Pagina 1 van 2

Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 30.01.2017 - 20:04
door ineke
Ik ben regelmatig in Zweden met de XC70 uit 2002. In de winter is het elke keer raak: de accu is leeg. Zo ook afgelopen keer weer. Het gaat dan om temperaturen van ongeveer min 15 tot min 20 's nachts.
Gelukkig komt er vrij snel een aardige meneer ons helpen starten en komen we weer verder.
Eenmaal in Nederland is er niets aan de hand met starten, ook niet bij de min 5 tot 8 van vorige week.

Mijn vraag is: hoe kan ik dit probleem voorkomen? Moet de auto en accu aan een druppellader of zoiets? Bestaan er accu's die beter bestand zijn tegen behoorlijke kou?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Thanks!

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 30.01.2017 - 20:16
door Jelmer de Jong
Het klopt dat (lood)accu's bij lage temperaturen minder energie afgeven, tegelijkertijd is het ook zo dat ze er langer over doen om geladen te worden. Je zou een andere accu kunnen overwegen, maar zonder te weten wat je nu hebt kan niemand je vertellen of het een verbetering wordt.

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 30.01.2017 - 20:27
door snorremans
Je stadslichten aan zetten voor je gaat starten, ik weet het klinkt gek, maar als je een stroomverbruiker inschakelt gaat er een stroom lopen door de accu waardoor deze warm word en daarmee de startkracht toeneemt.
In de kou kan de accu wel tot 40 % van zijn capaciteit kwijt raken, dus als je de temperatuur van de accu omhoog kan krijgen stijgt ook de start capaciteit.

Je accu inpakken in piepschuim ( als de ruimte er voor is) scheelt ook weer in de kou, heb je een 230 stopcontact in de buurt van de auto kun je ook nog overwegen om een elektrische deken onder de motorkap te plaatsen, wel opletten dat je deze deken weghaalt als je de motor start. O-)

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 30.01.2017 - 21:39
door Msuidgeest
Een accu moet toch wel tegen -20 graden kunnen? Ik zou eerder denken dat die accu aan het eind van z'n levensduur is.

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 30.01.2017 - 21:47
door ineke
ik ga morgen kijken welke accu er precies in zit. Deze is in elk geval nog niet oud, max 1 jaar. Het lijkt me sterk dat ik elke winter een nieuwe accu moet plaatsen.

Er is een stopcontact in de buurt.

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 30.01.2017 - 21:51
door edraket
Ik denk dat de accu niet helemaal vol is bij wegzetten. Rijd je wellicht kote stukjes in zweden?

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 30.01.2017 - 21:54
door sebastiaan84
Motorverwarmer installeren als je echt vaak daar komt.

In Finland heeft elke auto het en elke parking heeft aansluitingen die je in het stopcontact verwerkt in je grille kan doen.

Ze verwarmen niet het interieur maar specifieke motor onderdelen zodat de koude start stuk minder koud is.

Ik woonde in Lahti, in het zuiden van Finland, maar daar vroer het in de winter al gauw 25 tot 35 graden.

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 30.01.2017 - 23:06
door ineke
Ja, dat zou kunnen. Dat is dus niet zo handig bij kou, blijkt.

edraket schreef: Ik denk dat de accu niet helemaal vol is bij wegzetten. Rijd je wellicht kote stukjes in zweden?

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 30.01.2017 - 23:08
door ineke
Daar heb ik al naar gevraagd bij de plaatselijke garage. Is wel een optie inderdaad.
sebastiaan84 schreef: Motorverwarmer installeren als je echt vaak daar komt.

In Finland heeft elke auto het en elke parking heeft aansluitingen die je in het stopcontact verwerkt in je grille kan doen.

Ze verwarmen niet het interieur maar specifieke motor onderdelen zodat de koude start stuk minder koud is.

Ik woonde in Lahti, in het zuiden van Finland, maar daar vroer het in de winter al gauw 25 tot 35 graden.

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 30.01.2017 - 23:09
door ineke
Volgens de factuur is het een 60AH accu, klinkt dat zinnig?
Jelmer de Jong schreef: Het klopt dat (lood)accu's bij lage temperaturen minder energie afgeven, tegelijkertijd is het ook zo dat ze er langer over doen om geladen te worden. Je zou een andere accu kunnen overwegen, maar zonder te weten wat je nu hebt kan niemand je vertellen of het een verbetering wordt.

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 31.01.2017 - 06:35
door Fredhead
Voor een benzine wel, mocht je een diesel rijden is deze te licht

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 31.01.2017 - 09:09
door ineke
Ik rijd benzine, dus de accu is op zich wel oké. Ik ga mijn garage in NL maar eens bellen.
fredhead schreef: Voor een benzine wel, mocht je een diesel rijden is deze te licht

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 31.01.2017 - 10:59
door Jelmer de Jong
ineke schreef: Volgens de factuur is het een 60AH accu, klinkt dat zinnig?
Dat is enkel de capaciteit van de accu, kijk ook eens naar merk en type. Net als met alle andere dingen in het leven is iets van een kwaliteitsmerk vaak (dus niet altijd) beter dan het Aldi-huismerk als je het uiterste vraagt.

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 31.01.2017 - 11:30
door mga1600
De accu van mijn toen bijna splinternieuwe XC60 was ook niet goed: na een weekend waarin de auto niet gebruikt werd zei de auto niet eens meer 'klik'. Een accu van 3 maanden oud in een dito auto. Opladen ging wel, maar het viel me op dat start/stop nooit meer werkte. Dat vond ik op zich niet erg, maar gaf wel te denken. De dealer heeft de accu onder belasting doorgemeten en het bleek dat hij niet in staat was zijn lading lang genoeg vast te houden. De laadstroom van de dynamo was dik in orde. Er was geen stroomlekjage, daar heeft hij ook naar gekeken. Nieuwe accu kostte alles op!

Kortom; ik zou ook in dit de accu zelf verdenken en het ding vervangen door een maatje zwaarder als dat past.

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 01.02.2017 - 09:33
door ineke
Ik wacht op antwoord van mijn garagist, ik zal hier posten wat zij de beste oplossing vinden.

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 01.02.2017 - 12:47
door Apox
Motorverwarming laten plaatsen, met druppellader bij op. Dan is je accu opgeladen en motor staat warm.

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 01.02.2017 - 19:18
door ineke
Het advies is inderdaad een sterkere accu. Of een druppellader om de accu te laden en tegelijk 'warm' te houden. Ik denk dat het het laatste gaat worden aangezien de auto zowat naast een stopcontact geparkeerd wordt in Zweden.
Motorverwarming klinkt ook goed, ik had dat al nagevraagd in Zweden maar ik denk dat we dat in een volgende Volvo zoeken.

En tegelijk ga ik zo'n snelstart geval aanschaffen, voor het geval dat het toch nog mis gaat.

Dank voor het meedenken!

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 01.02.2017 - 21:04
door Johan s60
Zo'n motor verwarming kost echt niet zoveel

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 01.02.2017 - 22:20
door ineke
wat vind jij niet zo veel?
Johan s60 schreef: Zo'n motor verwarming kost echt niet zoveel

Re: Accu in koude temperaturen

Geplaatst: 01.02.2017 - 23:23
door sebastiaan84
Mijn V50 2.4i summum met alle mogelijke elektronische features van toen is door Volvo voorzien van een 80 Ah accu. Vind 60 Ah wat weinig gevoelsmatig.