Schrapend/schurend geluid tijdens rijden.

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Zit met een probleem:

Betreft: S80 2,4 automaat.

Tijdens het rijden vanaf ca. 50 km/u hoor ik aan de voorzijde een dof schrapend/schurend geluid, niet ontzettend hard, maar hard genoeg om irritant te zijn, alsof er een wiellager verrot is.
Daarom heb ik het wiellager links voor al vervangen. Helaas ligt het daar niet aan.
Sturen en remmen hebben geen invloed op het geluid.

Iemand een idee wat het dan zou kunnen zijn?

1) Kan het de ABS sensor zijn, loopt die niet over een soort tandrad van de naaf?

2) Aandrijfas/homokineet?

3) Iets anders?

Alvast bedankt voor de suggesties danwel de gouden tip.
hollander
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
Locatie: Breda

Hoi frumpy, heb je ook al geprobeert het rempedaal een heel klein beetje in te trappen zodat ie maar net aanloopt? Mischien veranderd het geluid?
En je kan je vraag wegleggen bij www.problemcar.nl.
succes Peter
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

heb je ook al geprobeert het rempedaal een heel klein beetje in te trappen zodat ie maar net aanloopt? Mischien veranderd het geluid?
Hoi Peter,

Heb ik ook al geprobeerd, geen verandering in het geluid. Dacht zelf ook al dat het misschien de remblokken zijn die aanlopen, maar helaas. :(

Zal mijn probleem ook maar op de problemcar site deponeren, bedankt voor de tip!
Gast

Loopt de beschermplaat (net) achter tegen de schijf aan?
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Nee, zo'n geluid is het niet, en dan zou je het bij alle snelheden moeten horen.

Maar ik zal deze optie inderdaad eens onderzoeken, bedankt voor het meedenken.
Gast

Hoeft het niet altijd te doen.
Klinkt raar, maar kan afhankelijk zijn van weersomstandigheden cq temperatuur remmen.
Soms is het ook in bochten erger.
Gast

Frumpy schreef:Zal mijn probleem ook maar op de problemcar site deponeren, bedankt voor de tip!
Ik ben er geweest, maar zat aan zijn maximale aantal bezoekers.
Zouden we Volvo-Specialist niet op dit forum kunnen uitnodigen? :P
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

homokinetische koppeling
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

AlexV70:
Ik ben er geweest, maar zat aan zijn maximale aantal bezoekers.
Zouden we Volvo-Specialist niet op dit forum kunnen uitnodigen?
Was inderdaad druk bezocht, of de capaciteit is erg klein.



Arjen-440:
homokinetische koppeling
Waar zou je dat met zekerheid kunnen laten constateren? Heb het ook al bij de dealer gevraagd, die staan je een beetje schaapachtig aan te kijken.

Ze kunnen hem wel vervangen voor 315 euro + BTW + montage. Stel dat het dat ding niet is, dan heb ik weer honderden euro's weggegooid voor niks. En terugnemen doen ze ook niet.
Heb nu al weer zoveel aan die $@#@%& auto uitgegeven, het begint langzamerhand weer een gebed zonder end te worden.

Oh ja, de oude aandrijfas met homokineet moet je inruilen. Die zal wel voor een appel en een ei ergens gereviseerd worden.
Iemand een adres waar ik dat ook zou kunnen laten doen?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14862
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het is volgens mij je spoorstang links of rechts.
Heb ik ook gehad.
Repareren fluitke van cent. Kosten spoorstang 80,= euro.
Is het recht opstaande stangentje achter de band.


bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Spoorstang en wiellager zijn vernieuwd, uitgelijnd ook, gebalanceerd ook.

Rechtopstaand achter de band is volgens mij de stabilisatorstang, maar ik zie het verband met het brommende/schrapende/schurende geluid niet.

Ben vandaag nog even langs diverse (Volvo) garage's geweest. Meest uiteenlopende diagnoses, van banden tot differentieel en autom. versnellingsbak. Nu weet ik nog niets, en voor Piet Snot laat ik niets meer vervangen.

Een advies was om bij wijze van test een andere set velgen met banden eronder te zetten. Volgens deze monteur kon het heel goed liggen aan mijn banden, maar die zijn pas 4 weken oud?!?!?

Is er toevallig iemand die nog een set heeft liggen die ik, UITERAARD TEGEN VERGOEDING, mag testen op een heel kort stukje?
PLEASE, ik weet het anders ook niet meer.


:( :(
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14862
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Weet niet waar je woont maar vraag het aan forumlid die in de buurt woont.
In ieder geval welkom

Maar kan je daelerniets doen? :? :?
Setje winterbanden erop.
bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Ik heb nog een set geruisloze winterbanden liggen. Niet dat ik erin geloof.
Maar waar woon je ongeveer?

Hebben ze (garage) trouwens de auto met de voorwielen van de grond (dus onbelast) laten draaien?
Het mooiste is natuurlijk op een brug, kan je goed luisteren.
Dit zou je zelf ook kunnen proberen op een stel kriksteunen.
Gezien jouw verhaal moet het geluid dan ook hoorbaar zijn.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Hallo Alex,

Woon in de omgeving van Den Haag. Jij zit in Drenthe, beneden of boven? Beetje uit de buurt, jammer. Wellicht dat ook andere S60/V70/S80 rijders nog iets hebben of weten? Hoeft maar een paar minuutjes gemonteerd te zijn!

Ben vandaag bij de automatische transmissie expert in Rijswijk geweest, omdat Volvo dealer Svala met de diagnose bak of differentieel kwam. Helaas hadden ze geen brug vrij, maar de baas is een eindje gaan rijden.

De bak en differentieel zijn het gelukkig niet, was de conclusie, want dan zou er bij het schakelen, danwel bij het impulsief gasgeven en gasloslaten een verandering in het geluid hoorbaar moeten zijn. En op basis van zijn zeer lange ervaring wist hij te melden dat hij nog nooit een Volvo autom. bak van dit (japanse) type met een gaar differentieel heeft meegemaakt.

Blijft nog over aandrijfassen en banden.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14862
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

NOU FORUMLEZERS WESTLAND, FF DE HANDEN IN ELKAAR SLAAN
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Bover, Thanks for the support! :P

Net weer even iets wijzer geworden.

Waar Volvo dealer 1, 2, 3 en 4 overheen hebben gekeken, zijn 2 aan de binnenkant gecupte voorbanden. En dat bij banden die er pas een week of 4 onder zitten?!?!?

Begrijp best dat Svala een ruilbak wilde aansmeren voor zo'n 3.500 euro. :evil:

Vrijdag gaan er 2 nieuwe voorbanden op, en dan maar hopen dat het probleem opgelost is. Ik heb ook nooit geweten dat gecupte banden zo'n %@$#^& herrie kunnen maken.
Gast

Was dit geluid er voor deze banden nog niet dan?

Binnen 4 weken cuppen? rijdt jij 5.000 km per week?
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Voorheen was er wel een geluid, maar was minder hard en anders van aard. Dat klonk niet als een kapot wiellager of zo. De banden (Conti Premiumcontact) waren ook gecupt, maar daar was al zo'n 40.000 km mee gereden.

Nu heb ik Goodyear, maar denk er toch sterk over om bij de volgende algehele ronde over te stappen op de nieuwste Michelins. Komt in tests toch meestal als de beste naar voren qua comfort, geluid, wegligging en slijtage.

Zo'n maand of twee geleden zijn er ook nog nieuwe draagarmrubbers gemonteerd. Volgens de monteur was het niet nodig om de wagen uit te lijnen. Misschien dat het cuppen van de nieuwe banden daarmee te maken heeft?
Heb het nu inmiddels wel laten doen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14862
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

We gaan het weten na vrijdag.
Het lijkt wel of er geen nieuwe banden zijn gemonteerd. Hopen maar dat het nu oplost.

bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Uitlijnen is zeker een goede beslissing geweest.
Je hebt niet aangegeven hoeveel km's je auto gedraaid heeft.

Het wil / kan en dan met nadruk op kan, dat je schokdempers niet zo geweldig meer zijn.
En dan kan het gebeuren (ligt ook aan het merk band) dat de banden gaan cuppen.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”