Koelvloeistof temperatuur

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1912
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Sinds ik het racegaas gemonteerd heb, en de "waarschuwingen" heb gelezen m.b.t. belemmering van de koeling die dat zou kunnen geven, houd ik de koelvloeistof temperatuur in de gaten via de CFE.
Nu vraag ik mij af wat een normale waarde is? Google levert informatie op dat de temperatuur rond de 85 graden moet zijn. Ook wordt daar aangegeven dat 100 graden echt niet goed is en veel te hoog is.

Bij mij is het tijdens het rijden rond de 85 graden. Bij langer stilstaan loopt het op tot max 101/102 graden om daarna af te nemen tot rond de 90 (gaat de fan denk ik aan?). Er brandt ook nooit een lampje of melding dat de temp te hoog zou zijn.
Ik kan me herinneren dat dit voor het monteren van het gaas ook al zo was. Echter toen dacht ik er nooit bij na of dit wel of niet goed zou zijn. De reacties op het monteren van het gaas hebben me erop attent gemaakt.

Verder heb/merk ik geen problemen t.a.v. koeling. Ook is het koelvloeistof niveau altijd op peil.

Weet iemand wat voor de V70's de normale waarden zijn.

gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Hangt er een beetje van af welke thermostaat je er in hebt. Je hebt namelijk meerdere waardes.
Ik heb in mijn V70 een 90 graden thermostaat zitten.

Op normale snelheid zit ik zo op de 88 graden.
Sta ik te wachten loopt de temp op en bij 94 / 95 graden is de thermostaat vol open en zakt de temperatuur.
Is er belasting loopt de temperatuur op tot 105 graden en gaat de koelingfan aan en zakt de temperatuur.

Afgelopen zomer was het hoogst wat ik had gemeten 116 graden. (Dan gaat de meter pas uit het midden)
Dat was bij buitenlucht 37 en hellingspercentage van bijna 20% en 1350 kilo aan de haak.

Al deze waardes zijn met gaas.

Afgelopen klusmeeting (andere forum) heb ik wel een nieuwe radiator van DO88 in mijn V70 gezet.
Dubbele capaciteit dande standaard radiator en betere flow.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26903
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had zonder gaas vergelijkbare waardes bij mijn S60.
Zijn in mijn ogen keurig en zou me er niet druk over maken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”