Pagina 1 van 3
Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 10.02.2017 - 19:38
door Jimmy104
Sinds eind vorig jaar enkele malen de melding "koelvloeistof te laag, stop auto zsm" gekregen ..
1e keer onderweg van werk naar huis .. gestopt ..voor de zekerheid volvo dealer gebeld .. koelvloeistof peil zat op minimaal .. kan geen kwaad, als u in de buurt bent komt u maar even aan, kunnen we kijken .. gelijk maar doorgereden naar de dealer .. monteurs ware al weg .. auto binnen gezet .. werkplaatsbalie medewerker heeft onder de motorkap gekeken en nog even onder de auto .. niets te zien .. voorzichtig dop koelvloeistof reservoir los gedraai en nivo kwam weet terug naar max ..
Dit is daarna nog enkele malen voor gekomen .. heb toen steeds de dop los gedraaid waarna het nivo weer op max kwam ..
10-01-2017 de auto een dag achtergelaten voor controle .. einde van de dag auto weer opgehaald .. niets gevonden .. systeem is op druk gezet maar geen lekkage waargenomen .. wel is de dop vervangen ..
Daarna helaas weer voor gekomen .. afgelopen zaterdag terug naar de dealer gegaan .. deze zou er nog op terug komen ..
Nu lees ik o.a. op motor-talk.de het horror scenario van slechte cilinderkop dichtingen, vervangen blok kop en zelfs het vervangen van de gehele motor i.v.m. haarscheurtjes in het motorblok

.. schijnt regelmatig voor te komen bij de 5 cilinder ..
Ik heb nu enkele vragen ..
- Wie hier heeft hier ervaring mee en wat was bij jou het probleem/oplossing?
- Is er een simpele manier om erachter te komen is wat het probleem is, zonder de motor te moeten "demonteren"?
- Bij wie zou ik hiervoor terecht kunnen behoudens de dealer?, woon zelf in de driehoek Weert-Roermond-Venlo en werk in de beurt van Maastricht.
- Wat zou dit "grapje" kunnen gaan kosten?
- Zou er nog een coulance regeling zijn bij Volvo?
Re: GROTE MOTOR PROBLEMEN D3 !!!!!
Geplaatst: 10.02.2017 - 21:30
door teebee
Met begrip voor je verhaal en je zorg, maar 'schijnt' en 'regelmatig' is wat mij betreft zeer vaag.... op die woorden zou ik mijn zorg niet echt baseren.
Re: Motor probleem D3
Geplaatst: 10.02.2017 - 22:38
door Paul
Heb even je titel aangepast, niet echt netjes om te schreeuwen.
GROTE MOTOR PROBLEMEN D3 !!!!!
Re: Motor probleem D3
Geplaatst: 10.02.2017 - 22:39
door Paul
Nu je topic gelezen, je hebt een fout gehad. Auto is na gekeken en nu ben je bang dat de wereld vergaat. Tsjee man, blijf rustig, adem in adem uit. Alles komt vast goed!
Re: Motor probleem D3
Geplaatst: 10.02.2017 - 23:58
door lint
Precies, heb vertrouwen in de Volvodealer.
Re: Motor probleem D3
Geplaatst: 11.02.2017 - 07:03
door evert65
Een bijzonder probleem, maar lekkage in de kop danwel haarscheurtjes lijkt mij uitgesloten
want het niveau komt terug nadat de dop er af is gedraaid
bij lekkages moet je steeds bijvullen
het enige wat ik kan bedenken, hoe gek ook, is dat er ergens lucht in het systeem komt na het openen van de dop want vloeistof is niet samendrukbaar
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 08:28
door Jimmy104
teebee schreef:
Met begrip voor je verhaal en je zorg, maar 'schijnt' en 'regelmatig' is wat mij betreft zeer vaag.... op die woorden zou ik mijn zorg niet echt baseren.
Teebee .. helaas bevestigd de volvo dealer dit zelf ook

..
Paul schreef:
Heb even je titel aangepast, niet echt netjes om te schreeuwen.
GROTE MOTOR PROBLEMEN D3 !!!!!
Paul .. sorry voor het schreeuwen

.. had inderdaad beter ????? kunnen gebruiken ..
Paul schreef:
Nu je topic gelezen, je hebt een fout gehad. Auto is na gekeken en nu ben je bang dat de wereld vergaat. Tsjee man, blijf rustig, adem in adem uit. Alles komt vast goed!
Paul .. als het het ergste van het ergste zou zijn vergaat de wereld inderdaad bijna .. voor mij dan .. is geen lease auto .. dus zijn de kosten geheel voor mijn rekening en bij een eventuele coulance ook voor Volvo ..
onderstaande de richtprijzen van mijn volvo dealer
1e - vervangen cilinderkoppakking ca. € 2200,-
2e - vervangen cilinderkoppakking en cilinderkop ca. 4600,-
3e - vervangen gehele motor door gereviseerde motor ca. 6000,-
bovenstaande prijzen is exclusief eventuele coulance van Volvo
4e - bij eventuele inruil zou ik nog ca.€ 8000/€ 9000 terug krijgen .. bijna de helft van de aankoop 1 jaar terug
lint schreef:
Precies, heb vertrouwen in de Volvodealer.
Lint .. heb ook vertrouwen in mijn Volvo dealer! ..
evert65 schreef:
Een bijzonder probleem, maar lekkage in de kop danwel haarscheurtjes lijkt mij uitgesloten
want het niveau komt terug nadat de dop er af is gedraaid
bij lekkages moet je steeds bijvullen
het enige wat ik kan bedenken, hoe gek ook, is dat er ergens lucht in het systeem komt na het openen van de dop want vloeistof is niet samendrukbaar
evert65 .. als het een gesloten systeem is waar zou de koelvloeistof dan blijven ? ..
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 09:31
door V70/2.4D/2003
Wil je mijn horror verhaal horen? 700 keiharde euro's vanwege een geintje met de distributie waardoor de kop naar zijn grootje knalde.
Al een compressietechnieken laten doen? Als er scheurtjes of anderszins wat aan de hand is dan verdwijnt er koelvloeistof en staat er druk op het systeem. Dat lees ik niet. Ik vraag me dan ook af of het probleem niet mogelijk in de waterpomp zit.
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 09:32
door teebee
Jimmy104 schreef:
teebee schreef:
Met begrip voor je verhaal en je zorg, maar 'schijnt' en 'regelmatig' is wat mij betreft zeer vaag.... op die woorden zou ik mijn zorg niet echt baseren.
Teebee .. helaas bevestigd de volvo dealer dit zelf ook

..
Nogmaals met begrip, maar 'schijnt' is een uiting van een ongefundeerde zeer vage gedachte zonder gebaseerd te zijn op daadwerkelijke ervaring of feitelijke bevinding.
'Regelmatig' is uiterst rekbaar; 1:1000000 is ook regelmatig zolang het zich maar herhaalt.
Ik denk dat je idd alle vertrouwen moet hebben in de Volvodealer met achterliggend kennisnetwerk.
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 09:37
door BlackcurrantV70
Als haarscheurtjes in het blok een systematisch probleem zou zijn van de D3 motor hadden we dit hier al veel eerder gelezen, die D3 gingen als zoete broodjes van de plank en jou post is de eerste voor zover ik weet met dit probleem.
Onze C70 D3 is nu 6 jaar, heeft 77.000km gelopen en heeft nog niet 1 klacht gehad.
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 10:05
door Jimmy104
V70/2.4D/2003 schreef:
Wil je mijn horror verhaal horen? 700 keiharde euro's vanwege een geintje met de distributie waardoor de kop naar zijn grootje knalde.
Al een compressietechnieken laten doen? Als er scheurtjes of anderszins wat aan de hand is dan verdwijnt er koelvloeistof en staat er druk op het systeem. Dat lees ik niet. Ik vraag me dan ook af of het probleem niet mogelijk in de waterpomp zit.
V70/2.4D/2003 .. €700 lijkt mij nog mee te vallen ..
Wat bedoel je met een compressietechnieken? ..
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 10:14
door teebee
Ik denk dat hij een compressietest bedoelt.
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 11:17
door V70/2.4D/2003
Nul te weinig, 7 mille! En de auto heeft 10 weken in de garage b gestaan omdat een goede vertrouwde nieuwe kop vinden toch wel een dingetje was.
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 11:41
door NielsPHEV
teebee schreef:
Jimmy104 schreef:
teebee schreef:
Met begrip voor je verhaal en je zorg, maar 'schijnt' en 'regelmatig' is wat mij betreft zeer vaag.... op die woorden zou ik mijn zorg niet echt baseren.
Teebee .. helaas bevestigd de volvo dealer dit zelf ook

..
Nogmaals met begrip, maar 'schijnt' is een uiting van een ongefundeerde zeer vage gedachte zonder gebaseerd te zijn op daadwerkelijke ervaring of feitelijke bevinding.
'Regelmatig' is uiterst rekbaar; 1:1000000 is ook regelmatig zolang het zich maar herhaalt.
Ik denk dat je idd alle vertrouwen moet hebben in de Volvodealer met achterliggend kennisnetwerk.
correct en 1 keer in de tien jaar is ook regelmatig
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 11:46
door NielsPHEV
Zoek nu eerst eens uit wat er aan de hand is aangezien er geen vloeistof lijkt te verdwijnen kan het best nog meevallen.
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 12:22
door Jimmy104
NielsPHEV schreef:
Zoek nu eerst eens uit wat er aan de hand is aangezien er geen vloeistof lijkt te verdwijnen kan het best nog meevallen.
NielsPHEV .. daar heb je gelijk in .. maar bij de dealer wordt geadviseerd om de cilinderkop eraf te halen en dan te onderzoeken wat het probleem is .. dat is dan al ca. €2200,- exclusief eventuele coulance .. en dat gaat op dit moment eigenlijk te ver .. vandaar ook de vragen ..
- Wie hier heeft hier ervaring mee en wat was bij jou het probleem/oplossing?
- Is er een simpele manier om erachter te komen is wat het probleem kan zijn, zonder de motor te moeten "demonteren"?
- Bij wie zou ik hiervoor terecht kunnen behoudens de dealer?, woon zelf in de driehoek Weert-Roermond-Venlo en werk in de buurt van Maastricht.
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 12:33
door Sjo
Is er ook al koelvloeistof bijgevuld? Dat lees ik nergens. Ik weet toen wij nog een vw hadden dat als ik de koelvloeistof bijvullde naar max niveau het binnen enkele dagen weer op min stond, echter verder als het min niveau zakte het niet meer. Als je dus nooit iets hoeft bij te vullen verdwijnt er ook niks.
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 12:36
door teebee
Lijkt me dan eerst de 'goedkope' weg te volgen, bv eerst een compressietest.
Geleidelijk aan obv uitsluiten verder zoeken.
Second opinion bij andere Volvo dealer al overwogen?
Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 13:26
door Ernst64
Als je alles wat er gebeurd is hebt vermeld en er dus geen koelvloeistof is bijgevuld, heb je te maken met een luchtbel ergens in het systeem (Evert gaf het al aan). Waarschijnlijk zit de luchtbel in een gedeeltelijk verstopte warmtewisselaar. Komt het interieur goed op temperatuur, andere warmteproblemen? Eerst alle externe delen van het koelsysteem onderzoeken voordat de kop eraf gaat.
Als een klant bij mij zeurt over een kleinigheid aan z'n 5 jaar oude machine schets ik ook alle ingrijpende scenario's tot en met complete vervanging en meestal houdt het zeuren dan wel op

Re: Motor probleem D3 ?????
Geplaatst: 11.02.2017 - 13:41
door edraket
V70/2.4D/2003 schreef:
Ik vraag me dan ook af of het probleem niet mogelijk in de waterpomp zit.
Dit zou wel eens een reele oorzaak kunnen zijn.
heb je wel eens een melding gekregen dat de koelvloeistoftemperatuur te hoog is?
Met warme motor na een tijdje rijden aan de slangen voelen naar de radiateur. Zijn deze warm/koud en hard/zacht? Dat geeft al een goede indicatie van een probleem met de waterpomp.
Is er een controle gedaan van uitlaatgassen in het koelmiddel? Als de druk wordt opgebouwd door een scheurtje in het blok moet dat ook te meten zijn in het koelmiddel.
Wees erg voorzichtig met het eraf laten halen van een kop. Heeft de dealer mij in een ver verleden ook eens geadviseerd. Toen de kop ernaast lag moest ik de werkplaatschef erop attenderen dat er ook een oliekoeler op zat en of hij deze wilde testen. Tot dan toe had hij steeds volgehouden dat er geen koeler op zat. Was dus helemaal niks mis met de koppakking achteraf.