Pagina 1 van 2

T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 21.02.2017 - 21:39
door CH Racing M900
Zoals de titel al aangeeft overweeg ik heel serieus de huidige gekietelde V70 T5 te gaan vervangen door een nieuw aan te schaffen XC90 T8.
Nu is het zo dat wij op dit moment zo' n 25.000 km/jaar rijden en de T5 op gas rijdt. Verbruik is niet mis, zo' n 1:7,5, maar da's niet erg omdat ik voor zo'n 30 euro de tank weer vol heb. O-)

Ik lees dat Volvo voor de de XC90 T8 een verbruik van 1:47 opgeeft. Ik vermoed echter dat dit een verbruik is dat alleen onder utopische omstandigheden haalbaar is en dat de praktijk er heel anders uit gaat zien? Mag ik jullie vragen naar jullie ervaringen?

En nu ook nog een gewetensvraag : ik lees dat met name de T8 veel ongeplande garagebezoeken kent en er regelmatig updates geinstalleerd worden, die ongetwijfeld te maken zullen hebben met de in de praktijk opgedane ervaringen. De "kinderziekten" zeg maar...
Wat is wijsheid - nog even doorrijden met de T5 en daarmee wachten tot de meeste aanloopproblemen verholpen zijn, of toch overgaan naar de T8 ?

Probleem is eigenlijk een luxeprobleem, voor velen wellicht herkenbaar. De T5 doet zonder noemenswaardige problemen zijn werk, is ruim, erg snel en ook nog eens relatief goedkoop. Maar ik heb hem nu al 5 jaar en het begint te "kriebelen" ...

Dank voor jullie antwoord.

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 21.02.2017 - 22:16
door Duufje
Verbruik van de T8 is heel erg afhankelijk van je gebruik. Rijdt je veel korte afstanden (minder dan 30 km) en kan je regelmatig opladen dan is 1 op 25 makkelijk te halen. Rijdt je veel snelwegkilometers denk dan eerder aan 1:10.
Heb de T8 nu ruim een jaar ca35000 km gereden en een overall gemiddeld gebruik van 6.2 l/ 100 km. Hierbij heb ik ongeveer 4200 kWh geladen.

Kinderziektes: ik heb een keer stil gestaan met een auto die moest worden afgesleept . Dit is met een software update opgelost. Sindsdien sleutel 10 in de auto (om de -pool van de startaccu los te maken: is vorm van resetten) 2 keer moeten gebruiken.
Hardware: IGM module vervangen, klep in de airco vervangen, luchtvering rondom vervangen. Alles door Volvo prima opgelost! Laatste maanden lijken er geen nieuwe problemen bij te komen en geniet ik dagelijks van deze auto

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 21.02.2017 - 22:18
door leggodt
Gisteren voor de tweede keer in 1 jaar naar de garage. Auto deed niets: wilde zelfs niet van slot gaan. Accu probleem door software. Auto 1 dag gemist. Eerste keer was ook een software probleem. Auto gaf melding van onvoldoende vermogen. Na 15 minuten was de auto weer gereset en geen issues meer. Gegeven de enorme hoeveelheden elektronica vind ik het niet gek dat er hier en daar een bug is. Even afkloppen maar tot nu toe dus niets serieus. Alleen maar vette plezier!

Ter vergelijking: mijn gloednieuwe A6 ging destijds in het eerste jaar ontelbare keren naar de garage voor allerlei echte problemen zoals een dashbaord die het niet meer deed en de nodige storende rammels. Ook motorisch veel problemen en de versnellingsbak die het na 3 jaar begaf. Voor mij nooit meer een Audi.

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 21.02.2017 - 22:56
door bvantieghem
Heb mijn T8 nog geen maand en jammer genoeg nog geen oplaadpunt, waardoor het gemiddeld verbruik net geen 14l/100 km bedraagt volgens de Volvo app. Dus zorg maar dat je een oplaadpunt hebt voordat de wagen wordt geleverd :-)
Qua problemen, tot nu toe nog niets

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 22.02.2017 - 08:23
door CH Racing M900
Dank allen!

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 22.02.2017 - 08:58
door NielsPHEV
Ik heb nu een maand of 14 een XC90 T8. Er zijn wat software issues geweest waardoor oa de auto een paar keer niet wilde starten. Die problemen zijn nu opgelost en op wat kleinere software glitches na werkt alles prima. Een aantal zaken zijn (preventief) vervangen zoals de ISG en onderdelen van de luchtvering dat is ook allemaal keurig door de dealer opgelost. Mijn verbruik over 37 kkm's is ca 7,6 l/100km. Ik kan zowel thuis als op kantoor laden. Enige echte nadeel van de auto vind ik dat als je de wagen gebruikt voor grotere afstanden (wat meer dan goed gaat het is de ideale ikgametmijngezinenveelbagageopreis auto) je meteen tegen de idioot kleine tankinhoud aanloopt wat icm het hogere verbruik op snelweg tempo maakt dat je in de praktijk zo om de 300 km zal moeten stoppen en niet het comfort hebt van een flinke actieradius. Mijn volgende auto zal een XC90D5 worden of een V90 met een 70 liter tank die ze nog moeten uitvinden

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 22.02.2017 - 09:15
door BendW
Iedere 300km tanken is echt absurd met zo een wagen...

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 22.02.2017 - 09:27
door Autozoeker
Ik heb de my17 (daar zijn al boel kinderziektes verholpen) nu bijna 3 maanden, en ruim 7000 km gereden, ook in duitsland.
Er waren in het begin wat software issues (buggy oncall, midden console knoppen die soms niet werken), maar daar zijn allemaal oplossingen voor. De on call functionaliteiten van de xc90 zijn wel beduidend minder uitgebreid dan die op de v60 pih.

Mijn verbruik is 8.5L/100km. Mijn dagelijkse afstand is 90km en ik charge 1x per dag. In de weekenden rij ik wel lange afstanden. De kleine tank inhoud is inderdaad hinderlijk. In duitsland moet ik op mijn tempo om de 400km tanken. Dat is op zich prima om even benen te strekken, maar 70 liter oid zou beter (de auto heeft voldoende ruimte, vraag me af waarom ze het niet gedaan hebben) zijn. In nederland sta ik om de 500km-600km bij een tank station.

Luchtvering, B&W speakers en HUD zijn verder wel hele fijne opties om te hebben.

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 22.02.2017 - 09:57
door 4wielen
Gat in de markt: dakkoffertank voor de XC90 T8! :D

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 22.02.2017 - 10:02
door NielsPHEV
Probleem van de tank zou hem zitten in de ruimtegebrek door combi erad en derde zitrij. Maar helemaal geloven doe ik het niet want de SV90 leveren ze ook met 55 liter terwijl de AWD uitvoeirng (met minder ruimte) 60 liter heeft.... Om de een of andere manier vinden ze het prettig om de tankinhoud te verkleinen wellicht heeft het iets met een keuringsgewicht oid te maken.

Zeker boven de 120-130 gaat het verbruik fors omhoog, bij 145 kmh rond de 1 : 7 -7,5 en dat zit je rond de 300 km echt op 3/4 leeg. De laag nivo aanduiding is overigens wel duidelijker geworden, niet alleen een oranje tanke maar ook een melding prominent midden in beeld als de range onder de 50 km komt

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 22.02.2017 - 10:02
door NielsPHEV
4wielen schreef: Gat in de markt: dakkoffertank voor de XC90 T8! :D
LPG

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 22.02.2017 - 11:23
door mwattel
ik rij nu 14 maanden in de T8, ga 5x per jaar naar Oostenrijk
en heb een gemiddeld overall verbruik van 1 op 10
naar mijn mening valt daar niks over te klagen met een auto van leeg 2200 kg

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 22.02.2017 - 16:23
door Tqam
Kan je ook zien hoeveel kwh je hebt geladen ergens in de xc90

Rij zelf veel in de stad.
Gemiddeld haal ik 2,5 liter op 100 km
Hoef niet veel te tanken

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 22.02.2017 - 20:28
door CH Racing M900
Het kàn dus wel...?
Maar alleen op de relatief korte stukjes.
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga me serieus beraden.

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 23.02.2017 - 08:50
door NielsPHEV
Het kan heel zeker er is soms een hele week dat de benzine motor helemaal niet aanslaat, ik ga dan alleen naar kantoor en heb wat ritjes korter dan 30 km totaal. Gemiddeld tank ik ook maar iets meer dan 1 keer in de week alleen dat is soms twee weken niet (alleen laden) en vervolgens twee of drie keer op een dag om dat ik naar zuid Belgie of verder reis. Het laden en de korte ritjes maken dat de enorme auto toch nog op een acceptabel benzine verbruik kan komen

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 24.02.2017 - 20:18
door Kwint T8
Wagen my17 in bezit sinds juli. Bijna 10000 km op de teller. Rijd korte afstanden door de week en laad dagelijks. Weekends zijn de ritjes wat langer. Zopas naar Oostenrijk geweest en dan is het net een zware t6. Het verbruik was 1 op 8 maar Duitsland is ook lekker rijden natuurlijk.
Ik heb tot nu nog geen enkel probleem gehad met de wagen. De software liet me nog niet in de steek.

Voor mij persoonlijk is de kleine tank geen issue.

Ik heb me de aankoop nog geen moment beklaagd!

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 26.02.2017 - 17:53
door thavipah
Ik ben nu in Oostenrijk. Ik moet drie tot vier keer tanken om 1.000 km te rijden. In principe zou ik het in drie keer net moeten kunnen halen, maar de benzinemeter in de XC90 heeft een hinderlijk slechte aanduiding waardoor ik altijd rond de 100km rest afstand een benzinestation ga zoeken.

In Oostenrijk rij ik ongeveer 20km per dag. Ik heb een laadstation vlakbij onze slaapplek gevonden waar ik iedere middag 2 uur aan de laadpaal hang. In de 10 dagen dat ik hier dan ben verbruik ik geen benzine. En van mijn laadsessies die ik vorig jaar gedaan heb met mijn newmotion pasje heb ik nooit een rekening gekregen. Dus met een beetje geluk rij ik dit jaar weer de hele week "gratis".

In Nederland rij ik voornamelijk korte afstanden en hoef ik maar 1x per drie a vier weken te tanken. Dus voor mijn gebruik werkt de auto heel goed. Als ik 1.000 km per week zou moeten rijden dan is een diesel een beter optie.

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 26.02.2017 - 19:41
door Paul
Ik had in Oostenrijk bij ons huisje in Lech een stopcontact buiten gevonden, heerlijke terug rit zo die bergjes af in Pure mode :)

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 26.02.2017 - 20:57
door Willy.VdW
Rij je in Pure dan (enkel) met een achterwiel aangedreven auto?

Re: T8 praktijk verbruik / kinderziektes

Geplaatst: 26.02.2017 - 21:02
door NielsPHEV
Willy.VdW schreef: Rij je in Pure dan (enkel) met een achterwiel aangedreven auto?
zolang je de ICE niet laat bijkomen wel ja. Die start de auto als je "teveel" gas geeft en overigens ook als de achterwielen slippen. Overigens geld dit ook voor de Hybrid stand het is op e een achterwiel aangedreven auto