volvo 940 vragen.

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
meeuw
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53

Ik heb een volvo v50.
In verband met ander werk ga ik van 50.000 km per jaar naar ... 12000 ofzo?
Nu is pas mijn diesel roetfilter vervangen en 1 of ander relais ding totale kosten 2500.
Dus zonde om te verkopen.
Maar ben toch stiekem aan kijken voor volvo 940. heb geen haast. alle tijd.

Nu weet ik dat in verband met milieu zone boven de 1992 moet kopen.
Maar boven de 1992 kost de ene 1750 en de ander tegen de 5000 euro. Vanwaar het verschil? En waarom zijn ze nog zo duur?
Zijn ze in Duitsland niet stuk goedkoper omdat je daar bepaalde steden niet in mag?

En waarom zijn de low pressure motoren zo gewild ?

Bedankt.
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Beste Meeuw,
Wij rijden thuis zowel een V50 als 940 (LPT op lpg g3).
De 940 staat in Volvo kringen bekend als de beste Volvo die er gemaakt is. Een echte ingenieursauto i.p.v. een boekhoudersauto die afstamt van de Volvo 200 en 700 serie en daardoor compleet doorontwikkeld is. Alle kinderziektes zijn er in de loop der jaren uitgehaald. Met name vanaf modeljaar 1996 zijn ze helemaal doorontwikkeld en kregen alle benzineblokken standaard een turbo. De meest gebouwde type benzine redblocks zijn: de B230FK (2.3 liter low pressure turbo met 135 pk, K= comfort) en de B230FT (2.3 liter high pressure turbo met 165 pk). De blokken zijn exact gelijk, alleen de weger in de turbo verschilt. Mits goed onderhouden zijn deze blokken bullitproof en extreem duurzaam, met name B230FK LPT van 135 pk is goed voor vele tonnen (ook op lpg alleen iets vaker kleppen stellen). Ik heb een MBC (Manual Boost Controller) er tussen geplaatst en de turbodruk van 0,35 bar naar 0,65 opgeschroefd. Dit levert voor het 50,- euro kostende onderdeel ongeveer een vermogenstoename van 30 pk op, waardoor mijn LPT eigenlijk getransformeerd is in een HPT, dus 165 pk op de achterwielen. In combinatie met de onverwoestbare automaat (Aisin Warner 71, deze werd destijds oa ook geleverd in de Lexus SC400) rijdt dit prinsheerlijk onthaastend met een draaicirkel waar een VW Golf een puntje aan kan zuigen.
De 940 is erg robuust gebouwd er zit relatief weinig elektronica in, de techniek is redelijk simpel in en het onderhoud is zelf ook goed te doen als je daar voor open staat. Kijk anders maar eens op de site van de V700 Vereniging. De leden van deze club (zoals ik zelf ook ben) ontvangen een clubblad en kunnen deelnemen aan sleuteldagen, waarbij je op zaterdagen bij een aantal Volvo garages de werkplaats/bruggen mag gebruiken om je eigen 700 of 900 te onderhouden.

De prijzen van deze bakstenen lijken de laatste jaren inderdaad te stijgen, waarschijnlijk omdat veel mensen klaar zijn met dealerbedrijven die hoge arbeidslonen wegschrijven voor monteurs die eigenlijk vervangers zijn. Monteurs kunnen geen kleppen stellen of dynamo meer reviseren, ze zijn halve ICT-ers geworde lezen de OBD uit en gaan op basis van foutmeldingen soms lukraak onderdelen vervangen. De klant kan zelf met deze (digitale)techniek ook niet veel meer en mag de rekening betalen.
De vraag naar degelijke, robuuste en betrouwbare auto's neemt toe. Modellen als de Volvo 240 zijn cult geworden en komen veelvuldig op tv (reclames,series).
De 940 is in de tijdlijn een opvolger van de 240 met meer actieve veiligheid dan de 240 (de 940 heeft standaard SIPS, airbags, ABS). Mooie exemplaren worden schaarser en daarmee neemt de prijs toe.
De LPT motoren rijden erg lekker, de turbo blaast met lage toerentallen al mee waardoor je comfortabel kunt accelereren. De LPT's zijn, mits ze onderhouden zijn (lees; regelmatig olie verversen, af en toe kleppen stellen) erg duurzaam. Hou met 3,5 a 4 ton op de teller rekening met een kop revisie Er rijden er genoeg rond met meer dan 800.000 km op de teller die het miljoen ook wel gaan halen met vaak hun tweede cilinderkop. Dus schaf er eentje aan met een relatief lage km-stand (2 ton) of eentje die al een nieuwe kop heeft (4 ton of meer). Veel mensen hebben angst als een auto meer dan 3 ton gelopen heeft, dit is voor een 940 geen enkel probleem als de auto maar onderhoud genoten heeft.
Daarnaast zit een deel vd prijsverschil in uiterlijke staat en opties aan boord. Geef je niet veel om een smetteloze lak, mag er een deukje of kras opzitten en dan kun je voor 1700,- een technisch prima 940 kopen die met 4 ton pas op de helft van zijn levensduur zit. Wil je een strakke
940 met automaat (en G3) van de laatste 2 bouwjaren (1997 en 1998) in de Limited Edition met onberispelijk leren interieur en houtaccenten dan vraagt men daar gerust 5000,- euro (of soms nog meer) voor. De technische staat van beide auto's kan daarbij gelijk zijn, de "looks" maken het verschil.
Achterstallig onderhoud hoeft geen probleem te zijn, immers onderhoud is goed zelf te doen/leren als je geen twee linkerhanden hebt (Haynes werkplaatshandboek aanschaffen) en onderdelen zijn betaalbaar en je kunt onder de kap overal goed bij komen. Ook interieurdelen en plaatwerk is er voldoende te koop, zodat je je 940 kunt afmaken naar eigen smaak en budget.
Veel 940's zijn gebruikt als werkpaard en pakezel en daar zijn ze met hun starre achteras (vaak met niveauregeling:nivomats) , aanhangertrekgewicht van 1600 tot 1800 kg en bijna 2000 liter bagageruimte ook zeer geschikt voor. Deze zien er vaak afgeleefd uit maar voor een paar honderd euro zet je er andere (leren)stoelen en achterbank in. De anti-roestbehandeling is af fabriek al heel behoorlijk, kwestie van bijhouden. Schadevrije auto's zijn meestal roestvrij, de wielkasten kunnen soms roesten. Al deze punten staan ook wel in de aankoop checklist op de site van de V700Vereniging.nl. Reserveer na aankoop gewoon een bedrag om achterstallig onderhoud aan te pakken.

Ik ben destijds begonnen met een robijnrode Volvo Amazon uit 1967 (op gas), daarna jarenlang een zilver metallic 240 (1993) gereden en de laatste jaren een 940 (1998,LPT, Limited Edition, automaat, MBC, op LPG G3) en alle drie de auto's hebben hun charmes. De 940 heeft eigenlijk alles wat ik verlang in een auto (airco, stoelverwarming, warme kachel tijdens winterse omstandigheden, actieve veiligheid, achterwielaandrijving, betrouwbaarheid, degelijkheid). Onze V50 T5 rijdt natuurlijk veel strakker en de 5 cilinder roffelt bij hoge toerentallen lekker. Deze V50 heeft trouwens meer gelopen dan mijn 940 (346 dkm tegen 321 dkm), maar ik rijd het liefst lekker onthaastend in de Blauwe Baksteen zoals onze 940 thuis genoemd wordt. Met beide Volvo's rijden we zo'n 12.000 km per jaar.
Tot slot heeft mijn 940 (1998) een groene Umwelt sticker, dus mag ik er gewoon de binnensteden van Duitsland mee in (Evenals de T5 een groene sticker heeft).
Wellicht zijn de Duitse auto's vaker garage gestald geweest, daardoor in een mooiere staat en misschien duurder?
Succes met je keuze!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kogelman op 01.01.1970 - 01:00, 10 keer totaal gewijzigd.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1036
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Tja, wat valt daar nu nog aan toe te voegen :D misschien zijn de prijzen ook zo opgelopen omdat ze nu als youngtimer zakelijk te rijden zijn met bijtelling over de dagwaarde ipv cataloguswaarde.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3969
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Toevoegen?
Foto's en onderhouds-historie:
viewtopic.php?t=60225&page=fst_unread&h ... r;roofrail
en dat het een leuke trekker is voor aanhangers....
en na 19 jaar en 402dkm nog steeds bijna dagelijks in gebruik !
en in 9,5/10 staat is....
en dat veel mensen je voor laten gaan in het verkeer :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Polar334
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 01.01.2010 - 16:32
Locatie: In de CTR van EHEH

Ik denk dat Kogelman een helder antwoord heeft gegeven. Wij hebben een 940 LPT MY 1998; de fijnste Volvo die ik ooit gehad heb.
C70 T5 Geartronic Summum 2006
V70 2.4 Classic 2007
V60 D4 Summum 2012
XC90 D5 AWD Geartronic 2006
V70 T4 Powershift LE MY 2012
V70 D5 AWD Geartronic Four-C Summum 2007
V70 D5 Geartronic 2004
V70 T5 Geartronic 2001
940 Polar Nordic 2.3 MY 1998
240 Polar 2.3 1992
480 Turbo 1987
480 ES 1986
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29438
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Zo is het maar net, mijn vrouw heeft voor haar V70 Classic ook een 940 estate polar gereden. Volgens haar was er geen betere auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21361
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Duidelijker kan het allemaal niet. Ik zou gaan voor een late 940, model Polar. Volgehangen met extra's voor weinig.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
meeuw
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53

Beste Mr Kogelman , hartelijk dank voor de heldere uitgebreide uitleg.
Wat een mooie info :)!

Heb niet veel verstand van auto's maar onderhoud van volvo v50 is nogal hoog qua onderdelen en dat met anti skid error mijn auto week op de brug staat.
In 1969 gingen we naar de maan, maar anti-skid error is moeilijk te vinden.

Wou eerst een volvo 240 maar monteur zei dat de onderdelen schaarser werden.
En heb al volvo 164, alleen als je daar uur naar werk moet rijden kom je vermoeid aan.
Ik dacht te zien dat de volvo geen groene sticker kreeg in Duitsland. Dus dat is een meevaller.
Weet zeker dat na 1992 volvo moet kopen vanwege milieu zone hier toch? (Rotterdam enzo)

Heb ik alleen nog 1 vraag :
de B230FK (2.3 liter low pressure turbo met 135 pk, K= comfort) en de B230FT (2.3 liter high pressure turbo met 165 pk).
Wat is verschil en welke is beste blok motor ?

Ik wil er echt niet meer dan 2500 euro of 3000 euro aan kwijt zijn.
Maar heb wel eisen lijst :p.

Geen automaat.
Dat is de belangrijkste vooral.

Open dak(zeer zelfdzaam)
leren bekleding (later optie)
Airco en verwarme spiegel etc vol opties liefst.
Buitenspiegels verwarmbaar
Dakrails
standkachel.
Ruitenwissers kopelampen

En zag bij sommige ook slotje in kofferbak voor extra baggage ruimte. Maar dat is echt een leukigheid dan eis :p.
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Beste Meeuw,
De B230 FK en B230 FT zijn exact dezelfde motorblokken en ze zijn beide duurzaam, verschil zit hem alleen in de werking vd turbo. De 135 pk LPT variant is vaker geproduceerd dan de 165 pk HPT. Deze laatste is daardoor soms iets gewilder/duurder je herkend ze vaak aan de turbodrukmeter die in de tellerbak zit.
Omdat de HPT 165 pk heeft zal deze waarschijnlijk ook vaker aangesproken zijn met de kans dat het blok meer te lijden heeft gehad dan een LPT. Persoonlijk zou ik gaan voor een LPT, kom je vermogen te kort dan kun je er later alsnog een HPT van maken door bijv. een MBC te monteren. Al zou ik een goed onderhouden en netjes betreden HPT niet links laten liggen.

Voor 3000,- moet je wel kunnen slagen, zeker handgeschakeld (is nl. goedkoper dan automaat).
Als ik jou was zou ik toch eens een automaat proberen. Ik was eerst ook puur in de markt voor een handgeschakelde, totdat ik een proefrit maakte in een automaat. Daarna was ik verkocht, de AW71 automaat past prima bij het rijkarakter en de turboblokken die vanaf 1996 standaard in de 940 zitten. Vergen weinig onderhoud (immers geen koppelingsplaten en drukgroep die slijten) en zijn werkelijk bullitproof zolang je de automaatbakolie rood houdt (dus wel een keer olie verversen, niet powerflushen).
Maar goed, het blijft een persoonlijk keuze.

Als je zoekt naar bijv. een Limited Edition heb je standaard verwarmbare buitenspiegels, dakrails, leren bekleding, koplampwissers en airco. Het slotje voor het smokkelluik in de bagageruimte is naar mijn weten ook standaard bij de laatste bouwjaren. Ook andere uitvoeringen zoals Nordic hebben vaak deze opties. Gewoon zoeken totdat je er eentje gevonden hebt die naar je wens is (1996-1998).
Schuif/kanteldak is heerlijk, maar inderdaad redelijk zeldzaam, bovendien is de techniek kwetsbaar (check de werking vh schuifdak goed en kijk naar roest om de rand vh open dak). Mijn eerste 940 had een schuif/kanteldak, mijn huidige 940 niet in het kader van: wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan.
Standkachel was destijds een optie en is hier in Nederland niet veel geleverd (werkte op benzine uit de brandstoftank). Je zou een DEFA-setje kunnen inbouwen om koelwaterverwarming en interieurverwarming via 220V met een tijdschakelaar te krijgen (ben je voor een paar honderd euro klaar,had ik destijds in mijn 240, nooit meer krabben in de ochtend) en anders een echte standkachel van Eberspacher of Webasto laten plaatsen.

De standaard kachel/verwarming vd 940 heeft 4 standen en de blower heeft veel power en geeft meer dan voldoende warmte om ruiten snel te ontwasemen. Vergeet niet dat deze auto's geschapen zijn om ook te presteren tijdens een strenge Zweedse winter (minus 30 graden), daarmee vergeleken zijn onze Hollandse winters peanuts. Het dashboard is zo gebouwd dat je zelfs de knoppen en schakelaars met handschoenen aan kunt bedienen. Tot slot vind ik de stoelverwarming en een trekhaak fijne opties om te hebben. Ook dit is allemaal achteraf in te bouwen. Reserveer in ieder geval een bedrag om na aankoop de techniek op peil te brengen, immers de jongste 940 exemplaren zijn inmiddels ook al bijna 20 jaar oud en je wilt betrouwbaar kunnen rijden. Het verfraaien/aanpassen kun je daarna in etappes doen. Kijk voor meer info anders eens op: www.volvo700vereniging.nl
Succes met zoeken!
Laatst gewijzigd door Kogelman op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21361
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb een aanvulling: deze Volvo's zijn inderdaad gemaakt om te gebruiken als het buiten -30 graden is. Dat betekent dat je alles IN de auto met handschoenen aan kunt bedienen. Met een moderne auto lukt dat niet ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

bij een XC90 dus wel. Het touchscreen werkt ook zonder het daadwerkelijk aan te raken (als je met je vinger er een paar mm boven zit) en met handschoenen aan.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Alleen is dat een lelijke auto :bandit: (zegt iemand die ook een nieuwe lelijke XC60 heeft :devil: )
Zonder dollen, het zou me verbazen als bij de nieuwe Volvo's alles nog werkt na 3 jaar. Na mijn meer dan vreselijke (en uitermate dure!) ervaringen met de 2008 XC90 D5 en daarvoor een 2002 V70 benzine, vrees ik het ergste.......Voor het moment zijn het zeer comfortabele auto's, zeker met alle opties die er bij ons opzitten. En vooral niet te vergeten een uitgebreide garantieperiode.
Maar ik blijf toch gewoon dagelijks met mijn 940 rijden, de nieuwe blijven, lekker veilig, voor mijn vrouw....en om af en toe met vrouw en kinderen naar NL te knallen, dat dan weer wel!
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Die jonge vier cilinders uit de nieuwe XC en V en S90 gaan in ieder geval de km-standen van de redblocks nooit benaderen.
Volvo monteurs zien er (te) veel al kapot staan. Turbo's opgeblazen voordat ze een ton gereden hebben. Als de wastegate lekt kun je meteen een nieuwe turbo monteren want deze zijn niet los leverbaar. Zelfs gloednieuwe V90 met nog geen 50.000 op de teller zijn voorbij gekomen om in de garantie een ander torretje te krijgen. Over duurzaamheid gesproken.
En dan heb ik nog niet eens over de software en elektronica. Standaard sleuteltje 10 meenemen om de accu achterin te kunnen ontkoppelen als je komt te staan.
Nee, ik zie deze auto's over ruim 20 jaar niet meer rijden. Al vind ik ze niet per definitie lelijk, duurzaam is anders.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
meeuw
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 25.02.2015 - 21:53

Beste Kogelman,

Excuus voor de late reactie. Sommige mensen werken 7 dagen in de week. :)

Heel erg bedankt voor uw moeite en tijd.
Ik ga rustig even rondkijken.
Mag ik heel erg bedankten voor de info, en u verblijden met een mooie volvo sleutelhanger? Gewoon omdat het kan en leuk is ?

pm uw adres even. Dan stuur ik hem op :).

Bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”