Goede tip
BlackcurrantV70! Ik dacht dat HomeLink super-universeel was? En dat de meeste gates op 433MHz werken? Maar kennelijk niet! Weet jij waar HomeLink toont wat er wel en niet mee werkt? Qua megahertz en andere variabelen?
Dat herken ik
Ernst, heb ik bij mijn vorige auto ook zo gedaan:
Dit is de afstandbediening van het hek van onze garage. Rechts in het groen nog in elkaar en links in het blauw gedemonteerd:
Goed, eerst maar eens meten waar de spanning opstaat. Het is een 2025 3V batterij, dus men verwacht 3 volt te vinden en dat deed ik aan de linkerkant van de linkerdrukknop. De rechterdrukknop had onverwachts meer 1.5V. De link drukknop is ook de knop waar mijn hek op reageert. Eerstvolgende stap is in ieder geval een 12V naar 3V converter kopen:
Ik had
dit mooie knopje ervoor gekocht, dat zonder gebruiksaanwijzing komt, dus ik heb er zelf even een simpel schema onder gezet hoe het aangesloten moet worden, mocht iemand het na willen maken. Als je het zo aansluit brand de knop constant, mocht je willen dat het knopje alleen oplicht wanneer je deze indrukt, dan moet je de constante spanning op C1 zetten en het spanningloze snoer op NO1 en +. Er is altijd een snoer spanningloos dat je met elkaar verbind. Stel je wilt de knop bijvoorbeeld gebruiken voor seinen met mistlichten, dan is de constante plus het snoer vanaf je 12V naar je mistlicht, dat knip je door en verbind je met de knop en de spanningloze kant is dan het voortgaan van datzelfde snoer vanaf de knop naar je mistlicht. Daar komt dan alleen spanning op te staan wanneer je de knop in druk:
Goed, zoals in het schema dus gesoldeerd op een CAT5 ethernetkabel en even een 3V batterijtje erop gezet om te testen en jawel, hij brandt:
Goed, dan nu de afstandbediening voorzien van snoertjes, Oranje is dus (net als op het schema) de constante plus (3V) en de groene is de spanningloze aansluiting. De snoertjes zijn met één seconde gel op de IC vastgelijmd. Er is weinig soldeer te gebruiken en het is vrij klein allemaal, dus erg stevig zit het er niet op en daarom heb ik het vastgelijmd om verder te kunnen werken. Waar eerst zo'n 2025 3V batterij tussengeklemd was, is met blauw op de plus gesoldeerd en bruin op de min, daarna zijn ze in krimpkousjes gestoken zodat ze geen kortsluiting kunnen maken. De plus en min zijn op een 12V naar 3V converter gesoldeerd om niet te veel spanning erop te zetten:
Goed, volgende stap, een dummyknop leeghalen en daarna een gat van 16mm erin maken:
En tadaa, de knop zit erin. Voor de stevigheid zijn de dunne blote snoertjes van het CAT5 snoer met een warmelijmpistool in een beschermende lijmlaag geplaatst. Mocht je per ongeluk onhandig eraan trekken, trek je de boel in ieder geval niet kapot en de mogelijkheid tot kortsluiting op de aansluitpunten is daarmee voorkomen:
Goed, hier nu het hele verhaal in één foto. De knop heeft zijn eigen aansluitpunten en de afstandbediening ook. Op die manier kan ik de knop verwijderen zonder dat ik het dashboard hoef de demonteren (de afstandbediening wordt namelijk zo diep mogelijk in het dashboard geplaatst). Ook zie je op de afbeelding de dichtgemaakte klikker (ook hier weer warme lijm gebruikt voor de snoeren) en de 12V naar 3V converter die je uiteindelijk op je accu aansluit (ik heb het uiteindelijk met een eigen zekering op het sigarenaansteker-snoer aangesloten):
En hier het eindresultaat, altijd verlicht (op3V, als je 12V erop aansluit brand het lampje vele malen feller) en het werkt. Nooit meer zoeken naar de afstandbediening, maar gewoon aan komen rijden en met een knop op het dashboard de poort open kunnen maken:
