Pagina 1 van 3

Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 03.02.2017 - 10:53
door RamonBlaauw
Volvo-vrienden,

Na 3 dagen rijden in mijn eerste Volvo S80 is de distributieriem geknapt als gevolg van een defect aan een spanrollertje. Zuur begin, maar we houden moed.

Nu ben ik aan het zoeken naar een goed adres voor het laten uitvoeren van een koprevisie. Daarnaast ben ik ook een aantal cilinderkoppen tegengekomen die afkomstig zijn van sloopauto's. Wat zouden jullie doen: koprevisie of een andere cilinderkop? En dien ik bij de koprevisie/aanschaf van andere cilinderkop nog rekening te houden met het feit dat de auto op LPG rijdt?

Alvast dank voor jullie hulp!

Ramon

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 03.02.2017 - 15:47
door edraket
Eerst goed checken of het onderblok geen knauw heeft gekregen. Je zult de eerste niet zijn die de kop laat doen er er vervolgens achter komt dat er een drijfstang krom is. Ligt de kop er al naast, en wat is de schade?

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 03.02.2017 - 16:57
door RamonBlaauw
edraket schreef: Ligt de kop er al naast, en wat is de schade?
Terechte opmerking. Al wat uurtjes bezig met het loshalen van de kop.

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 03.02.2017 - 17:10
door ufovolvo
Los daarvan, ook een kop van de sloop zal gevlakt moeten worden en als je dan toch bezig bent: gereviseerd. Zal dus afhangen van wat je aantreft en ik hoop met en voor je, dat het nog een beetje meevalt.

Je schrijft: na 4 dagen rijden... is dat na aanschaf en zo ja, kan je nog iets met de verkoper?

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 03.02.2017 - 17:14
door RamonBlaauw
ufovolvo schreef: Je schrijft: na 4 dagen rijden... is dat na aanschaf en zo ja, kan je nog iets met de verkoper?
Was inderdaad na aanschaf. Distributieriem zelf was er nog niet aan toe, geknapte multiriem heeft de distributieriem doen scheuren. Voor zover ik kan beoordelen geen verwijtbare gebreken die de autoverkoper had kunnen weten. Ik gooi het maar op dikke pech :-/

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 03.02.2017 - 17:56
door V70/2.4D/2003
Voor mijn D5, Niet om je flauw te maken of zo, kostte de kop (die geheel naar de kleauten was na een geintje met de distributie) 2200 euro ex btw. De kop betreft dan een "nieuw gereviseerde" onder Volvo specificaties en garantie. Daar komen dan nog wat zaken bij aan injectoren, pakkingen etc. Ik schat dat je een mille of 5 (minstens) op glee bent. En dan moet je het sleutel werk zelf doen, anders ga je mooi richting de 7........

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 00:38
door wim
Dat is het nadeel van een oudere S80
Dure reparaties zijn niet meer rendabel.

Een kapotte motor of versnellingsbak zou voor mijn S80 van 17 jaar oud het einde zijn.

:-/

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 05:38
door RamonBlaauw
wim schreef: Dat is het nadeel van een oudere S80
Dure reparaties zijn niet meer rendabel.
Ik heb ook even getwijfeld, maar denk dat mijn S80 (is van 2004) de investering nog wel waard is. Kunnen gelukkig veel sleutelwerk zelf doen, enkel de revisie moet elders gebeuren.

Vandaag gaat de kop eraf, dan weten we meer over de schade!

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 06:08
door evert65
of ergens een ander motorblok opscharrelen en dat inbouwen

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 10:35
door edraket
Eerst maar eens beoordelen wat de schade is voordat iedereen Ramon naar een nieuwe auto toe praat ;-)

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 11:17
door RamonBlaauw
edraket schreef: Eerst maar eens beoordelen wat de schade is voordat iedereen Ramon naar een nieuwe auto toe praat ;-)
Haha, eens! De kop is eraf: zuigers/cilinders geen schade, maar een deel van de kleppen zijn zo krom als een hoepel. Nu zit ik dus in dubio: of deze kop laten reviseren (kosten?), of een gecontroleerde kop van een erkende sloper (iemand ervaring met Elferink?).

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 16:27
door Johan s60
Speciale aandacht gaat uit naar gescheurde klepgeleiders en kop, als de kop verder goed is, laten reviseren

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 16:52
door ufovolvo
Ik zou ook nog wel willen weten hoe het onderblok erbij staat. Een deuk in de zuiger is nog 't minst erg, maar een ingeslagen piston- of krukaslager of een uit balans geslagen krukas zijn allemaal mogelijk na zo'n klap van een zuiger tegen een klep.

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 16:54
door RamonBlaauw
De zuigers hebben lichte schade opgelopen aan het oppervlak door het contact met de kleppen. Hoe erg is dat?

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 17:25
door ufovolvo
Vooral op de onderste foto: is deze zuiger nog wel rond? Het lijkt alsof er materiaal wat naar buiten is gedrukt. Geeft wel aan dat dit forse klappen zijn!

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 17:28
door Carfreak
Met Elferink alleen maar positieve ervaringen. Evenals met Rima.

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 17:46
door Johan s60
Dus toch schade aan de zuigers, even checken of de spleet rondom overal hetzelfde is, scherpe randjes wegslijpen, maar ja fraai is het niet.

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 19:35
door cees klumper
Wat betreft de kop, kun je niet gewoon een paar nieuwe kleppen plaatsen (na checken van klepzetels), nieuwe pakking en proberen maar? Dat punt van die zuigers die wellicht niet meer de juiste vorm hebben zou me ook zorgen baren trouwens. Dat kan je waarschijnlijk alleen checken door ze te demonteren. Misschien weet iemand hier, of op andwre fora, of dit een waarschijnlijkheid is?

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 20:11
door evert65
Pftjoei...
das een aardige schade, vreemd dat volvo geen breuktuimelaars plaatst , dat zou misschien wat schade gescheeld hebben
peugeot doet dat wel, komt de klep tegen de zuiger dan breekt eenvoudigweg de tuimelaar en blijft de rest heel!

Re: Koprevisie S80 2.9 t6

Geplaatst: 04.02.2017 - 21:40
door Msuidgeest
Zo te zien hebben alle zuigers inslagen gehad van de kleppen. Ik zie op elke zuiger 4 krassen of inkepingen.