Beste leden,
Ik heb mijn v50 2.0d weggebracht voor een apk en beurt, en nou blijkt de brandstof inspuitpomp te lekken. Offerte gekregen van €900 (ex btw) plus arbeidsloon. Een forse investering natuurlijk, dus ik bezin me op de mogelijkheden. Heeft iemand dit weleens bij de hand gehad? Wat zou je adviseren? Ik weet dat er revisiesetjes bestaan, dat het mogelijk is een gereviseerde pomp te kopen etcetera, maar ik zou graag ervaringen horen op dit terrein.
Alvast bedankt, Joop.
Vervangen brandstof inspuitpomp 2.0d
- jopie123
- 2nd Gear member
- jopie123
- 2nd Gear member
Bedankt voor de tips! Het gaat om een 2.0 d 4 cilinder uit 2006, 265d km op de klok. Het is een VDO pomp, typenummer 36002487. Een originele vdo-pomp is rond de €800 a €900 online, ik heb al wel een gereviseerde gezien van Bosch voor €500 op eBay. Dat is mogelijk nog wel een alternatief, toch?
De garagehouder zegt dat de pomp erg vies was en dat de motor erg naar diesel stinkt, dat hij hem heeft schoongemaakt en de motor een tijd heeft laten draaien. Vervolgens kwam er uit de rand achteraan de bovenkant van de pomp weer wat diesel lekken.
Los daarvan is het oliepeil erg hoog, er is 2l afgetapt voor het op een normale stand kwam te staan. Hij denkt dat de pomp mogelijk ook intern lekt bij de pakking met de nokkenas, waardoor er diesel in de olie komt en het peil stijgt. Dit schijnt een voorbode te zijn van grote ellende, begrijp ik. Het is niet gezegd dat dit de oorzaak is van het stijgende peil, maar de pomp lijkt vervangen te moeten worden.
De garagehouder zegt dat de pomp erg vies was en dat de motor erg naar diesel stinkt, dat hij hem heeft schoongemaakt en de motor een tijd heeft laten draaien. Vervolgens kwam er uit de rand achteraan de bovenkant van de pomp weer wat diesel lekken.
Los daarvan is het oliepeil erg hoog, er is 2l afgetapt voor het op een normale stand kwam te staan. Hij denkt dat de pomp mogelijk ook intern lekt bij de pakking met de nokkenas, waardoor er diesel in de olie komt en het peil stijgt. Dit schijnt een voorbode te zijn van grote ellende, begrijp ik. Het is niet gezegd dat dit de oorzaak is van het stijgende peil, maar de pomp lijkt vervangen te moeten worden.
-
- 2nd Gear member
Twee liter.... de afstand op de peilstok tussen min en Max is 600 ml. Dat klopt niet. Verder zou je als bestuurder ook die stank moeten ruiken ( ik had het al met licht zwetende injecteurs).
Twee liter is niet waarschijnlijk.
Twee liter is niet waarschijnlijk.
- jopie123
- 2nd Gear member
Aha, misschien heb ik die 2 liter verkeerd onthouden, dat zou kunnen. Wat de garagist zei was dat de inspuitpomp sowieso extern lekt en dat het mogelijk ook de oorzaak is van het stijgende oliepeil. Maar het zou inderdaad ook aan iets anders kunnen liggen
Zou je iets aan die injectoren kunnen zien? Hij heeft de auto wel helemaal nagelopen en geïnspecteerd namelijk, dus wellicht heeft hij al gezien dat het daar niet aan ligt?

Zou je iets aan die injectoren kunnen zien? Hij heeft de auto wel helemaal nagelopen en geïnspecteerd namelijk, dus wellicht heeft hij al gezien dat het daar niet aan ligt?
Laatst gewijzigd door jopie123 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
De omgeving van de injector moet droog en schoon zijn. Als het vochtig is kan dat op lekkage wijzen. Bij mij stond er eentje in een voetenbadje, door kapotte retourleiding. Daarvoor waren er twee vochtig door slechte afdichting van de brandplaatjes.
- jopie123
- 2nd Gear member
Als ik dat zo hoor, lijkt me dat de garagist dat wel moeten hebben gezien. Hij heeft de hele boel schoongemaakt en weer een tijd laten draaien, dus als de injectoren in de viezigheid zouden (komen te) staan had hij dat wel moeten zien lijkt me.
- jopie123
- 2nd Gear member
Inmiddels geïnformeerd naar verschillende mogelijkheden. Een revisiebedrijf vertelde me dat een bekend probleem bij deze pomp (VDO Siemens, model a2c27100268) zit in de opvoerpomp, die de brandstof opvoert naar de inspuitpomp. Dit is een onderdeel aan de achterkant van de pomp. Daarom raadde hij me een 'ruilpomp' aan a €585 ex btw, ofwel €684 incl. Weliswaar ruim €100 minder dan een nieuw exemplaar, maar nog steeds een smak geld. Ik heb ook een aantal veredelde autosloperijen gebeld, daar ben ik pompen tegen gekomen die bij 115d a 150d km uit een schadeauto zijn gehaald, voor een prijs van €250 a €350. Ik denk eerlijk gezegd daarvoor te gaan, komt dan nog eens zo'n €250 aan montagekosten bovenop, want dit lijkt me niet iets om zelf te gaan doen. Dus zelfs als het tegenvalt en het opnieuw moet, is het nog altijd minder duur dan een nieuwe pomp.
En inderdaad, ik zal met grote regelmaat het peil blijven checken!
En inderdaad, ik zal met grote regelmaat het peil blijven checken!