Volvo-vrienden,
Na 3 dagen rijden in mijn eerste Volvo S80 is de distributieriem geknapt als gevolg van een defect aan een spanrollertje. Zuur begin, maar we houden moed.
Nu ben ik aan het zoeken naar een goed adres voor het laten uitvoeren van een koprevisie. Daarnaast ben ik ook een aantal cilinderkoppen tegengekomen die afkomstig zijn van sloopauto's. Wat zouden jullie doen: koprevisie of een andere cilinderkop? En dien ik bij de koprevisie/aanschaf van andere cilinderkop nog rekening te houden met het feit dat de auto op LPG rijdt?
Alvast dank voor jullie hulp!
Ramon
Koprevisie S80 2.9 t6
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Eerst goed checken of het onderblok geen knauw heeft gekregen. Je zult de eerste niet zijn die de kop laat doen er er vervolgens achter komt dat er een drijfstang krom is. Ligt de kop er al naast, en wat is de schade?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
Terechte opmerking. Al wat uurtjes bezig met het loshalen van de kop.edraket schreef: Ligt de kop er al naast, en wat is de schade?
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Los daarvan, ook een kop van de sloop zal gevlakt moeten worden en als je dan toch bezig bent: gereviseerd. Zal dus afhangen van wat je aantreft en ik hoop met en voor je, dat het nog een beetje meevalt.
Je schrijft: na 4 dagen rijden... is dat na aanschaf en zo ja, kan je nog iets met de verkoper?
Je schrijft: na 4 dagen rijden... is dat na aanschaf en zo ja, kan je nog iets met de verkoper?
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
Was inderdaad na aanschaf. Distributieriem zelf was er nog niet aan toe, geknapte multiriem heeft de distributieriem doen scheuren. Voor zover ik kan beoordelen geen verwijtbare gebreken die de autoverkoper had kunnen weten. Ik gooi het maar op dikke pechufovolvo schreef: Je schrijft: na 4 dagen rijden... is dat na aanschaf en zo ja, kan je nog iets met de verkoper?

- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Voor mijn D5, Niet om je flauw te maken of zo, kostte de kop (die geheel naar de kleauten was na een geintje met de distributie) 2200 euro ex btw. De kop betreft dan een "nieuw gereviseerde" onder Volvo specificaties en garantie. Daar komen dan nog wat zaken bij aan injectoren, pakkingen etc. Ik schat dat je een mille of 5 (minstens) op glee bent. En dan moet je het sleutel werk zelf doen, anders ga je mooi richting de 7........
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
Ik heb ook even getwijfeld, maar denk dat mijn S80 (is van 2004) de investering nog wel waard is. Kunnen gelukkig veel sleutelwerk zelf doen, enkel de revisie moet elders gebeuren.wim schreef: Dat is het nadeel van een oudere S80
Dure reparaties zijn niet meer rendabel.
Vandaag gaat de kop eraf, dan weten we meer over de schade!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Eerst maar eens beoordelen wat de schade is voordat iedereen Ramon naar een nieuwe auto toe praat 

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
Haha, eens! De kop is eraf: zuigers/cilinders geen schade, maar een deel van de kleppen zijn zo krom als een hoepel. Nu zit ik dus in dubio: of deze kop laten reviseren (kosten?), of een gecontroleerde kop van een erkende sloper (iemand ervaring met Elferink?).edraket schreef: Eerst maar eens beoordelen wat de schade is voordat iedereen Ramon naar een nieuwe auto toe praat![]()
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door RamonBlaauw op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Ik zou ook nog wel willen weten hoe het onderblok erbij staat. Een deuk in de zuiger is nog 't minst erg, maar een ingeslagen piston- of krukaslager of een uit balans geslagen krukas zijn allemaal mogelijk na zo'n klap van een zuiger tegen een klep.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- RamonBlaauw
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 22.01.2017 - 15:13
De zuigers hebben lichte schade opgelopen aan het oppervlak door het contact met de kleppen. Hoe erg is dat?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
Vooral op de onderste foto: is deze zuiger nog wel rond? Het lijkt alsof er materiaal wat naar buiten is gedrukt. Geeft wel aan dat dit forse klappen zijn!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Wat betreft de kop, kun je niet gewoon een paar nieuwe kleppen plaatsen (na checken van klepzetels), nieuwe pakking en proberen maar? Dat punt van die zuigers die wellicht niet meer de juiste vorm hebben zou me ook zorgen baren trouwens. Dat kan je waarschijnlijk alleen checken door ze te demonteren. Misschien weet iemand hier, of op andwre fora, of dit een waarschijnlijkheid is?
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Pftjoei...
das een aardige schade, vreemd dat volvo geen breuktuimelaars plaatst , dat zou misschien wat schade gescheeld hebben
peugeot doet dat wel, komt de klep tegen de zuiger dan breekt eenvoudigweg de tuimelaar en blijft de rest heel!
das een aardige schade, vreemd dat volvo geen breuktuimelaars plaatst , dat zou misschien wat schade gescheeld hebben
peugeot doet dat wel, komt de klep tegen de zuiger dan breekt eenvoudigweg de tuimelaar en blijft de rest heel!
keep calm!, your randomizer is running
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21717
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Zo te zien hebben alle zuigers inslagen gehad van de kleppen. Ik zie op elke zuiger 4 krassen of inkepingen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]