Accu in koude temperaturen

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
ineke
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
Locatie: Zweden

Ik ben regelmatig in Zweden met de XC70 uit 2002. In de winter is het elke keer raak: de accu is leeg. Zo ook afgelopen keer weer. Het gaat dan om temperaturen van ongeveer min 15 tot min 20 's nachts.
Gelukkig komt er vrij snel een aardige meneer ons helpen starten en komen we weer verder.
Eenmaal in Nederland is er niets aan de hand met starten, ook niet bij de min 5 tot 8 van vorige week.

Mijn vraag is: hoe kan ik dit probleem voorkomen? Moet de auto en accu aan een druppellader of zoiets? Bestaan er accu's die beter bestand zijn tegen behoorlijke kou?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Thanks!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het klopt dat (lood)accu's bij lage temperaturen minder energie afgeven, tegelijkertijd is het ook zo dat ze er langer over doen om geladen te worden. Je zou een andere accu kunnen overwegen, maar zonder te weten wat je nu hebt kan niemand je vertellen of het een verbetering wordt.
Gebruikersavatar
snorremans
5th Gear member
Berichten: 2297
Lid geworden op: 07.03.2005 - 20:34
Locatie: Zeist

Je stadslichten aan zetten voor je gaat starten, ik weet het klinkt gek, maar als je een stroomverbruiker inschakelt gaat er een stroom lopen door de accu waardoor deze warm word en daarmee de startkracht toeneemt.
In de kou kan de accu wel tot 40 % van zijn capaciteit kwijt raken, dus als je de temperatuur van de accu omhoog kan krijgen stijgt ook de start capaciteit.

Je accu inpakken in piepschuim ( als de ruimte er voor is) scheelt ook weer in de kou, heb je een 230 stopcontact in de buurt van de auto kun je ook nog overwegen om een elektrische deken onder de motorkap te plaatsen, wel opletten dat je deze deken weghaalt als je de motor start. O-)
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20896
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een accu moet toch wel tegen -20 graden kunnen? Ik zou eerder denken dat die accu aan het eind van z'n levensduur is.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
ineke
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
Locatie: Zweden

ik ga morgen kijken welke accu er precies in zit. Deze is in elk geval nog niet oud, max 1 jaar. Het lijkt me sterk dat ik elke winter een nieuwe accu moet plaatsen.

Er is een stopcontact in de buurt.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik denk dat de accu niet helemaal vol is bij wegzetten. Rijd je wellicht kote stukjes in zweden?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Motorverwarmer installeren als je echt vaak daar komt.

In Finland heeft elke auto het en elke parking heeft aansluitingen die je in het stopcontact verwerkt in je grille kan doen.

Ze verwarmen niet het interieur maar specifieke motor onderdelen zodat de koude start stuk minder koud is.

Ik woonde in Lahti, in het zuiden van Finland, maar daar vroer het in de winter al gauw 25 tot 35 graden.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
ineke
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
Locatie: Zweden

Ja, dat zou kunnen. Dat is dus niet zo handig bij kou, blijkt.

edraket schreef: Ik denk dat de accu niet helemaal vol is bij wegzetten. Rijd je wellicht kote stukjes in zweden?
Gebruikersavatar
ineke
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
Locatie: Zweden

Daar heb ik al naar gevraagd bij de plaatselijke garage. Is wel een optie inderdaad.
sebastiaan84 schreef: Motorverwarmer installeren als je echt vaak daar komt.

In Finland heeft elke auto het en elke parking heeft aansluitingen die je in het stopcontact verwerkt in je grille kan doen.

Ze verwarmen niet het interieur maar specifieke motor onderdelen zodat de koude start stuk minder koud is.

Ik woonde in Lahti, in het zuiden van Finland, maar daar vroer het in de winter al gauw 25 tot 35 graden.
Gebruikersavatar
ineke
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
Locatie: Zweden

Volgens de factuur is het een 60AH accu, klinkt dat zinnig?
Jelmer de Jong schreef: Het klopt dat (lood)accu's bij lage temperaturen minder energie afgeven, tegelijkertijd is het ook zo dat ze er langer over doen om geladen te worden. Je zou een andere accu kunnen overwegen, maar zonder te weten wat je nu hebt kan niemand je vertellen of het een verbetering wordt.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26899
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor een benzine wel, mocht je een diesel rijden is deze te licht
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
ineke
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
Locatie: Zweden

Ik rijd benzine, dus de accu is op zich wel oké. Ik ga mijn garage in NL maar eens bellen.
fredhead schreef: Voor een benzine wel, mocht je een diesel rijden is deze te licht
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

ineke schreef: Volgens de factuur is het een 60AH accu, klinkt dat zinnig?
Dat is enkel de capaciteit van de accu, kijk ook eens naar merk en type. Net als met alle andere dingen in het leven is iets van een kwaliteitsmerk vaak (dus niet altijd) beter dan het Aldi-huismerk als je het uiterste vraagt.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3094
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

De accu van mijn toen bijna splinternieuwe XC60 was ook niet goed: na een weekend waarin de auto niet gebruikt werd zei de auto niet eens meer 'klik'. Een accu van 3 maanden oud in een dito auto. Opladen ging wel, maar het viel me op dat start/stop nooit meer werkte. Dat vond ik op zich niet erg, maar gaf wel te denken. De dealer heeft de accu onder belasting doorgemeten en het bleek dat hij niet in staat was zijn lading lang genoeg vast te houden. De laadstroom van de dynamo was dik in orde. Er was geen stroomlekjage, daar heeft hij ook naar gekeken. Nieuwe accu kostte alles op!

Kortom; ik zou ook in dit de accu zelf verdenken en het ding vervangen door een maatje zwaarder als dat past.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
ineke
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
Locatie: Zweden

Ik wacht op antwoord van mijn garagist, ik zal hier posten wat zij de beste oplossing vinden.
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Motorverwarming laten plaatsen, met druppellader bij op. Dan is je accu opgeladen en motor staat warm.
Gebruikersavatar
ineke
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
Locatie: Zweden

Het advies is inderdaad een sterkere accu. Of een druppellader om de accu te laden en tegelijk 'warm' te houden. Ik denk dat het het laatste gaat worden aangezien de auto zowat naast een stopcontact geparkeerd wordt in Zweden.
Motorverwarming klinkt ook goed, ik had dat al nagevraagd in Zweden maar ik denk dat we dat in een volgende Volvo zoeken.

En tegelijk ga ik zo'n snelstart geval aanschaffen, voor het geval dat het toch nog mis gaat.

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zo'n motor verwarming kost echt niet zoveel
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
ineke
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 20.06.2006 - 17:03
Locatie: Zweden

wat vind jij niet zo veel?
Johan s60 schreef: Zo'n motor verwarming kost echt niet zoveel
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Mijn V50 2.4i summum met alle mogelijke elektronische features van toen is door Volvo voorzien van een 80 Ah accu. Vind 60 Ah wat weinig gevoelsmatig.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”