostaat te kunnen komen..?
Mijn EGR is wel door Obbe dicht gezet. Ik weet niet hoeveel dat uitmaakt voor de opwarmtijd...
Mijn EGR is wel door Obbe dicht gezet. Ik weet niet hoeveel dat uitmaakt voor de opwarmtijd...
Laatst gewijzigd door Teebonk op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Krijg je wel warme lucht door je ventilatie in de auto? Dan is de auto nl. wel warm....
Dat je op beide sensoren 50 graden afleest vind ik bijzonder, zijn verschillende sensoren namelijk en dat zowel koelwater als olie 50 graden zijn is niet waarschijnlijk. Als daarentegen de voeding naar de sensoren niet helemaal 12 v is, bijvoorbeeld door corrosie in een contact of zo, zou het kunnen dat ze beiden een te lage waarde doorgeven?
Kortom, in de Sherlock modus en op zoek
Dat je op beide sensoren 50 graden afleest vind ik bijzonder, zijn verschillende sensoren namelijk en dat zowel koelwater als olie 50 graden zijn is niet waarschijnlijk. Als daarentegen de voeding naar de sensoren niet helemaal 12 v is, bijvoorbeeld door corrosie in een contact of zo, zou het kunnen dat ze beiden een te lage waarde doorgeven?
Kortom, in de Sherlock modus en op zoek

- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27419
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Praktisch nietsTeebonk schreef: Mijn EGR is wel door Obbe dicht gezet. Ik weet niet hoeveel dat uitmaakt voor de opwarmtijd...
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02
Interieur wordt wel warm, maar de ventilator blijft aardig doorblazen, ook na 30 km.MN-NL schreef: Krijg je wel warme lucht door je ventilatie in de auto? Dan is de auto nl. wel warm....
Dat je op beide sensoren 50 graden afleest vind ik bijzonder, zijn verschillende sensoren namelijk en dat zowel koelwater als olie 50 graden zijn is niet waarschijnlijk. Als daarentegen de voeding naar de sensoren niet helemaal 12 v is, bijvoorbeeld door corrosie in een contact of zo, zou het kunnen dat ze beiden een te lage waarde doorgeven?
Kortom, in de Sherlock modus en op zoek![]()
Temperatuur staat op 23 graden dan.
ECM motorolietemperatuur was 50,96 graden
ECM motorkoelvloeistoftemp was 49 graden
Even laptop accu opladen en dan eens met VIDA aan gaan rijden zo
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02
Na ongeveer 30km. snelweg komt de temp niet boven 54 graden...
Morgen eens met karton aan de gang.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden van vanavond!
Morgen eens met karton aan de gang.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden van vanavond!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Teebonk op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Klopt. Maar omdat het in de auto gewoon warm wordt vermoed ik dat er iets anders aan de hand is. Immers met de huidige buitentemperatuur krijg je de auto (interieur) niet op temperatuur met koelwater van 50 graden. Voel anders bij je testritten eens voorzichtig aan radiator, motorblok, koelwaterslangen. 50 graden kan je nog best redelijk aanpakken, bij bedrijfstemperatuur van ~90 graden echt niet meer. Als je over een infrarood thermometer beschikt kan je die ook in zetten.
Niet je handen branden
Niet je handen branden

- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8505
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Mijn XC70 D3 AWD is na 8km al op 75gr koelvloeistof
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20780
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Dan zou ik toch om een second opinion elders vragen. Koelvloeistof hoort met zo'n ritje toch echt wel op ten minste 75° te zijn. Ook met een D5.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Henielma
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58
Het kan de thermostaat zijn. Deze is bij mij een jaar geleden ook vervangen. Wat mij toen opviel is dat bij lage buitentemperaturen zoals -5 graden dat na 30 km 60 en 80 km weg de wijzer het midden niet bereikte en de wijzer zelfs weer ging dalen wanneer ik slechts 30 km per uur reed en regelmatig stil stond. Echter met goede thermostaat duurt het bij dergelijke temperaturen bij mijn D5 ook zomaar meer dan 20 km.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 22:02
Volgens Volvo Vos Veghel (en 2 andere dealers) dus wel 99% zeker de thermostaat. Geluk bij een ongeluk viel er een auto uit deze week en wordt er morgen al naar gekeken.
Wel weer jammer dat de accu, EGR, gasklephuis eraf moeten. Ze vonden het in Zweden wel handig om het thermostaathuis achterop het motorblok te plaatsen...gevolg: 2,5 uur sleutelen, tel maar uit dus
Wel weer jammer dat de accu, EGR, gasklephuis eraf moeten. Ze vonden het in Zweden wel handig om het thermostaathuis achterop het motorblok te plaatsen...gevolg: 2,5 uur sleutelen, tel maar uit dus

- Richard71
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 02.01.2017 - 12:44
- Locatie: Friesland
Radiator zou helemaal nog niet warm mogen zijn bij 50 graden koelvloeistof temperatuur. Thermostaat gaat als het goed is pas rond de 80 graden open, eerder gaat er überhaupt geen water naar je radiator.
Ik gek??? Nèèèèèh, een limited edition!!
Volvo XC60 R design 2017
Volvo XC60 R design 2017