LPG kleppen stellen - duidelijkeid voor eens en voor altijd!

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
en
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
Locatie: Antwerpen

Aan allemaal en speciaal aan ramon&Ramon en Alex:

Er schijnen bijna eindeloze discussies te zijn over het wel of niet kunnen/moeten controlleren/stellen van de kleppen van lpg-motoren.

Ik krijg er nog steeds geen hoogte van, dus een concrete vraag, met hopelijk een concreet antwoord.

Mijn V70 2.4 140pk automaat van 12/2000 met Vialle LPI van 09/2002, en motorcode B5244S2 (met Flashlube), wat is daar de situatie van.

1) hydrolisch of niet
2) gaan kleppen stuk (hoge kans..?)
3) kan men CONTROLLEREN of het nodig is om kleppen te stellen (dus zonder effectie de kleppen te moeten stellen
3a) Zoja, om de hoe veel km is het aangeraden?
3b) Zoja, wat kost het ongeveer (bvb. dealer-prijs versus Ramon&Ramon)
4) Kan men kleppen stellen?
4a) Zoja, hoe vaak moet dit gebeuren?
4b) Zoja, wat kost het ongeveer (bvb. dealer-prijs versus Ramon&Ramon)

Over het algemeen: is mijn type motor nu positief of negatief voor het rijden op lpg? Voordeel of nadeel t.o.v. andere types?

Ik hoop dat deze thread ook opheldering aan andere forum-leden kan geven, voor eens en voor altijd...
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Jij hebt geen hydraulische klepstoters. Deze zijn toegepast tot 2000. Volvo weet zelf ook niet eens welke motoren wel en niet gebruik maken van de hydraulische stoters.
In principe is jouw motor dus niet goed geschikt voor LPG, maar er zit ook flashlube in, dus zal het een heel stuk langer goed gaan.
Er Is bij mijn weten geen controle termijn voor de kleppen, volgens Volvo hoeven ze namelijk niet gesteld te worden. In de praktijk zie ik vaak bij 150.000 km problemen opduiken bij auto's op LPG. Je moet ze dus eerder controleren, ik zou zeggen om de 100.000 km.

Wat het kost weet ik niet, en de rest van de antwoorden is allemaal al gegeven op dit forum, dus kan je zelf opzoeken. :wink:
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
en
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
Locatie: Antwerpen

Mijn V70 heeft inmiddels ruim 250000 km op lpg gereden (is geplaatst bij 29000km, huidige stand is 286000..)

Juist omdat er zo veel brokken informatie op zo veel verschillende plekken in het foum zijn geplaatst, en vooral ook omdat het vaak gepaard ging met discussie e.d., wil ik juist d.m.v. deze draad gewoon concrete duidelijke informatie verkrijgen; voor mezelf en voor alle andere leden..

Hopelijk lukt mijn missie.

Ramon, PLEAAAASSEEE, help er ook aan mee, en geef jouw mening en waardevolle advies.
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Gast

en schreef:Aan allemaal en speciaal aan ramon&Ramon en Alex:

Er schijnen bijna eindeloze discussies te zijn over het wel of niet kunnen/moeten controlleren/stellen van de kleppen van lpg-motoren.

Ik krijg er nog steeds geen hoogte van, dus een concrete vraag, met hopelijk een concreet antwoord.

Mijn V70 2.4 140pk automaat van 12/2000 met Vialle LPI van 09/2002, en motorcode B5244S2 (met Flashlube), wat is daar de situatie van.

1) hydrolisch of niet
2) gaan kleppen stuk (hoge kans..?)
3) kan men CONTROLLEREN of het nodig is om kleppen te stellen (dus zonder effectie de kleppen te moeten stellen
3a) Zoja, om de hoe veel km is het aangeraden?
3b) Zoja, wat kost het ongeveer (bvb. dealer-prijs versus Ramon&Ramon)
4) Kan men kleppen stellen?
4a) Zoja, hoe vaak moet dit gebeuren?
4b) Zoja, wat kost het ongeveer (bvb. dealer-prijs versus Ramon&Ramon)

Over het algemeen: is mijn type motor nu positief of negatief voor het rijden op lpg? Voordeel of nadeel t.o.v. andere types?

Ik hoop dat deze thread ook opheldering aan andere forum-leden kan geven, voor eens en voor altijd...
Jij wil helderheid, met zoveel vragen?

1) Van jouw motor kan je de kleppen stellen.
2) Kleppen stuk? (elk merk) kleppen/zittingen hebben altijd meer te lijden op gas.
3) Klepspeling kan je vooraf vrij simpel laten controleren (indicatie).
3a) Hoe vaak? MIJN ADVIES; controle om de grote beurt.
3b) "Mijn" dealer gaf als prijsindicatie voor kleppen stellen ongeveer € 800,- aan.
4) kan men kleppen stellen? Bedoel je elke dealer? zou wel moeten!
4a) zie 3a
4b) zie 3b en pm aan Ramon

286.000 km zonder kleppen stellen is trouwens heel netjes.
In jouw geval was en is Flashlube zeker een goed middel.
Of het nodig is om kleppen te stellen is mede afhankelijk van rijstijl en bijvoorbeeld trekken van zware dingen (caravan).

En ja, ook een Volvo kan heel goed op gas, maar je zal het onderhoud er op moeten aanpassen, zoals bij elk merk.
Helaas weet niet elke Volvo-dealer dit.

Ik hoop dat een groot deel van de vragen hiermee zijn beantwoord, maar dat zal wel niet.
Dus kom maar op! :P
en
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
Locatie: Antwerpen

Alex, Bedankt, hiermee hebben we al heel wat antwoorden.

Nog eventjes voor duidelijkheid:
Klepspelingis vrij simple te controleren zeg je; hebben we het dan over 10 minuten en 25 Euro? Of over een uur? Of 2? Kun je me misschien prijsindicatie geven? Wat wordt daarvoor gedaan?

En indien bij het controleren van de klepspeling blijkt dat die in orde is, betekent dat toch dat de kleppen niet gesteld moeten worden..? Ik neem aan dat kleppen stellen betekent dat de klepspeling in orde wordt gebracht...?
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Gast

en schreef:Nog eventjes voor duidelijkheid:
Klepspelingis vrij simple te controleren zeg je; hebben we het dan over 10 minuten en 25 Euro? Of over een uur? Of 2? Kun je me misschien prijsindicatie geven? Wat wordt daarvoor gedaan?

En indien bij het controleren van de klepspeling blijkt dat die in orde is, betekent dat toch dat de kleppen niet gesteld moeten worden..? Ik neem aan dat kleppen stellen betekent dat de klepspeling in orde wordt gebracht...?
Ja controle is simpel te doen. Gezien de antwoorden die je geeft, moet jij het maar laten doen. :P
Maar misschien schat ik het wel verkeerd in. :wink:

In onderstaande topic heb ik het controleren beschreven.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1589
Bij de Volvo dealer hebben ze speciaal gereedschap waardoor je een indicatie krijgt.
Mijn controlemanier is exact. (proefondervindelijk).

Met de gevens van de controle kan besloten worden om de kleppen werkelijk te gaan stellen.
en
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
Locatie: Antwerpen

Ok, ik zie duidelijk dat hier een serieus meningsverschil gaande is tussen Ramon en Alex. Ik ben idd helaas veel te a-technisch om zo een klusje zelf uit te voeren. Ik gan dan eventueel gewoon langs bij de garage. Wat moet ik ongeveer rekenen voor het CONTROLEREN/METEN van de klepspeling bij de garage? Is dat voor hun gewoon via de/een computer, of halen ze ook de hele boel los? Hoe lang aan werkuren is normaal?
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Gast

en schreef:Ok, ik zie duidelijk dat hier een serieus meningsverschil gaande is tussen Ramon en Alex. Ik ben idd helaas veel te a-technisch om zo een klusje zelf uit te voeren. Ik gan dan eventueel gewoon langs bij de garage. Wat moet ik ongeveer rekenen voor het CONTROLEREN/METEN van de klepspeling bij de garage? Is dat voor hun gewoon via de/een computer, of halen ze ook de hele boel los? Hoe lang aan werkuren is normaal?
Ramon en ik een meningsverschil?

Nee hoor, verschillende visie.
Dat krijg je met techneuten: stront eigenwijs. :P

Klepspeling controleren ongeveer een uur werk.
Ramon; hoel lang doe jij er ongeveer over?
Of hoeveel tijd rekenen ze er bij jou in de garage voor?
Gast

AlexV70 schreef:In onderstaande topic heb ik het controleren beschreven.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1589
Bij de Volvo dealer hebben ze speciaal gereedschap waardoor je een indicatie krijgt.
Mijn controlemanier is exact. (proefondervindelijk).
Met de gegevens van de controle kan besloten worden om de kleppen werkelijk te gaan stellen.
Ben ik niet duidelijk, of leest u niet? :roll:
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 318
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Bougies gaan ook minder lang mee !!!
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8, XC40 T2 R-Design GT8

Volvo nr 15: C40
Gast

silverado schreef:Bougies gaan ook minder lang mee !!!
Oja? Vertel, vertel, vertel.
en
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
Locatie: Antwerpen

AlexV70 schreef: Ben ik niet duidelijk, of leest u niet? :roll:
Alex, ik lees wel, maar inderdaad voor mij is dat nog geen concreet antwoord op de vraag bvb: hoe lang (dus hoe veel euries me dat gaat kosten) duurt het om klepspeling te meten/controleren. En hoe lang (= hoe duur) om ze te stellen.

Nu begrijp ik dat ik moet rekenen ca. 50 Euro (max) voor het controleren/meten en ca. 350 Euro voor stellen bij specialist, tot ca. 850 Euro bij Volvo-dealer.

Correct?
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

om me er als aankomend techneut ook maar ff mee te komen bemoeien,
Ik zie aan jou antwoorden dat je helemaal van nix weet wat betreft het stellen van kleppen.

Je bent al behoorlijk aan het vragen geweest hier op het forum over die kleppen.
En steeds krijg je het antw dat je moet/laten controleren.

Bij deze (en het is niet vervelend bedoeld)
Onderneem eens actie en ga naar een volvo dealer,
En zeg tegen die man

"kerel hebie ff tijd om naar volvo te kijken...
Nou is me geadviseerd om de kleppen te laten stellen,
kun jij ze ff opmeten om te kijken of dit daadwerkelijk nodig is?
En beste man wat gaat mij dit consult kosten."

En dan vertel je hier even je bevindingen :D

btw ik heb er nu 290d op benzine opzitten
en heb net me klep speling opgemeten,

EN jawel er moeten er 4 bij gesteld worden
De speling op de 2 uitlaat kleppen is dermate klein dat er echt snel wat aan gedoen moet worden.

groeten en suc6

arjen
Gast

arjen-440 schreef:om me er als aankomend techneut ook maar ff mee te komen bemoeien,
ik heb er nu 290d op benzine opzitten
en heb net me klep speling opgemeten,

EN jawel er moeten er 4 bij gesteld worden
De speling op de 2 uitlaat kleppen is dermate klein dat er echt snel wat aan gedoen moet worden.

groeten en suc6

arjen
@arjen, ga je het kleppen stellen zelf doen als aankomend techneut?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

nou, ik ben geen techneut en wil me eigenlijk NIET bemoeien. :lol:
maar wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?:
arjen-440 schreef:btw ik heb er nu 290d op benzine opzitten
en heb net me klep speling opgemeten,

EN jawel er moeten er 4 bij gesteld worden
De speling op de 2 uitlaat kleppen is dermate klein dat er echt snel wat aan gedoen moet worden.
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

AlexV70 schreef:
arjen-440 schreef:om me er als aankomend techneut ook maar ff mee te komen bemoeien,
ik heb er nu 290d op benzine opzitten
en heb net me klep speling opgemeten,

EN jawel er moeten er 4 bij gesteld worden
De speling op de 2 uitlaat kleppen is dermate klein dat er echt snel wat aan gedoen moet worden.

groeten en suc6

arjen
@arjen, ga je het kleppen stellen zelf doen als aankomend techneut?
jepa ;)

ik ben vollop bezig...
klein foutje gemaakt
maar als het goed is moet ik morgen avond weer kunnen starten
zonder tikkende kleppen :P
Ik had namelijk aan de hand van de speling aangenomen welke kleppen inlaat en welke uitlaat waren...
helaas :oops: had ik hierdoor 2 inlaat en uitlaat kleppen omgewisseld en hierdoor ietwat verkeerd gesteld :oops: :oops: :oops: .

Maar gelukkig werd ik hier op gewezen door ramon&ramon
en kan ik het morgen goed doen.

groeten arjen.

btw: ik heb geen meter gereden met deze verkeerd gestelde kleppen ;)
beetje lomp maar ik had gewoon via vadis moeten achterhalen welke inlaat en uitlaat kleppen zijn..... ipv zomaar domweg wat aan te nemen. :oops: :lol:
Gast

arjen-440 schreef:Ik had namelijk aan de hand van de speling aangenomen welke kleppen inlaat en welke uitlaat waren...
helaas :oops: had ik hierdoor 2 inlaat en uitlaat kleppen omgewisseld en hierdoor ietwat verkeerd gesteld :oops: :oops: :oops: .
Hoe kan je die nu wisselen?
Werken met aannames?

Ramon heeft je gelukkig weer op het goed pad gebracht. :P
Succes
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

nou... aan de buitenkant zie je er nix aan
en er zit een groot hitteschild over de spruitstukken
dus toen ben iik gaan meten...
en ik nam aan dat de gene met de grootste klep speling de uitlaat kleppen waren :oops: .

maar die was dus terug naar 0,15 en de inlaat stond nog netjes op 0,20
dusja... beetje lomp. Gelukkig hebben we een forum ;)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”