Beste allemaal,
Mijn v70n uit 2000 automaat (250.000 km) schakelt niet goed. Ik heb al veel gelezen op fora.
Ik heb de powerflush laten doen (TPR Powerflush) incl reset olie en na 4000km geen verandering waargenomen. Het is wel zo dat de laatste olie die uit automaat is gekomen niet helemaal schoon was.
Dit zijn de symptomen:
1. Schakelt te snel naar 3
2. Bij lagen snelheid, bij het gas geven (bijvoorbeeld op rotonde), pakt ie het niet meteen en soepel, maar rukt (net als auto met manual transmissie als je de koppeling niet gebruikt)
3. Als ik rond 50km/h rij en de gas pedal los laat, dan hoor ik een geluid alsof de automaat iets loskoppelt, en dat relateer ik aan punt 2
4. Soms gaat het met een bonk van 3 naar 2 (motorsteun heb ik ook vervangen)
5. Ook hard bonk van D naar R en anders om bij warm motor
Wat zou ik nog kunnen doen? Nog een flush proberen? Of eerst opnieuw laten inleren?
Of naar de garage gaan? Wie kan me een goede garage in de buurt van Bussum aanbevelen?
Alvast bedankt
V70N awd uit 2000 - problemen met automaat
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Contacteer:
Welke motorsteun heb je vervangen? Er zijn er meer dan 1 zegmaar.crta23 schreef: 4. Soms gaat het met een bonk van 3 naar 2 (motorsteun heb ik ook vervangen)

- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- evert65
- 6th Gear member
Brein versleten, flushen helpt niet
Dat wordt reviseren kost je een rug
En toevallig voor jou exact op de gemiddelde km stand voor een dergelijke ingreep
Heeft tpr je niet gezegd dat het ook aan een vetsleten brein kon liggen?
Dat wordt reviseren kost je een rug
En toevallig voor jou exact op de gemiddelde km stand voor een dergelijke ingreep
Heeft tpr je niet gezegd dat het ook aan een vetsleten brein kon liggen?
keep calm!, your randomizer is running
- arnoud
- 8th Gear member
Als eerste stap zeker, maar als tweede stap nog een keer? Dat lijkt me een beetje zonde van het geld.
Als het na de eerste keer een stuk beter is geworden maar nog niet helemaal kan ik me voorstellen dat je het nog een keertje doet. Maar als het weinig (tot geen) effect heeft gehad denk ik niet dat een tweede spoeling zoden aan de dijk gaat zetten...
Als het na de eerste keer een stuk beter is geworden maar nog niet helemaal kan ik me voorstellen dat je het nog een keertje doet. Maar als het weinig (tot geen) effect heeft gehad denk ik niet dat een tweede spoeling zoden aan de dijk gaat zetten...

S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- evert65
- 6th Gear member
Als het van alles kan zijn kun je beter af vragen of die man wel weet waar ie het over heeft
Bonken bij overschakelen bij een km stand vanaf ca 2 ton wijst op een versleten brein
Afhankelijk waarvoor de wagen is gebruikt treed het later op, veel stadsverkeer, aanhanger gebruik vervroegen het slijten, veel snelwegverkeer stelt slijtage uit tot soms wel 4 ton
Het brein heeft aluminium zuigertjes deze zorgen voor het schakelverloop, op den duur slijt dat zachte aluminium
En slipt er eerst wat olie langs de versleten zuigertjes voordat ie PAKT dat geeft de klap in de bak
Mocht je een revisieboer zoeken kijk dan eens bij startrans of autrans
Bonken bij overschakelen bij een km stand vanaf ca 2 ton wijst op een versleten brein
Afhankelijk waarvoor de wagen is gebruikt treed het later op, veel stadsverkeer, aanhanger gebruik vervroegen het slijten, veel snelwegverkeer stelt slijtage uit tot soms wel 4 ton
Het brein heeft aluminium zuigertjes deze zorgen voor het schakelverloop, op den duur slijt dat zachte aluminium
En slipt er eerst wat olie langs de versleten zuigertjes voordat ie PAKT dat geeft de klap in de bak
Mocht je een revisieboer zoeken kijk dan eens bij startrans of autrans
keep calm!, your randomizer is running
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Contacteer:
Hoeft niet perse. Ik heb laatst met een S60 gereden, automaat. Ding had maar 70dkm op de teller. Echter waren er een aantal motorsteunen verrot. Ding reed voor geen meter en met dat gedrag wat de poster aangeeft.
Er zijn meer dan 1 motorsteunen. Dus "ik heb de motorsteun vervangen" kan niet. Vooral dat met die rotonde heeft te maken met versleten steunen. Betekend gewoon speling in de aandrijflijn. Wat kan veroorzaakt worden door verrotte steunen of aandrijfassen. De knal kan daar ook weer mee te maken hebben.
Als je het niet zeker weet. Neem eens contact op met volvoservice.eu. Laat hem daar even onderzoeken.
Er zijn meer dan 1 motorsteunen. Dus "ik heb de motorsteun vervangen" kan niet. Vooral dat met die rotonde heeft te maken met versleten steunen. Betekend gewoon speling in de aandrijflijn. Wat kan veroorzaakt worden door verrotte steunen of aandrijfassen. De knal kan daar ook weer mee te maken hebben.
Als je het niet zeker weet. Neem eens contact op met volvoservice.eu. Laat hem daar even onderzoeken.
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
Dank allemaal,
Dus, hoogwaarschijnlijk brein en/of motorsteunen
Ik heb de bovenste steun vervangen. Er zijn nog twee. Is dat iets wat ik zelf zou kunnen doen? Ik ben wel handig, maar ik heb zelf geen werkplaats
En ik heb begrepen dat het brein afzonderlijk vervangen kan worden. Klopt dat?
Weet iemaand ongeveer de richtprijs?
Dus, hoogwaarschijnlijk brein en/of motorsteunen
Ik heb de bovenste steun vervangen. Er zijn nog twee. Is dat iets wat ik zelf zou kunnen doen? Ik ben wel handig, maar ik heb zelf geen werkplaats
En ik heb begrepen dat het brein afzonderlijk vervangen kan worden. Klopt dat?
Weet iemaand ongeveer de richtprijs?
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik zou eerst de onderste motorsteun controleren bij de bak. Kan je zo loshalen. (Kan je foto's maken van het rubber gedeelte?)
Hier hoe en wat bij de 850: (Is bijna identiek)
Vaak zorgt deze voor die "speling" wat jij hebt.
uitleg speling in aandrijflijn:
En hier een filmpje hoe zo'n slechte steun er uit ziet: Je kan hem dus eerst een keer los halen en kijken wat de staat is van die steun.
Ik zou eerst dit soort dingen uitsluiten alvorens je aan een kostbaar brein begint.
Hier hoe en wat bij de 850: (Is bijna identiek)
Vaak zorgt deze voor die "speling" wat jij hebt.
uitleg speling in aandrijflijn:
En hier een filmpje hoe zo'n slechte steun er uit ziet: Je kan hem dus eerst een keer los halen en kijken wat de staat is van die steun.
Ik zou eerst dit soort dingen uitsluiten alvorens je aan een kostbaar brein begint.

Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
Ik heb V70 2.4T aut uit 2000, 225000 km.
Krijgt volgende week een beurt én een flush bij de volvo dealer. Mijn auto heeft soms een klein schokje bij het schakelen maar ik herken zeker niet jouw klachten.
Werkplaatschef heeft er mee gereden en vlgs hem zou nieuwe olie in de bak het probleem moeten verhelpen. Opvallend bij mij is wel dat hoe harder ik accelereer, des te soepeler de bak schakelt. Als ik echt met veel gas wegsprint dan 'zoeft' de bak supersoepel door de versnellingen heen. Als ik daarentegen heel braaf (groen, duurzaam, verantwoord, enz.) wegrijdt, juist dán schakelt ie soms met een klein schokje.
Krijgt volgende week een beurt én een flush bij de volvo dealer. Mijn auto heeft soms een klein schokje bij het schakelen maar ik herken zeker niet jouw klachten.
Werkplaatschef heeft er mee gereden en vlgs hem zou nieuwe olie in de bak het probleem moeten verhelpen. Opvallend bij mij is wel dat hoe harder ik accelereer, des te soepeler de bak schakelt. Als ik echt met veel gas wegsprint dan 'zoeft' de bak supersoepel door de versnellingen heen. Als ik daarentegen heel braaf (groen, duurzaam, verantwoord, enz.) wegrijdt, juist dán schakelt ie soms met een klein schokje.
Al een boel Zweden gereden. Nu V70R 2003 & C70 cabrio 2005.
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Klopt: hoe harder je wegtrekt en later er geschakeld wordt, des te vloeiender (schokvrij zelfs) schakelt te mijne.
Met caravan-trekken en toch vroeger (hand)schakelen, is ook schokvrij: komt door de 'druk'.
Na een maandje solo-rijden, wordt de bak weer sloom door de nieuwe-inleer en begint de schok weer.
Tenzij er weer een flush is gedaan.....
(en het brein / solenoïds in goede staat nog is/zijn)
Met caravan-trekken en toch vroeger (hand)schakelen, is ook schokvrij: komt door de 'druk'.
Na een maandje solo-rijden, wordt de bak weer sloom door de nieuwe-inleer en begint de schok weer.
Tenzij er weer een flush is gedaan.....

Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- Starter
1:je zou eerst alle motorsteunen moeten nakijken.
2:daarna kijken of de motor geen klachten heeft als de motor niet soepel draait of storing geeft, heeft dit ook gevolgen op de automaat.
3: kijken of de juiste software op de bak is toegepast (Volvo heeft updates waardoor de druk word verhoogd van de olie en neutraal regeling word uitgeschakeld).
4: dan pas naar de olie van de automaat kijken, is de automaat al een gespoeld dan ligt hoogstwaarschijnlijk het probleem in het brein dat de solonoids zijn versleten(vaak voorkomend probleem bij Volvo omdat het brein van aluminium gemaakt is)
VarioClean in Varsseveld doet dit soort reparaties als het nodig is
2:daarna kijken of de motor geen klachten heeft als de motor niet soepel draait of storing geeft, heeft dit ook gevolgen op de automaat.
3: kijken of de juiste software op de bak is toegepast (Volvo heeft updates waardoor de druk word verhoogd van de olie en neutraal regeling word uitgeschakeld).
4: dan pas naar de olie van de automaat kijken, is de automaat al een gespoeld dan ligt hoogstwaarschijnlijk het probleem in het brein dat de solonoids zijn versleten(vaak voorkomend probleem bij Volvo omdat het brein van aluminium gemaakt is)
VarioClean in Varsseveld doet dit soort reparaties als het nodig is