krakende versnellingsbak

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Het gaat om een V90..... (de originele uit 1998 dus) met een 3 liter 6 cylinder en een handbak, met een stand van 500.000 km.

De versnellingsbak kraakt een beetje naar de tweede versnelling vanuit de eerste.
Vanaf de derde naar de tweede is er helemaal niets te horen.
met heel rustig schakelen is niets te horen.
Ik wil eerst eens proberen door alle olie eruit te gooien, en verse erin.

Mocht dit niet het gewenste effect geven:
Is er ergens een afstelling, of zou het ook aan de (uitgelubberde) rubbers kunnen liggen tussen pook en bak?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21361
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wim, ik denk aan versleten syncro mes van de 2e versnelling. Niet zo vreemd na een half miljoen kilometers. Dus dat wordt vanaf heden weer ouderwets dubbel clutsen ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Dat idee heb ik zelf eigenlijk ook wel.
Het zal er wel op uit draaien dat ik op zoek moet gaan naar een andere (ruil)bak .

Maar ja, de V90 hebben slechts 1 bak: de M90-L2. Een andere dan de "gewone" M90, zoals in de 940, 960 etc.
Dus moeilijk te vinden weer.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bak repareren kan ook..
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik heb een aantal opties binnen via onderdelenlijn.nl, maar kijk toch wel op van de prijzen.
goedkoopst is e 650, en eigenlijk is het ook slim, met bijna 500.000 km erop, om dan direct ook nieuwe koppeling te plaatsen........de meerkosten zijn eigenlijk alleen de koppeling zelf ( ong 200-250)

@Ramon&Ramon : graag per PM..... wat kost ongeveer repareren / cq reviseren?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”