Onregelmatig stationaire

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
martin2
3rd Gear member

Sinds gisteren loopt mijn benzinemotor (s40 phase II) onregelmatig stationaire.
Hij loopt keurig 800 rpm, en dan ineens zakt het toerental weg(alsof er een keertje overslaat) en wordt direct gecorrigeerd om daarna weer even netjes te lopen en vervolgens weer hetzelfde. Als ik een zware verbruiker (lampen of achteruitverwarming) inschakel is het over.

Iemand enig idee? Ik hou me vanharte aanbevolen voor reacties.

MvG Martin
Tammestein
1st Gear member

Het is toch niet toevallig de 1.8i GDI-motor? Want dan is het een bekend probleem.
Frumpy
5th Gear member

Probeer het eens met het reinigen van de binnenkant van de luchtmassameter. Heeft bij mij ook geholpen.
martin2
3rd Gear member

Bedankt voor de reacties!!
Het is toch niet toevallig de 1.8i GDI-motor? Want dan is het een bekend probleem.
Nee het is geen GDI, maar wat is de oorzaak bij de GDI, weet jij dat?
Probeer het eens met het reinigen van de binnenkant van de luchtmassameter
Ik zal dat morgen doen samen met de stappenmotor, maar ik denk niet dat dat het is aangezien het euvel plotseling daar was, dus niet langzaaam erger worden ofzo, nee van hetene moment op het andere was het er.

Weet iemand waar de BDP gever of toerental sensor zich bevindt?
martin2
3rd Gear member

Ik heb net naar de luchtmassameter gekeken maar ik denk dat daar weinig aan schoon te maken is. Er zit aan 2 kanten gaas voor en achter het gaas is "alleen" wat electronica te zien. Ziet er overigens allemaal als nieuw uit.

MVg Martin
Tammestein
1st Gear member

De GDI schijnt een niet zo'n schone verbranding te hebben, waardoor hij na verloop van tijd onregelmatig kan gaan lopen door vervuilde kleppen. Deze kan wel schoongemaakt worden, maar daarop zijn uiteraard de bekende volvo tarieven van kracht.

Ik heb jouw probleem ook wel eens bij een auto gehad (m'n vorige liefde Alfa Romeo), toen lag het aan de lambasonde.
martin2
3rd Gear member

Dank je Tammestein.
Weet iemand een goed adres voor kleppenstellen, waar de bekende volvo tarieven niet van kracht zijn?
theboz
2nd Gear member

als hij niet op gas loop zo ik geen kleppen stellen !
foutcodes al uitgelezen ?
want gaat hij niet op 3 cilinders lopen ?
dat zou bougie /kabels of injector kunnen zijn
The Boz
martin2
3rd Gear member

Hoi theboz,
Hij loopt wel op gas. Ik heb de foutcodes niet uitgelezen.Inmiddels krijg ik geen check engine meer. Ik vermoed dat ik deze kreeg door de vele misfires waardoor de emissie niet juist was.
Hij loopt niet op 3 cilinders. Ik was te laat bij de automat zaak anders had ik vandaag al nwe bougies erin gedaan, morgen dan maar.
Het viel me vannavond op dat als de motor koud\lauw is de motor goed loopt. Het lijkt wel of hij goed loopt als hij wat rijker loopt (koud, belast met zware verbruiker).
Ik ga morgen ook klepspeling in iedergaval controleren.
MvG Martin
martin2
3rd Gear member

of injector kunnen zijn
Hij doet het op benzine en op lpg dus dit valt af.
dat zou bougie /kabels
Kabel denk ik niet want als ik in hoge versn op lage toeren volgas geef doet hij het prima.

MvG Martin
martin2
3rd Gear member

Ik heb inmiddels de bougies vernieuwd maar dit heeft geen resultaat gehad.

MvG Martin
martin2
3rd Gear member

Voor een ieder die hier ook last van heeft of in de toekomst er last van krijgt.
Ik heb de luchtomloop stappenmotor en gasklephuis schoongemaakt (die laatste was er zeker aan toe) en hij loopt mooier dan ooit!!!!
Doe je voordeel ermee.

MVG Martin
laheije
4th Gear member

Is er bij deze motor dan niets aan te doen dat hij wel regelmatig loopt?
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
Robbocop
2nd Gear member
Contacteer:

martin2 schreef:Voor een ieder die hier ook last van heeft of in de toekomst er last van krijgt.
Ik heb de luchtomloop stappenmotor en gasklephuis schoongemaakt (die laatste was er zeker aan toe) en hij loopt mooier dan ooit!!!!
Doe je voordeel ermee.

MVG Martin
Heb j'm nog uit laten lezen trouwens? De mijne heeft het ook ooit gehad. Nu loopt ie weer goed. Is vanzelf over gegaan. Goeie tip mbt het schoonmaken....
Her car: V40 T4

www.volvo40forum.nl speciaal voor S40 & V40 Classic

Afbeelding
laheije
4th Gear member

Voor een ieder die hier ook last van heeft of in de toekomst er last van krijgt.
Doe je voordeel ermee.

MVG Martin
Heb ik ook ooit gedaan maar hielp maar 2 dagen, een 1.8 gdi motor.
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
martin2
3rd Gear member

Heb j'm nog uit laten lezen trouwens? De mijne heeft het ook ooit gehad. Nu loopt ie weer goed. Is vanzelf over gegaan.
Sorry dat ik zo laat reageer maar ik krijg op een of ander manier geen bericht dat een een reactie is.
Ik heb hem niet uit laten lezen. Misschien dat er iets anders aande hand was bij jou. Bij mij heb ik trouwens ook periodes gehad dat hij even onregelmatig liep maar dan was het inderdaad weer over. Ik vermoed dat de lucht doorgang kleiner en kleiner wordt en dit wordt door de motor management "opgevangen" tot de rek eruit is en dan is het blijvend.
Heb ik ook ooit gedaan maar hielp maar 2 dagen, een 1.8 gdi motor
Bij mij is het blijvend. Ik lees hierboven dat het bij de GDI met vervuilde kleppen te maken heeft. Misschien is een toevoeging voor de benzine een oplossing. Of wellicht is het resetten van de motor management een optie. Of het is gewoon niet schoon genoeg. De stappen motor heeft van die hoeken waar je moeilijk of niet bij komt.

MvG Martin
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”