Pagina 1 van 2

Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 28.03.2017 - 17:11
door gsx750r
Hier nog bij de garage. Een foto in zijn natuurlijke habitat volgt als ik hem heb. Auto is van 08/13 ; 79.000km ; géén navigatie ( :happy: )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die laatste foto is niet echt veelzeggend maar ik hem geplaatst omdat ik er een vraag over heb.

Waarom zit er in vredesnaam een dubbele bodem in die kofferbak? Scheelt zeker zo'n 15cm aan diepte van de kofferbak die verloren gaat. Onder de 2de klep ligt gewoon een originele thuiskomer en alles wat er verder aan gereedschap bijhoort.

Rob

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 28.03.2017 - 17:46
door Marcnij
Is die dubbele bodem niet om een vlakke laadvloer te krijgen bij neeergeklapte bank?

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 28.03.2017 - 18:04
door gsx750r
Niet om jouw suggestie belachelijk te maken want misschien is dat wel de gedachte erachter maar als ik zo nodig een vlakke laadvloer had gewild dan had ik wel een V70 o.i.d gekocht ;-)

In ieder geval zal ik als ik de auto op ga halen eens kijken of ik verschillen kan ontdekken die het evt. noodzakelijk maken om deze constructie toe te passen. Misschien is e.e.a. wel over te zetten want dit vind ik echt niets.
Echt grote koffers hebben we niet maar nu kunnen ze boven op elkaar liggen en heb ik nog ruimte genoeg ernaast voor allerlei andere 'troep' die echt altijd mee moet als we op reis gaan.

Intussen blijf ik natuurlijk nieuwsgierig naar andere visies op het geheel!

Rob

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 28.03.2017 - 20:35
door Erikho
Kom je toch niet zoveel tegen, zonder navigatie!

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 28.03.2017 - 21:53
door lancer
De dubbele bodem is idd voor de vlakke laadvloer en lagere tildrempel. Het is een optie, dus hij kan er uit.

Hij kan ook in opgeklapte stand (staat dan rechtop achter de bank) of in half opgeklapte schuine stand. Deze laatste stand gebruik ik zelf heel veel. Schuift de (laptop) tas of zittingverhoger (als die niet in gebruik is) niet zo door de kofferbak.

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 28.03.2017 - 21:59
door bemmelenan
Waarom zit er in vredesnaam een dubbele bodem in die kofferbak? Scheelt zeker zo'n 15cm aan diepte van de kofferbak die verloren gaat. Onder de 2de klep ligt gewoon een originele thuiskomer en alles wat er verder aan gereedschap bijhoort.
Ik heb dan wel geen cc uitvoering maar wel een dubbele bodem. Dit is omdat er anders geen plaats is voor een thuiskomer,
dan is er alleen plaats voor een reparatiesetje . Hiervoor heb ik de dubbele bodem iig aangeschaft.

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 28.03.2017 - 22:21
door lancer
Als ik naar de installatieinstructies kijk moet hij makkelijk te verwijderen zijn.

Alleen de "staanders" moet je laten staan, tenzij je een orginele bodem kunt verkrijgen.
http://accessories.volvocars.com/nl-nl/ ... 485-1/2015

De optie kost nieuw overigens €275. Er is ook nog een bakjessysteem te krijgen voor tussen de bodems in (voor kleine spulletjes)

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 29.03.2017 - 00:11
door gsx750r
bemmelenan schreef:Ik heb dan wel geen cc uitvoering maar wel een dubbele bodem. Dit is omdat er anders geen plaats is voor een thuiskomer, dan is er alleen plaats voor een reparatiesetje . Hiervoor heb ik de dubbele bodem iig aangeschaft.
Voordat we langs elkaar heen gaan praten. Met een dubbele bodem bedoel ik dus dat er twee vloeren in de kofferbak zitten. Ik heb het dus niet over de ligplaats van het reservewiel (thuiskomer) Bij een D2 past een thuiskomer gewoon onder de vlakke enkele laadvloer. Hier hebben ze het daar ook over. (topic over het hoofd gezien :sleep: ) Ik wist dat overigens al want oorspronkelijk had ook ik zo'n reparatiesetje maar heb toch maar een thuiskomer met alles wat er bijhoort gekocht.
Maar goed, een paar plaatjes om het te verduidelijken waar ik het over heb.

Dit is de huidige situatie, een 'diep' liggende vlakke laadvloer.

Afbeelding

En als ik die optil dan zie je dat daar gewoon alles onder ligt.

Afbeelding

In de nieuwe aanwinst trof ik dit aan.

Afbeelding

Deze vloer ligt veel hoger en kun je inderdaad dubbelvouwen en rechtop tegen de achterzijde van de achterbank zetten. Maar tot mijn grote verbazing zit daar onder nog een vloer die overigens niet vlak is (geen plaatje van) en toen ik die optilde zag alles er net zo uit als bij mijn huidige D2.
Vandaar mijn vragen. Maar een lagere tildrempel en vlakke laadvloer bij omgeklapte achterbank klinken nu na wat meer reacties heel plausibel!
lancer schreef:Als ik naar de installatie-instructies kijk moet hij makkelijk te verwijderen zijn.
Even gekeken en ziet er inderdaad eenvoudig uit. Als de praktijk dit bevestigt dan wordt het even onderhandelen met de verkoper of ik de boel niet over kan zetten. Ach ik heb nog vier extra 16" lichtmetalen velgen voor hem met nagenoeg nieuwe banden dus ............. ;-)

Bedankt voor alle reacties en het meedenken. Voorlopig ben ik eruit en hopelijk over een paar dagen die dubbele laadvloer ook ..............

O ja, a.u.b. aan die 'werkhandschoenen' die je ziet liggen geen verkeerde conclusies verbinden!

Rob

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 29.03.2017 - 07:17
door Paul
Mooi ding! Gefeliciteerd!
Over die navi, in Nederland is vrijwel alles verkocht met businessline. In andere landen nier. In Zweden heb je zelfs V60s d6en zonder navi

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 29.03.2017 - 12:01
door Alex
gsx750r schreef:
bemmelenan schreef:Ik heb dan wel geen cc uitvoering maar wel een dubbele bodem. Dit is omdat er anders geen plaats is voor een thuiskomer, dan is er alleen plaats voor een reparatiesetje . Hiervoor heb ik de dubbele bodem iig aangeschaft.
Voordat we langs elkaar heen gaan praten. Met een dubbele bodem bedoel ik dus dat er twee vloeren in de kofferbak zitten. Ik heb het dus niet over de ligplaats van het reservewiel (thuiskomer) Bij een D2 past een thuiskomer gewoon onder de vlakke enkele laadvloer. Hier hebben ze het daar ook over. (topic over het hoofd gezien :sleep: ) Ik wist dat overigens al want oorspronkelijk had ook ik zo'n reparatiesetje maar heb toch maar een thuiskomer met alles wat er bijhoort gekocht.
Maar goed, een paar plaatjes om het te verduidelijken waar ik het over heb.

Dit is de huidige situatie, een 'diep' liggende vlakke laadvloer.

Afbeelding

En als ik die optil dan zie je dat daar gewoon alles onder ligt.

Afbeelding

In de nieuwe aanwinst trof ik dit aan.

Afbeelding

Deze vloer ligt veel hoger en kun je inderdaad dubbelvouwen en rechtop tegen de achterzijde van de achterbank zetten. Maar tot mijn grote verbazing zit daar onder nog een vloer die overigens niet vlak is (geen plaatje van) en toen ik die optilde zag alles er net zo uit als bij mijn huidige D2.
Vandaar mijn vragen. Maar een lagere tildrempel en vlakke laadvloer bij omgeklapte achterbank klinken nu na wat meer reacties heel plausibel!
De D2 bij een 'gewone' V40 heeft standaard een enkele uitlaat, zonder demper 'dwars' onder de auto. Bij een T3/T4/T5 (en ongetwijfeld ook diverse 'zwaardere' diesels) met aan beide kanten een uitlaatpijp kan het reservewiel niet onder de lage bagagevloer, alleen onder de dubbele vloer. De uitlaatdemper zit in de weg daarvoor :)

Of de D2 bij een V40 CC ook een enkele uitlaat heeft weet ik niet precies...

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 29.03.2017 - 12:42
door bemmelenan
Voordat we langs elkaar heen gaan praten. Met een dubbele bodem bedoel ik dus dat er twee vloeren in de kofferbak zitten. Ik heb het dus niet over de ligplaats van het reservewiel (thuiskomer) Bij een D2 past een thuiskomer gewoon onder de vlakke enkele laadvloer. Hier hebben ze het daar ook over. (topic over het hoofd gezien )
Beetje rare reactie. Probeer gewoon mee te denken. Succes verder.

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 29.03.2017 - 14:37
door gsx750r
Alex schreef: ....Of de D2 bij een V40 CC ook een enkele uitlaat heeft weet ik niet precies...
Die van mij heeft een enkele, onzichtbare, uitlaat. Alleen viel me op toen ik onder de auto keek dat deze rechts zit i.p.v links zoals bij mijn 'gewone' D2 het geval is.
bemmelenan schreef:Beetje rare reactie. Probeer gewoon mee te denken. Succes verder.
Tja, wat ik moet nu met zo'n reactie. Verkeerde been uit ..... ? ; lange tenen ? of ....... ?????????????????
gsx750r schreef:Bedankt voor alle reacties en het meedenken.
Daar hoor jij dus óók bij!!. Duidelijker kan ik het echt niet zeggen!

Rob

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 29.03.2017 - 14:56
door gsx750r
Erikho schreef:Kom je toch niet zoveel tegen, zonder navigatie!
Paul schreef:Mooi ding! Gefeliciteerd! Over die navi, in Nederland is vrijwel alles verkocht met businessline. In andere landen nier. In Zweden heb je zelfs V60s d6en zonder navi
Hier is dat niet zo uitzonderlijk vanwege de meerprijs als het navigatiesysteem niet standaard is. Van bijna alle Volvo's die hier rijden en zeker de V40 is de D2 de meest voorkomende (weinig wegenbelasting). Meestal ook de goedkoopste uitvoering en als er al pakketten opzitten dan zijn dat ook de goedkoopste.
Portugezen die zich een grote Volvo kunnen veroorloven die hebben meestal weer wel veel opties en/of pakketten maar automaten zie je dan weer niet als de auto ook handgeschakeld leverbaar is. Sportief, meerprijs? Wie zal het zeggen.
De kleinere motoren hebben hier ook de voorkeur. Inderdaad, de automarkten verschillen enorm per land.

Ik mis dat navigatiesysteem overigens niet omdat ik er toch al niet zo van onder de indruk was en ik gebruik het trouwens ook alleen maar als ik ergens de weg niet weet. Dat beeldschermpje staat bij mij eigenlijk altijd op zwart want info die ik nodig heb tijdens het rijden heb ik er nog niet op kunnen ontdekken.

O ja, in het 'pré-navigatiesysteemtijdperk' lag de wegenkaart ook altijd keurig opgevouwen in het dashboardkastje totdat ......... juist, ik hem nodig had. ;-) ;-)

Rob

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 31.03.2017 - 00:34
door gsx750r
Nou hij is thuis aangekomen

Afbeelding

En bij de aflevering ook geprobeerd om die bodems van de kofferbakken over te zetten. Zeer eenvoudig, nog geen 5 minuten werk maar ........... de thuisblijver paste niet onder de diep liggende laadvloer. ????????????????

Wat bleek nu, de ligplaats voor de thuisblijver loopt aan de zijde van de achterbank omhoog! Dat was me dus helemaal niet opgevallen toen ik voor de eerste maal in de kofferbak van de CC keek. Niet goed opgelet omdat ik helemaal gefixeerd was op die twee vloerdelen.
Kortom de wisseltruc ging niet door en ik zit nu met die ongewenste dubbele bodem. Geen thuiskomer is geen optie want alleen dat pompje met die vloeistof, nee liever niet hier ......... De ANWB/Wegenwacht en andere hulpdiensten hebben hun buik ook al helemaal vol van de hoeveelheid gestrande auto's zonder reservewiel waarvan een band zodanig lek is dat zo'n reparatiesetje ook niet meer helpt. De ANWB schijnt daar al iets op gevonden te hebben (klik) maar die komen vast niet hier naar toe als ik midden in de rimboe met bandenpech sta. :-)

Natuurlijk wel nieuwsgierig waarom deze, op dit moment nog in mijn ogen overbodige, constructie is toegepast. Over ruim een week krijgt hij op kosten van de verkoper z'n 80.000 km beurt bij mijn Volvo dealer in Spanje en dan zal ik, als hij op de brug staat, eens goed kijken of ik de reden kan ontdekken. Ik heb in ieder geval geen uitlaatdemper die dwars onder de auto is geplaatst maar gewoon in de lengterichting net zoals bij mijn 'normale' D2. De niet zichtbare uitlaatpijp zit trouwens ook links en niet rechts zoals ik eerder beweerde!
Ben benieuwd wat de uitkomst is.

Het blijkt volgens het typeplaatje (portierstijl rechter achterportier) trouwens ook geen Momentum te zijn zoals in de advertentie stond maar een Summum. Ja, kan gebeuren als de auto wordt verkocht door een niet-merkdealer ........

Meer volgt als ik er wat meer km's mee heb gereden. Tot nu slechts 110 en die bevielen in ieder geval prima! Vooraf kan ik al melden dat deze géén rammelende/bonkende geluiden uit het vooronder laat horen.
Daar word je blij van ........... ;-)

Rob

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 31.03.2017 - 09:10
door bemmelenan
En bij de aflevering ook geprobeerd om die bodems van de kofferbakken over te zetten. Zeer eenvoudig, nog geen 5 minuten werk maar ........... de thuisblijver paste niet onder de diep liggende laadvloer. ????????????????
Heb ik toch gelijk gehad!!! Maar ja........

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 31.03.2017 - 10:59
door gsx750r
bemmelenan schreef:Heb ik toch gelijk gehad!!! Maar ja........
Beste bemmelenan normaal gesproken houd ik niet van argumenten ad hominem en probeer ik discussies altijd 'zakelijk' te houden maar nu kan ik het toch helaas niet nalaten te reageren op jouw, in mijn ogen toch wel enigszins kinderachtige, reactie.
Lees dit topic nu nog eens rustig door en dan hoop ik dat je inziet dat mijn opmerking "Voordat we langs elkaar heen gaan praten" niet uit de lucht gegrepen was.

Ik had een 'normale' D2 waarbij de hele uitlaat in de lengterichting onder de auto loopt met slechts één, uit het zicht geplaatste, eindpijp en er daarom geen noodzaak voor een dubbele bodem is omdat er voldoende plaats is voor de ligplaats t.b.v. een thuiskomer.
Nu heb ik een D2 CC met dezelfde constructie v.w.b. de uitlaat maar toch is de ligplaats voor de thuiskomer geconstrueerd voor een uitvoering met een dwars geplaatste uitlaatdemper! Gevolg: een dubbele bodem.

En zoals ik heb geschreven zal ik tijdens de beurt eens onder de auto gaan kijken wat daar de reden voor is. Hopelijk staat er dan ook nog een 'normale' D2 op een brug zodat ik kan kijken of ik verschillen kan ontdekken.

In je onderschrift lees ik dat je een T5 hebt en wellicht heeft die wel een dwars geplaatste demper die het voor jou i.v.m. de thuiskomer noodzakelijk maakte een dubbele bodem te bestellen.

Maar wees gerust: Op dit moment is: "Heb ik toch gelijk gehad!!" voor mij zeker nog niet geldig maar als ik onder de auto heb gekeken en de noodzaak van e.e.a. heb kunnen ontdekken dan zal ik dat zeker hier vermelden en eventueel ruiterlijk toegeven dat je gelijk had!
Hier laat ik het, totdat ik goed onder de auto heb kunnen kijken, v.w.b. de dubbele bodem maar bij. Ik heb er een en ben daar niet blij mee maar het is niet anders.

Rob

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 31.03.2017 - 11:38
door bemmelenan
Beste GSX750DR.

Voor alle duidelijkheid. Jouw eerste vraag was, waarvoor er een dubbele bodem in je auto zit.

Waarom zit er in vredesnaam een dubbele bodem in die kofferbak? Scheelt zeker zo'n 15cm aan diepte van de kofferbak die verloren gaat. Onder de 2de klep ligt gewoon een originele thuiskomer en alles wat er verder aan gereedschap bijhoort.
Dit klopt, toch???
Vervolgens geef ik hier antwoord op, wat volgens mij de rede is, waarvoor er een dubbele bodem inzit.
Dit is omdat er anders geen plaats is voor een thuiskomer,
dan is er alleen plaats voor een reparatiesetje . Hiervoor heb ik de dubbele bodem iig aangeschaft.
Dit klopt volgens mij ook. Maar vervolgens wordt ik terecht gewezen ,
Voordat we langs elkaar heen gaan praten. Met een dubbele bodem bedoel ik dus dat er twee vloeren in de kofferbak zitten. Ik heb het dus niet over de ligplaats van het reservewiel (thuiskomer)
Maar goed, een paar plaatjes om het te verduidelijken waar ik het over heb.
Hierboven lees ik toch echt dat ik het allemaal niet snap, waar je het over hebt. Over je laatste reactie zal ik het helemaal maar niet hebben.
Ondanks dit alles wens ik je toch veel plezier met je V40- cc

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 31.03.2017 - 13:49
door Poolrev
Mooi apparaat!

Die dubbele bodem kan er zo uit, incl. de staanders aan de zijkant en de punt aan de achterkant. Alles zit er in 'geklikt' zegmaar. Mijn vorige V40 had 'm ook, maar die heeft er maar een paar maanden ingezeten, toen heb ik 'm er toch uitgehaald, scheelt teveel ruimte.

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 05.04.2017 - 12:58
door gsx750r
Poolrev schreef:Die dubbele bodem kan er zo uit, incl. de staanders aan de zijkant en de punt aan de achterkant. Alles zit er in 'geklikt' zeg maar.
Ja dat wist ik al want:
gsx750r schreef: ..... En bij de aflevering ook geprobeerd om die bodems van de kofferbakken over te zetten. Zeer eenvoudig, nog geen 5 minuten werk ...
;-)

Maar bedankt voor het compliment v.w.b. de auto.

Gisteren de qua profiel nog goede banden (Hankook 225/45R18 95Y) laten vervangen voor Good Year Efficent Grip 225/45R18 95W. Reden: deze banden zijn beduidend stiller dan de vorige en dat vind ik een toch wel een heel stuk prettiger.
Tevens de uitlijning laten controleren. Deze bleek achter niet 100% te zijn. Voor €655.50 was ik weer klaar.

Nog terzijde: Met de 'oude' banden heb ik ca. 500km (2x 250km snelweg) gereden met de ECO bandenspanning (2.6 rondom) maar heb niet echt een verschil in verbruik vast kunnen stellen. Wel meer lawaai en een 'stuiterig' gedrag!
Nu rijd ik met de voorgeschreven 'normale' bandenspanning (2.4 vóór; 2.2 achter) maar tijdens onze komende reis naar Nederland ga ik toch op het vlakke deel ervan (zo'n beetje vanaf Lille) weer eens experimenteren met 2,6.

Rob

Re: Rob en de Volvo V40 CC D2 of omgekeerd

Geplaatst: 06.04.2017 - 20:58
door Kees Jan
Ik rijd wel met de 2,6 bar in de Michelins. Is iets stoteriger, maar stuurt wel strakker en geeft iets meer communicatie. In het brandstof verbruik bemerk ik een klein verschil, maar is erg afhankelijk van de route en omstandigheden.