Onder de C30 rijders onder ons.
Wanneer hebben jullie je distributieriem vervangen? (Op welke km)
Ik heb nu een C30 met 134.000 km Hoelang kan ik er dan nog met rijden voor die vervangen moet worden?
De D2 moet bij de 130.000 of 8 jaar, deze is bij ons bij de C30 dus gedaan, want inmiddels op 150.000 km.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ik had vroeger een C30 2.0D summum, en daar moest de distributieriem pas vervangen worden na 240.000 km of 10 jaar. 134.000 km lijkt me nog heel vroeg...
Ik heb even geïnformeerd bij de Volvo dealer. Volgens hem kost vervanging van de distributieriem voor de D2 299 euro. Volgens hem was het niet nodig om ook de waterpomp en de spanrollen te vervangen.
De prijs weet ik niet meer van mijn vervanging maar ik heb de waterpomp en dergelijke direct mee vervangen.
De garagist vertelde me anders dat hij later alles terug moest openleggen om de waterpomp te vervangen dus heb ik alles samen gedaan.
Hier even een schopje, ik heb een C30 2.0 F op het oog (2011, 120k gelopen). Deze motor heeft een ketting ipv een riem, maar ik hoor verschillende geluiden over het 'onderhoud'. De een zegt namelijk dat deze onderhoudsvrij is en je er niets aan hoeft te doen, internet geeft aan na 10 jaar checken en zo nodig vervangen, of na zoveel km's. Mijn wederhelft had destijds een Fiat met ketting die geklapt is, dus ik ben liever zeker van mijn zaak. Iemand uitsluitsel?
Mijn ouders hebben hetzelfde blok in hun C30 en de Volvo specialist in het dorp gaf hetzelfde aan als internet.
Deze ketting is nog niet op bezuinigd in kwaliteit zoals bij de hedendaagse motoren het geval is.
Als voorbeeld heb ik zelf een Pajero, deze heeft ook een ketting en is na 17 jaar en 320.000+ kilometer nog altijd de eerste.
Enige onderhoud dat ik aan de ketting heb gedaan is de geleider en de kettingspanner vervangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers '60 Fordson Dexta smalspoor Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Mijn vader had een Mondeo 2.0 diesel met ketting, werd toch iets ruimer van ooit ontworpen waardoor de zuigers en kleppen elkaar raakten. Auto ging voor export richting polen oid.
Ik wil maar zeggen dat ook een ketting niet het eeuwige leven heeft. Maar om je daar druk over te maken bij 120.000 km, nee...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Ok, dat is al een hele geruststelling. Het is best een uitgave, namelijk. Dus? Gewoon iedere keer als hij voor een beurtje gaat de ketting even laten checken?