Zonneklep XC70, ook van andere modellen te gebruiken?

Plaats reactie
Niels83
2nd Gear member

Ik heb een hek en daarna een garagedeur thuis te openen om mijn Zweedse vriendin te verstoppen voor schorriemorrie. Maar nu bestaat daar Volvo origineel natuurlijk zo'n mooie homelink zonneklep (partnummer 39887089) voor met drie programmeerbare knoppen. Maar ik zie dat die krengen rond de € 800 kosten! In Amerika is homelink redelijk standaard om te hebben, dus op eBay vind je er voldoen. Maar helaas niet voor de XC70 2008+. Wel veel S60, S80, V70 en vooral heel veel V70 2001-2007.

Weet iemand of de zonneklep van een ander model ook in de 2008+ XC70 past? Want dan worden mijn zoekmogelijkheden wat ruimer.
Ernst64
3rd Gear member

Hetzelfde probleem heb ik anders opgelost. Ik heb in het console van de interieurverlichting een schakelaartje geplaatst en deze schakelaar gekoppeld aan een standaard zender (met batterij). De zender paste precies in een kunststof klem boven het console. Zodoende voor een paar tientjes mijn eigen home link gemaakt. Het bereik van de zender is net zo goed als bij normale bediening.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
BlackcurrantV70
7th Gear member

Ik heb ook al aan die homelink gedacht, maar je moet ook nakijken of je poort/garagedeur compatible is met Homelink.

Anders wordt het wel een hele dure nutteloze optie
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Niels83
2nd Gear member

Goede tip BlackcurrantV70! Ik dacht dat HomeLink super-universeel was? En dat de meeste gates op 433MHz werken? Maar kennelijk niet! Weet jij waar HomeLink toont wat er wel en niet mee werkt? Qua megahertz en andere variabelen?

Dat herken ik Ernst, heb ik bij mijn vorige auto ook zo gedaan:

Dit is de afstandbediening van het hek van onze garage. Rechts in het groen nog in elkaar en links in het blauw gedemonteerd:
Afbeelding

Goed, eerst maar eens meten waar de spanning opstaat. Het is een 2025 3V batterij, dus men verwacht 3 volt te vinden en dat deed ik aan de linkerkant van de linkerdrukknop. De rechterdrukknop had onverwachts meer 1.5V. De link drukknop is ook de knop waar mijn hek op reageert. Eerstvolgende stap is in ieder geval een 12V naar 3V converter kopen:
Afbeelding

Ik had dit mooie knopje ervoor gekocht, dat zonder gebruiksaanwijzing komt, dus ik heb er zelf even een simpel schema onder gezet hoe het aangesloten moet worden, mocht iemand het na willen maken. Als je het zo aansluit brand de knop constant, mocht je willen dat het knopje alleen oplicht wanneer je deze indrukt, dan moet je de constante spanning op C1 zetten en het spanningloze snoer op NO1 en +. Er is altijd een snoer spanningloos dat je met elkaar verbind. Stel je wilt de knop bijvoorbeeld gebruiken voor seinen met mistlichten, dan is de constante plus het snoer vanaf je 12V naar je mistlicht, dat knip je door en verbind je met de knop en de spanningloze kant is dan het voortgaan van datzelfde snoer vanaf de knop naar je mistlicht. Daar komt dan alleen spanning op te staan wanneer je de knop in druk:
Afbeelding

Goed, zoals in het schema dus gesoldeerd op een CAT5 ethernetkabel en even een 3V batterijtje erop gezet om te testen en jawel, hij brandt:
Afbeelding

Goed, dan nu de afstandbediening voorzien van snoertjes, Oranje is dus (net als op het schema) de constante plus (3V) en de groene is de spanningloze aansluiting. De snoertjes zijn met één seconde gel op de IC vastgelijmd. Er is weinig soldeer te gebruiken en het is vrij klein allemaal, dus erg stevig zit het er niet op en daarom heb ik het vastgelijmd om verder te kunnen werken. Waar eerst zo'n 2025 3V batterij tussengeklemd was, is met blauw op de plus gesoldeerd en bruin op de min, daarna zijn ze in krimpkousjes gestoken zodat ze geen kortsluiting kunnen maken. De plus en min zijn op een 12V naar 3V converter gesoldeerd om niet te veel spanning erop te zetten:
Afbeelding

Goed, volgende stap, een dummyknop leeghalen en daarna een gat van 16mm erin maken:
Afbeelding

En tadaa, de knop zit erin. Voor de stevigheid zijn de dunne blote snoertjes van het CAT5 snoer met een warmelijmpistool in een beschermende lijmlaag geplaatst. Mocht je per ongeluk onhandig eraan trekken, trek je de boel in ieder geval niet kapot en de mogelijkheid tot kortsluiting op de aansluitpunten is daarmee voorkomen:
Afbeelding

Goed, hier nu het hele verhaal in één foto. De knop heeft zijn eigen aansluitpunten en de afstandbediening ook. Op die manier kan ik de knop verwijderen zonder dat ik het dashboard hoef de demonteren (de afstandbediening wordt namelijk zo diep mogelijk in het dashboard geplaatst). Ook zie je op de afbeelding de dichtgemaakte klikker (ook hier weer warme lijm gebruikt voor de snoeren) en de 12V naar 3V converter die je uiteindelijk op je accu aansluit (ik heb het uiteindelijk met een eigen zekering op het sigarenaansteker-snoer aangesloten):
Afbeelding

En hier het eindresultaat, altijd verlicht (op3V, als je 12V erop aansluit brand het lampje vele malen feller) en het werkt. Nooit meer zoeken naar de afstandbediening, maar gewoon aan komen rijden en met een knop op het dashboard de poort open kunnen maken:
Afbeelding
mad
6th Gear member

........................fantastisch........
XC70 D5 2009 Ocean Race
BlackcurrantV70
7th Gear member

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Niels83
2nd Gear member

Oh, vond nog wat plaatjes van toen ik een originele SAAB knop vond:

Even volgende welke connectiepunten nou de loop maken voor de hekbediening, welke de plus is voor het lampje en welke de min. Hieronder het schema. Als je dus ooit zelf iets wilt aansluiten, 2 en 5 verbinden dan. 1 is de 12V en 8 de min:
Afbeelding

Goed, even de knop van de mistlichten erboven losgehaald en doorgemeten. Het wit-groene snoer is de 12V die beïnvloed wordt door de lichtintensiteit-knop (dimmer). Dus daar een nieuw snoertje op gesoldeerd, en netjes ingepakt in (bruin) isolatietape:
Afbeelding

Oké, alles aangesloten op de schakelaar:
Afbeelding

Even wat verder ingepakt, zodat de snoeren netjes bij elkaar blijven:
Afbeelding

En tadaa, een SAAB-originele toegangspoort-openaar-knop. Even weer onder de carpoort geparkeert om te kijken hoe het licht werkt, dus wel wat daglicht nog van boven. Maar je ziet duidelijk dat het meebrand en hij dimt ook mee. Alleen moet ik de koplamp-versnelknoplampje vervangen zie ik:
Afbeelding

Maar goed, nu eerst even weer nadenken over wat ik met de XC70 wil.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”