Pagina 1 van 2
kapotte cilinder
Geplaatst: 03.02.2017 - 12:53
door s 60 summum
Vandaag stil gevallen met mijn s 60 T3 1600 benzine.
Blijkt er een probleem te zijn met cilinder 1.
Bougie was drijfnat van de olie.
Vrees dat er een flink kostenplaatje aan zit.
Er staat pas 120.000km op de teller,en ik ben een rustige rijder.
Hoop dat er een vorm van coulance toegepast kan worden.
Afwachten maar.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 03.02.2017 - 17:05
door ufovolvo
Kosten zullen afhangen van de vraag waar de olie vandaan komt. Te verwachten is, dat het van "boven", dus langs de kleppen en klepgeleiders is gekomen. Heb je geluk is alleen de oliekering daarin lek en kan het allemaal nog wel meevallen...
Ik hoop met je mee op een goede afloop!
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 03.02.2017 - 18:51
door s 60 summum
Meevallen?
Weet je ongeveer wat ik dan kan verwachten?
Bedankt alvast.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 04.02.2017 - 10:11
door V70/2.4D/2003
Ik zal je dag even vergallen: vanaf 500 euro en dan slechts opwaarts, afhankelijk van wat de oorzaak of het defect is.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 07.02.2017 - 21:02
door s 60 summum
De olieschraapveer van cilinder 1 is kapot.
Heeft er iemand ervaring met auto Rima in Druten?
Daar kunnen ze mij aan de onderdelen helpen en inbouwen.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 07.02.2017 - 22:19
door V70/2.4D/2003
Koud overzetten ?
Is de cilinderwand nog wel goed dan? Dat gaat in mijn beleving gewoon opvrezen worden en een bus er in. Of de eerste overmaat zuiger er in maar dan is de motor uit balans en die om nooit weer in balans. Of zetten ze er gewoon een andere motor in? Dat lijkt mij de snelste en mogelijk de goedkoopste oplossing om hem weer rijdend te krijgen.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 08.02.2017 - 09:40
door sbv
Is de auto altijd aantoonbaar dealeronderhouden en conform fabrieksnorm onderhouden ? Indien ja dan kan je mogelijk nog wel coulance krijgen.
Zo even een andere zuiger erin lijkt me niet. de cylinderwand zal vast wel gehoond moeten worden
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 08.02.2017 - 17:34
door s 60 summum
Er komt een nieuw onderblok,dit is het complete draaiende gedeelte.
Onderhoud is altijd bij een garage in het dorp gedaan.
Volgens het Volvo schema.
Maar coulance had toch niet meer gegaan.
En daarbij,al zou Volvo 50/50 hebben voorgesteld is Volvo toch heel wat duurder!
Het is wel een vaker voorkomend euvel bij deze motoren.
Maar Volvo zegt het niet te weten.
Iemand nog ervaring met Rima in Druten?
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 08.02.2017 - 20:33
door teebee
Wat kost dat grapje?
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 08.02.2017 - 22:30
door V70/2.4D/2003
Daar zit best wel sleutelwerk in dus de uren gaan tellen. Dat zal heel rap richting 3 mille gaan.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 08.02.2017 - 22:42
door marcelV70R
Rima is een zeer betrouwbaar adres,
zowel voor onderdelen als reparatie
Marcel
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 10.02.2017 - 14:13
door s 60 summum
Volgende week wordt er een ondermotor(draaiend gedeelte)geplaatst en dan alles bij elkaar komt het op 1800 euro.
Hoorde van de dealer dat Rima een vakkundig bedrijf is en dat zij er zelf soms ook zaken mee doen,naar volle tevredenheid.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 26.02.2017 - 16:05
door s 60 summum
De auto donderdagmiddag opgehaald bij Rima.
De nieuwe onder motor is gemonteerd.(74.000km)
Hij loopt weer als nieuw.
Het vertrouwen heeft wel een flinke deuk opgelopen moet ik zeggen.
Omdat de olieschraapveer heel ver onderaan in zuiger zit gemonteerd gebeurd het dat een randje van de zuiger afbreekt en de schraapveer in het carter valt.
Het komt veel vaker voor bij diesel motoren dan bij benzine motoren.
Er rijden dan wel veel meer diesels rond als benzine motoren.
Heb gelijk een nieuwe koppeling met drukgroep laten monteren waar ik 75 euro voor heb moeten afrekenen!
Ging in een adem door werd er gezegd.
Er is in totaal 1950 euro afgerekend voor het repatriƫren van de auto 90 km verderop, en de koppelingsplaat met drukgroep vervangen en plaatsen van een onder motor.
Tot dusver een goed einde van deze ellende,die mijn inziens niet mag gebeuren.
Ben prima geholpen bij Rima en goed te woord gestaan door Remon.
Tot zover een prima ervaring met Rima.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 26.02.2017 - 16:22
door Johan s60
Mooi dat het naar tevredenheid is opgelost, 75 euro voor nieuwe koppeling is bijna voor niks.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 26.02.2017 - 21:21
door edraket
Mooi dat het is opgelost, maar de technische uitleg erachter klopt echt niet. De olieschraapveer zet bovenin de zuiger, er zit onderin echt geen zuigerveer. Wel is de olieschraapveer de onderste veer, maar zit echt bovenin de zuiger. Als deze breekt blijft deze op zijn plek zitten, alleen zal hij zijn werk niet goed meer doen, met olieverbruik als gevolg.
Tevens is het verhaal dat dit vaker bij de diesels gebeurt ook een broodje aap verhaal. Juist bij diesels komt dit heel weinig voor.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 27.02.2017 - 06:17
door s 60 summum
Dit is wat mij verteld is door de monteur. Mag aannemen dat hij weet waar hij het over heeft.
zelf ben ik niet technisch onderlegd.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 27.02.2017 - 08:39
door Hans oet Twent
s 60 summum schreef:
De auto donderdagmiddag opgehaald bij Rima.
De nieuwe onder motor is gemonteerd.(74.000km)
Hij loopt weer als nieuw.
Het vertrouwen heeft wel een flinke deuk opgelopen moet ik zeggen.
Omdat de olieschraapveer heel ver onderaan in zuiger zit gemonteerd gebeurd het dat een randje van de zuiger afbreekt en de schraapveer in het carter valt.
Het komt veel vaker voor bij diesel motoren dan bij benzine motoren.
Er rijden dan wel veel meer diesels rond als benzine motoren.
Heb gelijk een nieuwe koppeling met drukgroep laten monteren waar ik 75 euro voor heb moeten afrekenen!
Ging in een adem door werd er gezegd.
Er is in totaal 1950 euro afgerekend voor het repatriƫren van de auto 90 km verderop, en de koppelingsplaat met drukgroep vervangen en plaatsen van een onder motor.
Tot dusver een goed einde van deze ellende,die mijn inziens niet mag gebeuren.
Ben prima geholpen bij Rima en goed te woord gestaan door Remon.
Tot zover een prima ervaring met Rima.
Goed gedaan! Alles preventief vervangen waar je nu makkelijk bij kan.
Had je de auto destijds nieuw gekocht of gebruikt? De vraag kun je stellen waarom een schraapveer knapt. Wellicht dat Ramon en Ramon daar een antwoord op kunnen geven?
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 27.02.2017 - 17:55
door s 60 summum
De auto was 2 jaar oud toen ik deze kocht.
De schraapveer is kapot gegaan volgens de monteur omdat het randje van de zuiger onder de schraapveer kapot is gegaan en daardoor is de schraapveer in het carter gekomen.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 18.03.2017 - 13:24
door s 60 summum
Vandaag op uitnodiging bij de Volvo dealer in Oosterhout N-Br langs geweest om alles te laten controleren.
Het plaatsen van de ondermotor is prima en volgens de Volvo normen gedaan bij Rima.
Dit is de uitkomst van de controle van Volvo Oosterhout.
Re: kapotte cilinder
Geplaatst: 21.03.2017 - 17:26
door Ramon&Ramon
edraket schreef:
Mooi dat het is opgelost, maar de technische uitleg erachter klopt echt niet. De olieschraapveer zet bovenin de zuiger, er zit onderin echt geen zuigerveer. Wel is de olieschraapveer de onderste veer, maar zit echt bovenin de zuiger. Als deze breekt blijft deze op zijn plek zitten, alleen zal hij zijn werk niet goed meer doen, met olieverbruik als gevolg.
Tevens is het verhaal dat dit vaker bij de diesels gebeurt ook een broodje aap verhaal. Juist bij diesels komt dit heel weinig voor.
Ed,
De olieschraapveer is wel degelijk de onderste zuigerveer, de bovenste zijn compressie veren.
Hij zit niet onderaan de zuiger, maar net boven de pistonpen.