T8 praktijk verbruik / kinderziektes

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

Zoals de titel al aangeeft overweeg ik heel serieus de huidige gekietelde V70 T5 te gaan vervangen door een nieuw aan te schaffen XC90 T8.
Nu is het zo dat wij op dit moment zo' n 25.000 km/jaar rijden en de T5 op gas rijdt. Verbruik is niet mis, zo' n 1:7,5, maar da's niet erg omdat ik voor zo'n 30 euro de tank weer vol heb. O-)

Ik lees dat Volvo voor de de XC90 T8 een verbruik van 1:47 opgeeft. Ik vermoed echter dat dit een verbruik is dat alleen onder utopische omstandigheden haalbaar is en dat de praktijk er heel anders uit gaat zien? Mag ik jullie vragen naar jullie ervaringen?

En nu ook nog een gewetensvraag : ik lees dat met name de T8 veel ongeplande garagebezoeken kent en er regelmatig updates geinstalleerd worden, die ongetwijfeld te maken zullen hebben met de in de praktijk opgedane ervaringen. De "kinderziekten" zeg maar...
Wat is wijsheid - nog even doorrijden met de T5 en daarmee wachten tot de meeste aanloopproblemen verholpen zijn, of toch overgaan naar de T8 ?

Probleem is eigenlijk een luxeprobleem, voor velen wellicht herkenbaar. De T5 doet zonder noemenswaardige problemen zijn werk, is ruim, erg snel en ook nog eens relatief goedkoop. Maar ik heb hem nu al 5 jaar en het begint te "kriebelen" ...

Dank voor jullie antwoord.
Laatst gewijzigd door CH Racing M900 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Gebruikersavatar
Duufje
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 08.10.2015 - 21:57

Verbruik van de T8 is heel erg afhankelijk van je gebruik. Rijdt je veel korte afstanden (minder dan 30 km) en kan je regelmatig opladen dan is 1 op 25 makkelijk te halen. Rijdt je veel snelwegkilometers denk dan eerder aan 1:10.
Heb de T8 nu ruim een jaar ca35000 km gereden en een overall gemiddeld gebruik van 6.2 l/ 100 km. Hierbij heb ik ongeveer 4200 kWh geladen.

Kinderziektes: ik heb een keer stil gestaan met een auto die moest worden afgesleept . Dit is met een software update opgelost. Sindsdien sleutel 10 in de auto (om de -pool van de startaccu los te maken: is vorm van resetten) 2 keer moeten gebruiken.
Hardware: IGM module vervangen, klep in de airco vervangen, luchtvering rondom vervangen. Alles door Volvo prima opgelost! Laatste maanden lijken er geen nieuwe problemen bij te komen en geniet ik dagelijks van deze auto
Volvo XC90 T8 savile grey inscription 2015 Polestar
leggodt
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.03.2016 - 17:43

Gisteren voor de tweede keer in 1 jaar naar de garage. Auto deed niets: wilde zelfs niet van slot gaan. Accu probleem door software. Auto 1 dag gemist. Eerste keer was ook een software probleem. Auto gaf melding van onvoldoende vermogen. Na 15 minuten was de auto weer gereset en geen issues meer. Gegeven de enorme hoeveelheden elektronica vind ik het niet gek dat er hier en daar een bug is. Even afkloppen maar tot nu toe dus niets serieus. Alleen maar vette plezier!

Ter vergelijking: mijn gloednieuwe A6 ging destijds in het eerste jaar ontelbare keren naar de garage voor allerlei echte problemen zoals een dashbaord die het niet meer deed en de nodige storende rammels. Ook motorisch veel problemen en de versnellingsbak die het na 3 jaar begaf. Voor mij nooit meer een Audi.
bvantieghem
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 30.10.2016 - 16:32

Heb mijn T8 nog geen maand en jammer genoeg nog geen oplaadpunt, waardoor het gemiddeld verbruik net geen 14l/100 km bedraagt volgens de Volvo app. Dus zorg maar dat je een oplaadpunt hebt voordat de wagen wordt geleverd :-)
Qua problemen, tot nu toe nog niets
Laatst gewijzigd door bvantieghem op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Volvo's:
2012 V60 D3 GT6 summum
2016 XC90 D5 inscription
2017 XC90 T8 inscription
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

Dank allen!
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb nu een maand of 14 een XC90 T8. Er zijn wat software issues geweest waardoor oa de auto een paar keer niet wilde starten. Die problemen zijn nu opgelost en op wat kleinere software glitches na werkt alles prima. Een aantal zaken zijn (preventief) vervangen zoals de ISG en onderdelen van de luchtvering dat is ook allemaal keurig door de dealer opgelost. Mijn verbruik over 37 kkm's is ca 7,6 l/100km. Ik kan zowel thuis als op kantoor laden. Enige echte nadeel van de auto vind ik dat als je de wagen gebruikt voor grotere afstanden (wat meer dan goed gaat het is de ideale ikgametmijngezinenveelbagageopreis auto) je meteen tegen de idioot kleine tankinhoud aanloopt wat icm het hogere verbruik op snelweg tempo maakt dat je in de praktijk zo om de 300 km zal moeten stoppen en niet het comfort hebt van een flinke actieradius. Mijn volgende auto zal een XC90D5 worden of een V90 met een 70 liter tank die ze nog moeten uitvinden
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Iedere 300km tanken is echt absurd met zo een wagen...
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Ik heb de my17 (daar zijn al boel kinderziektes verholpen) nu bijna 3 maanden, en ruim 7000 km gereden, ook in duitsland.
Er waren in het begin wat software issues (buggy oncall, midden console knoppen die soms niet werken), maar daar zijn allemaal oplossingen voor. De on call functionaliteiten van de xc90 zijn wel beduidend minder uitgebreid dan die op de v60 pih.

Mijn verbruik is 8.5L/100km. Mijn dagelijkse afstand is 90km en ik charge 1x per dag. In de weekenden rij ik wel lange afstanden. De kleine tank inhoud is inderdaad hinderlijk. In duitsland moet ik op mijn tempo om de 400km tanken. Dat is op zich prima om even benen te strekken, maar 70 liter oid zou beter (de auto heeft voldoende ruimte, vraag me af waarom ze het niet gedaan hebben) zijn. In nederland sta ik om de 500km-600km bij een tank station.

Luchtvering, B&W speakers en HUD zijn verder wel hele fijne opties om te hebben.
Laatst gewijzigd door Autozoeker op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Gat in de markt: dakkoffertank voor de XC90 T8! :D
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Probleem van de tank zou hem zitten in de ruimtegebrek door combi erad en derde zitrij. Maar helemaal geloven doe ik het niet want de SV90 leveren ze ook met 55 liter terwijl de AWD uitvoeirng (met minder ruimte) 60 liter heeft.... Om de een of andere manier vinden ze het prettig om de tankinhoud te verkleinen wellicht heeft het iets met een keuringsgewicht oid te maken.

Zeker boven de 120-130 gaat het verbruik fors omhoog, bij 145 kmh rond de 1 : 7 -7,5 en dat zit je rond de 300 km echt op 3/4 leeg. De laag nivo aanduiding is overigens wel duidelijker geworden, niet alleen een oranje tanke maar ook een melding prominent midden in beeld als de range onder de 50 km komt
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

4wielen schreef: Gat in de markt: dakkoffertank voor de XC90 T8! :D
LPG
Gebruikersavatar
mwattel
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 17.03.2007 - 13:31
Locatie: Maassluis

ik rij nu 14 maanden in de T8, ga 5x per jaar naar Oostenrijk
en heb een gemiddeld overall verbruik van 1 op 10
naar mijn mening valt daar niks over te klagen met een auto van leeg 2200 kg
Laatst gewijzigd door mwattel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8 AWD 2025 - Ultra Dark - Luchtvering - Polestar - Bower Wilkins - Williams Ceramic coating
Fiat 500e Cabrio 2023 - La Bocelli
Gebruikersavatar
Tqam
3rd Gear member
Berichten: 317
Lid geworden op: 10.11.2016 - 15:06

Kan je ook zien hoeveel kwh je hebt geladen ergens in de xc90

Rij zelf veel in de stad.
Gemiddeld haal ik 2,5 liter op 100 km
Hoef niet veel te tanken
Volvo XC90 T8 Inscription My 2018 2018 - Onyx Black Full Options Luchtvering, 21 inch, B & W, Dab+, Zwarte hemelbekleding, Keyless, Neerklapbare Hoofdsteunen, Getint glas, Boodschappentas houder, Massage stoelen en 21 inch (zelfde als de zomerwielen ) Winterbanden, Digitale TV, Media Server, Luxury en Scandivia line Blis 360 camera, Donkere Achterramen
Volvo XC90 T8 Inscription Onyx Black 2017 -2018
Volvo XC70 3.2 Summum Oyster Grey Pearl 2008 - 2016
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

Het kàn dus wel...?
Maar alleen op de relatief korte stukjes.
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ga me serieus beraden.
XC90 T8 - 2017 - R-Design
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Het kan heel zeker er is soms een hele week dat de benzine motor helemaal niet aanslaat, ik ga dan alleen naar kantoor en heb wat ritjes korter dan 30 km totaal. Gemiddeld tank ik ook maar iets meer dan 1 keer in de week alleen dat is soms twee weken niet (alleen laden) en vervolgens twee of drie keer op een dag om dat ik naar zuid Belgie of verder reis. Het laden en de korte ritjes maken dat de enorme auto toch nog op een acceptabel benzine verbruik kan komen
Kwint T8
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 26.01.2016 - 23:26

Wagen my17 in bezit sinds juli. Bijna 10000 km op de teller. Rijd korte afstanden door de week en laad dagelijks. Weekends zijn de ritjes wat langer. Zopas naar Oostenrijk geweest en dan is het net een zware t6. Het verbruik was 1 op 8 maar Duitsland is ook lekker rijden natuurlijk.
Ik heb tot nu nog geen enkel probleem gehad met de wagen. De software liet me nog niet in de steek.

Voor mij persoonlijk is de kleine tank geen issue.

Ik heb me de aankoop nog geen moment beklaagd!
Driving a Volvo xc90 MY17 T8 R-design onyx black
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Ik ben nu in Oostenrijk. Ik moet drie tot vier keer tanken om 1.000 km te rijden. In principe zou ik het in drie keer net moeten kunnen halen, maar de benzinemeter in de XC90 heeft een hinderlijk slechte aanduiding waardoor ik altijd rond de 100km rest afstand een benzinestation ga zoeken.

In Oostenrijk rij ik ongeveer 20km per dag. Ik heb een laadstation vlakbij onze slaapplek gevonden waar ik iedere middag 2 uur aan de laadpaal hang. In de 10 dagen dat ik hier dan ben verbruik ik geen benzine. En van mijn laadsessies die ik vorig jaar gedaan heb met mijn newmotion pasje heb ik nooit een rekening gekregen. Dus met een beetje geluk rij ik dit jaar weer de hele week "gratis".

In Nederland rij ik voornamelijk korte afstanden en hoef ik maar 1x per drie a vier weken te tanken. Dus voor mijn gebruik werkt de auto heel goed. Als ik 1.000 km per week zou moeten rijden dan is een diesel een beter optie.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33113
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik had in Oostenrijk bij ons huisje in Lech een stopcontact buiten gevonden, heerlijke terug rit zo die bergjes af in Pure mode :)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 883
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Rij je in Pure dan (enkel) met een achterwiel aangedreven auto?
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5282
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Willy.VdW schreef: Rij je in Pure dan (enkel) met een achterwiel aangedreven auto?
zolang je de ICE niet laat bijkomen wel ja. Die start de auto als je "teveel" gas geeft en overigens ook als de achterwielen slippen. Overigens geld dit ook voor de Hybrid stand het is op e een achterwiel aangedreven auto
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”