Hallo allemaal, bij mijn net nieuwe V40 lijkt de airco niet te doen wat ik er van hoop te verwachten.
De auto heeft de hele dag buiten in het voorjaarszonnetje gestaan. Een buitentemp van 15 graden. De airco gaat zodra ik wegrij flink koude lucht blazen. Alsof het binnen 40 graden is. Na een half uur rijden is de koude luchtstroom nauwelijks afgenomen. De temperatuurmeter op mijn dashbord geeft 15 graden aan. Terwijl mijn instelling voor de airco op 21 graden staat.
Van de monteur hoorde ik dat de tempsensor achter de voorruit zit.(?) En dat veel mensen de airco uitzetten ivm dat te veel koelen.
Maar daar is een airco (automatisch) toch niet voor.
Een ander probleem is dat de S/S knop niet werkt. Te lage temp en/of accu laadt op. De garage kende dat probleem ook niet.
Hier op t forum lees ik dat de s/s knop op een 2e accu werkt. En lees dat er een "slechte" batch in omloop zou zijn? Vervangen zou de best optie zijn. Herkent iemand beide problemen?
Ben nieuw met Volvo. Hopelijk kan iemand me raad geven.
Dank daarvoor
airco nieuwe v40 en start en stop
-
- 1st Gear member
bertw schreef: Hallo allemaal, bij mijn net nieuwe V40 lijkt de airco niet te doen wat ik er van hoop te verwachten.
De auto heeft de hele dag buiten in het voorjaarszonnetje gestaan. Een buitentemp van 15 graden. De airco gaat zodra ik wegrij flink koude lucht blazen. Alsof het binnen 40 graden is. Na een half uur rijden is de koude luchtstroom nauwelijks afgenomen. De temperatuurmeter op mijn dashbord geeft 15 graden aan. Terwijl mijn instelling voor de airco op 21 graden staat.
Van de monteur hoorde ik dat de tempsensor achter de voorruit zit.(?) En dat veel mensen de airco uitzetten ivm dat te veel koelen.
Maar daar is een airco (automatisch) toch niet voor.
Een ander probleem is dat de S/S knop niet werkt. Te lage temp en/of accu laadt op. De garage kende dat probleem ook niet.
Hier op t forum lees ik dat de s/s knop op een 2e accu werkt. En lees dat er een "slechte" batch in omloop zou zijn? Vervangen zou de best optie zijn. Herkent iemand beide problemen?
Ben nieuw met Volvo. Hopelijk kan iemand me raad geven.
Dank daarvoor
Mijn ervaring (mj 2013). Wanneer de zon op de auto staat kan de binnentemperatuur hoog oplopen. De blower gaat danook flink tekeer op de automaat. Ik draai de temperatuurknop terug op aanvaardbaar geluidsniveau. Na 15 min weer op de automaat, dan is de temperatuur meestal op mijn ingestelde waarde en de rust is weergekeerd.
S/s. De werking is bijna onvoorspelbaar. Zie ook de handleiding. Bv capaciteit hulpaccu, buitentemperatuur, stand van het stuur.....
-
- 2nd Gear member
Bij mijn V40 2017 blaast de airco de laatste dagen er link op los, maar dat is met enkele minuten teruggeregeld tot het normale niveau wat de rest van de rit wordt aangehouden..
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
-
- 2nd Gear member
Bij mijn V40 my2016 werkt de airco perfect. Hij gaat niet gelijk blazen als ik wegrijd. Hij begint pas harder te werken als de motor warm is. En het is door dit prut zonnetje nog niet echt extreem warm in de auto, waardoor de airco ineens koude lucht zou moeten blazen. Hij staat bij mij op 21,5 graden, Aan beide zijden. Ik heb in ieder geval de boven genoemde klachten niet.
S/s werkt bij mij ook gewoon goed. Eigenlijk een probleemloze auto.
S/s werkt bij mij ook gewoon goed. Eigenlijk een probleemloze auto.
MY2021 Volvo XC 40 Inscription Interieur blond/carcoale + veel toeters en bellen.
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
Tussendoor nog Mercedes GLA versleten.
MY 2016 Volvo V40 T5 Carbon edition Polestartuning
MY 2015 Volvo V40 T4 R-Design plus | Saphire Black | 18" Ixion II | Business Pack Pro |sportonderstel| Polestartuning | Prive rijder
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Als het buiten 15 graden is en de auto staat in de zon dan kan de binnentemperatuur maar zo oplopen tot zo'n 25 - 30 graden (geloof dat maar echt van iemand die in Portugal woont!) Overigens die 15 graden die jij afleest op het instrumentenpaneel dat is de buitentemperatuur en staat dus volkomen los van de ingestelde temperatuur van de verwarming/airco!bertw schreef: .....Alsof het binnen 40 graden is. ........ De temperatuurmeter op mijn dashbord [sic] geeft 15 graden aan. Terwijl mijn instelling voor de airco op 21 graden staat.
Van de monteur hoorde ik dat de tempsensor achter de voorruit zit.(?)
De binnentemperatuur is nergens af te lezen. Alleen aan het lawaai door de snelheid waarop de ventilator draait valt af te leiden of de ingestelde temperatuur is bereikt. Als de airco op automatisch staat natuurlijk!
Ik ken je garage/dealer niet maar die monteur moet nodig eens in de boeken duiken want een temperatuur sensor achter de voorruit ....... Het is zoals op onderstaand plaatje.

Als je onder het spiegelhuis (bestuurderszijde) kijkt/voelt dan zie/voel je een 'knobbeltje' en dat is de buitentemperatuursensor.
Het is en blijft een hardnekkig misverstand dat een airco alleen maar met koelen te maken zou hebben. Airco = airconditioner = lucht behandelaar. Een airco behandelt dus de lucht o.a. de luchtvochtigheid waardoor je ramen niet beslaan maar ook zit er tegenwoordig ook altijd een filtersysteem in dat stofdeeltjes e.d. uit de buitenlucht die naar binnen wordt geblazen filtert.bertw schreef: En dat veel mensen de airco uitzetten ivm dat te veel koelen.
Ik begrijp ook niet dat mensen 's winters de airco uitzetten, zeker niet in het vochtige Nederland. Airco aan en voor mijn part de temperatuur ingesteld op HIGH en dan wordt het toch echt héééél warm in de auto maar dan wel met de juiste luchtvochtigheidsgraad en relatief schone lucht!
Hoogste tijd om een andere garage op te zoeken of ........ ze de Gebruikershandleiding laten lezen!bertw schreef: Te lage temp en/of accu laadt op. De garage kende dat probleem ook niet.
Wat jij noemt zijn n.l. niet per definitie problemen (fouten) maar behoort gewoon bij de normale werking van het Start/Stop systeem. In de Gebruikershandleiding worden alle voorwaarden opgesomd waaraan moet zijn voldaan om het Start/Stop systeem te laten werken en wanneer het (tijdelijk) niet werkt. En dat zijn er nogal wat en is inderdaad nauwelijks allemaal te onthouden waardoor het soms lijkt alsof het systeem niet goed functioneert. Maar de werking is beslist niet "onvoorspelbaar".
Echter als genoemde of andere meldingen nooit verdwijnen dan is er natuurlijk iets niet in orde met het systeem!
Het controlelampje op het bedieningspaneel geeft overigens geen indicatie of het systeem zal werken of niet. Als je het systeem niet handmatig met die knop uitschakelt (het systeem schakelt n.l. automatisch in na starten van de motor) dan brandt altijd dat groene controlelampje. Wil je weten of het systeem ter beschikking is dan kun je dat aflezen via MY CAR -> DRIVe -> START/STOP.
Over een evt. slechte batch van hulpaccu's kan ik je niets vertellen.
Rob
O ja nog @Karmann: Ik ben dan wel geen moderator maar toch een tip: als je de citeerfunctie gebruikt, citeer dan niet stomweg een geheel bericht maar alleen datgene waarop je wilt reageren. Topics worden anders onnodig lang.

Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Vandaag werd ik voor de eerste maal geconfronteerd met de melding dat het systeem niet ter beschikking was vanwege een te hoge buitentemperatuur (> 30 gr.)
Ik had dit al gelezen in de Gebruikershandleiding maar uiteraard kan ik ook niet alles onthouden!
Nu was het vandaag maar 23 gr. maar de zon scheen pal op de linker buitenspiegel incl. de buitentemperatuursensor en er werd een buitentemperatuur aangegeven van 35 gr. Was ook zo weer gedaald tot de reële waarde nadat ik was gaan rijden maar één ding weet ik nu zeker, over een maand of 1,5 - 2 dan gaat het Start/Stop systeem zeker 4 maanden niet meer werken omdat dan hier de temperatuur niet meer onder de 30 gr. komt! Heerlijk, wat een land!
Overigens is die buitentemperatuursensor best nauwkeurig.
Rob
Ik had dit al gelezen in de Gebruikershandleiding maar uiteraard kan ik ook niet alles onthouden!
Nu was het vandaag maar 23 gr. maar de zon scheen pal op de linker buitenspiegel incl. de buitentemperatuursensor en er werd een buitentemperatuur aangegeven van 35 gr. Was ook zo weer gedaald tot de reële waarde nadat ik was gaan rijden maar één ding weet ik nu zeker, over een maand of 1,5 - 2 dan gaat het Start/Stop systeem zeker 4 maanden niet meer werken omdat dan hier de temperatuur niet meer onder de 30 gr. komt! Heerlijk, wat een land!

Overigens is die buitentemperatuursensor best nauwkeurig.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- Starter
Hoi,
Ik rij sinds juni 2016 een v40 nordic plus naar volle tevredenheid.
Ik heb de climate controle altijd aanstaan en heb van gemelde probleempjes geen last. Je kan trouwens de snelheid van de aanjager lager zetten.
Start en stop werkt ook zonder problemen.
Henk
Ik rij sinds juni 2016 een v40 nordic plus naar volle tevredenheid.
Ik heb de climate controle altijd aanstaan en heb van gemelde probleempjes geen last. Je kan trouwens de snelheid van de aanjager lager zetten.
Start en stop werkt ook zonder problemen.
Henk
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Nog even iets over de buitentemperatuursensor.
Het was in werkelijkheid zo rond de 24 gr.
Maar even 2 foto's gemaakt.

Links toen ik instapte; rechts toen ik na ca. 5 km gestopt was op de plaats van bestemming. Het was overigens al op het eind van de middag n.l. rond 17.30u (Portugese tijd = NL tijd -1)
Binnenkort ook eens kijken hoe hoog de binnentemperatuur oploopt.
Rob
Vandaag zag ik, nadat de auto ca. 2 uur in de felle zon had gestaan, dat de buitentemperatuur volgens de temperatuursensor 39 gr. zou zijn maar daar klopte natuurlijk niets van.gsx750r schreef:Als het buiten 15 graden is en de auto staat in de zon dan kan de binnentemperatuur maar zo oplopen tot zo'n 25 - 30 graden (geloof dat maar echt van iemand die in Portugal woont!) Overigens die 15 graden die jij afleest op het instrumentenpaneel dat is de buitentemperatuur en staat dus volkomen los van de ingestelde temperatuur van de verwarming/airco!
Het was in werkelijkheid zo rond de 24 gr.
Maar even 2 foto's gemaakt.

Links toen ik instapte; rechts toen ik na ca. 5 km gestopt was op de plaats van bestemming. Het was overigens al op het eind van de middag n.l. rond 17.30u (Portugese tijd = NL tijd -1)
Binnenkort ook eens kijken hoe hoog de binnentemperatuur oploopt.
Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
Hallo,
Airco aanjager via Menu op laag gezet, nadeel is dat de lucht dan minder hard binnen komt maar extra koud. Lucht gaat dan immers langzamer door systeem en kan dan meer afkoelen. Aanjager op normaal gezet, bij instappen tijdens warm weer lijkt het of je opstijgt zo hard gaat het blazen....
Ik ben erg tevreden met deze auto met koud weer maar zodra het boven de 20 graden komt heeft deze Zweed een probleem. Ik heb de dealer ook gevraagd en die geeft aan dat je de temp dan wat hoger moet draaien. In de praktijk rij ik nu bij 21 graden buiten met een airco ingesteld op 26 graden.....
Tips zijn erg welkom!
Airco aanjager via Menu op laag gezet, nadeel is dat de lucht dan minder hard binnen komt maar extra koud. Lucht gaat dan immers langzamer door systeem en kan dan meer afkoelen. Aanjager op normaal gezet, bij instappen tijdens warm weer lijkt het of je opstijgt zo hard gaat het blazen....
Ik ben erg tevreden met deze auto met koud weer maar zodra het boven de 20 graden komt heeft deze Zweed een probleem. Ik heb de dealer ook gevraagd en die geeft aan dat je de temp dan wat hoger moet draaien. In de praktijk rij ik nu bij 21 graden buiten met een airco ingesteld op 26 graden.....
Tips zijn erg welkom!