kapotte cilinder

s 60 summum
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 12.09.2011 - 00:40

Vandaag stil gevallen met mijn s 60 T3 1600 benzine.
Blijkt er een probleem te zijn met cilinder 1.
Bougie was drijfnat van de olie.
Vrees dat er een flink kostenplaatje aan zit.
Er staat pas 120.000km op de teller,en ik ben een rustige rijder.
Hoop dat er een vorm van coulance toegepast kan worden.
Afwachten maar.
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Kosten zullen afhangen van de vraag waar de olie vandaan komt. Te verwachten is, dat het van "boven", dus langs de kleppen en klepgeleiders is gekomen. Heb je geluk is alleen de oliekering daarin lek en kan het allemaal nog wel meevallen...

Ik hoop met je mee op een goede afloop!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
s 60 summum
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 12.09.2011 - 00:40

Meevallen?
Weet je ongeveer wat ik dan kan verwachten?
Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ik zal je dag even vergallen: vanaf 500 euro en dan slechts opwaarts, afhankelijk van wat de oorzaak of het defect is.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
s 60 summum
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 12.09.2011 - 00:40

De olieschraapveer van cilinder 1 is kapot.
Heeft er iemand ervaring met auto Rima in Druten?
Daar kunnen ze mij aan de onderdelen helpen en inbouwen.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Koud overzetten ?

Is de cilinderwand nog wel goed dan? Dat gaat in mijn beleving gewoon opvrezen worden en een bus er in. Of de eerste overmaat zuiger er in maar dan is de motor uit balans en die om nooit weer in balans. Of zetten ze er gewoon een andere motor in? Dat lijkt mij de snelste en mogelijk de goedkoopste oplossing om hem weer rijdend te krijgen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Is de auto altijd aantoonbaar dealeronderhouden en conform fabrieksnorm onderhouden ? Indien ja dan kan je mogelijk nog wel coulance krijgen.
Zo even een andere zuiger erin lijkt me niet. de cylinderwand zal vast wel gehoond moeten worden

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
s 60 summum
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 12.09.2011 - 00:40

Er komt een nieuw onderblok,dit is het complete draaiende gedeelte.
Onderhoud is altijd bij een garage in het dorp gedaan.
Volgens het Volvo schema.
Maar coulance had toch niet meer gegaan.
En daarbij,al zou Volvo 50/50 hebben voorgesteld is Volvo toch heel wat duurder!
Het is wel een vaker voorkomend euvel bij deze motoren.
Maar Volvo zegt het niet te weten.
Iemand nog ervaring met Rima in Druten?
Laatst gewijzigd door s 60 summum op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7798
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Wat kost dat grapje?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Daar zit best wel sleutelwerk in dus de uren gaan tellen. Dat zal heel rap richting 3 mille gaan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
marcelV70R
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 23.02.2007 - 19:40
Locatie: soest

Rima is een zeer betrouwbaar adres,
zowel voor onderdelen als reparatie

Marcel
V70 D5 Summum plus standkachel GT 2010

V60 D4 Summum plus 8 traps AT 2015
[V60 D3 GT Summum 2011
XC90 2.5T Exclusive 2004
Ford Focus 1.6 D wagon 2012
V70 2.5 T 2006 black sapphire
citroen Xsara break 2005
citroen ax
V70 R 2004 black Sapphire
V70 R 1998 saffron pearl
855 T5 1995 nautic blue
Amazone 1966 rood
460 zilvergrijs 1995
s 60 summum
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 12.09.2011 - 00:40

Volgende week wordt er een ondermotor(draaiend gedeelte)geplaatst en dan alles bij elkaar komt het op 1800 euro.
Hoorde van de dealer dat Rima een vakkundig bedrijf is en dat zij er zelf soms ook zaken mee doen,naar volle tevredenheid.
s 60 summum
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 12.09.2011 - 00:40

De auto donderdagmiddag opgehaald bij Rima.
De nieuwe onder motor is gemonteerd.(74.000km)
Hij loopt weer als nieuw.
Het vertrouwen heeft wel een flinke deuk opgelopen moet ik zeggen.
Omdat de olieschraapveer heel ver onderaan in zuiger zit gemonteerd gebeurd het dat een randje van de zuiger afbreekt en de schraapveer in het carter valt.
Het komt veel vaker voor bij diesel motoren dan bij benzine motoren.
Er rijden dan wel veel meer diesels rond als benzine motoren.
Heb gelijk een nieuwe koppeling met drukgroep laten monteren waar ik 75 euro voor heb moeten afrekenen!
Ging in een adem door werd er gezegd.
Er is in totaal 1950 euro afgerekend voor het repatriëren van de auto 90 km verderop, en de koppelingsplaat met drukgroep vervangen en plaatsen van een onder motor.
Tot dusver een goed einde van deze ellende,die mijn inziens niet mag gebeuren.
Ben prima geholpen bij Rima en goed te woord gestaan door Remon.
Tot zover een prima ervaring met Rima.
Laatst gewijzigd door s 60 summum op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Mooi dat het naar tevredenheid is opgelost, 75 euro voor nieuwe koppeling is bijna voor niks.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Mooi dat het is opgelost, maar de technische uitleg erachter klopt echt niet. De olieschraapveer zet bovenin de zuiger, er zit onderin echt geen zuigerveer. Wel is de olieschraapveer de onderste veer, maar zit echt bovenin de zuiger. Als deze breekt blijft deze op zijn plek zitten, alleen zal hij zijn werk niet goed meer doen, met olieverbruik als gevolg.
Tevens is het verhaal dat dit vaker bij de diesels gebeurt ook een broodje aap verhaal. Juist bij diesels komt dit heel weinig voor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
s 60 summum
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 12.09.2011 - 00:40

Dit is wat mij verteld is door de monteur. Mag aannemen dat hij weet waar hij het over heeft.
zelf ben ik niet technisch onderlegd.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10665
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

s 60 summum schreef: De auto donderdagmiddag opgehaald bij Rima.
De nieuwe onder motor is gemonteerd.(74.000km)
Hij loopt weer als nieuw.
Het vertrouwen heeft wel een flinke deuk opgelopen moet ik zeggen.
Omdat de olieschraapveer heel ver onderaan in zuiger zit gemonteerd gebeurd het dat een randje van de zuiger afbreekt en de schraapveer in het carter valt.
Het komt veel vaker voor bij diesel motoren dan bij benzine motoren.
Er rijden dan wel veel meer diesels rond als benzine motoren.
Heb gelijk een nieuwe koppeling met drukgroep laten monteren waar ik 75 euro voor heb moeten afrekenen!
Ging in een adem door werd er gezegd.
Er is in totaal 1950 euro afgerekend voor het repatriëren van de auto 90 km verderop, en de koppelingsplaat met drukgroep vervangen en plaatsen van een onder motor.
Tot dusver een goed einde van deze ellende,die mijn inziens niet mag gebeuren.
Ben prima geholpen bij Rima en goed te woord gestaan door Remon.
Tot zover een prima ervaring met Rima.
Goed gedaan! Alles preventief vervangen waar je nu makkelijk bij kan.
Had je de auto destijds nieuw gekocht of gebruikt? De vraag kun je stellen waarom een schraapveer knapt. Wellicht dat Ramon en Ramon daar een antwoord op kunnen geven?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
s 60 summum
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 12.09.2011 - 00:40

De auto was 2 jaar oud toen ik deze kocht.
De schraapveer is kapot gegaan volgens de monteur omdat het randje van de zuiger onder de schraapveer kapot is gegaan en daardoor is de schraapveer in het carter gekomen.
s 60 summum
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 12.09.2011 - 00:40

Vandaag op uitnodiging bij de Volvo dealer in Oosterhout N-Br langs geweest om alles te laten controleren.
Het plaatsen van de ondermotor is prima en volgens de Volvo normen gedaan bij Rima.
Dit is de uitkomst van de controle van Volvo Oosterhout.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

edraket schreef: Mooi dat het is opgelost, maar de technische uitleg erachter klopt echt niet. De olieschraapveer zet bovenin de zuiger, er zit onderin echt geen zuigerveer. Wel is de olieschraapveer de onderste veer, maar zit echt bovenin de zuiger. Als deze breekt blijft deze op zijn plek zitten, alleen zal hij zijn werk niet goed meer doen, met olieverbruik als gevolg.
Tevens is het verhaal dat dit vaker bij de diesels gebeurt ook een broodje aap verhaal. Juist bij diesels komt dit heel weinig voor.
Ed,
De olieschraapveer is wel degelijk de onderste zuigerveer, de bovenste zijn compressie veren.
Hij zit niet onderaan de zuiger, maar net boven de pistonpen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”