Van V40 naar V50

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
v401958
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 21.06.2012 - 19:00
Locatie: Hoogeveen

Sedert 2012 in het bezit van een V40 diesel van 2003 met inmiddels een km.stand van rond de 300.000km.

Volgend jaar wil ik op zoek naar een andere diesel.

Een V50 staat ook wel op mijn wensenlijstje maar heb toch mijn twijfels. De V40 heeft aardig wat onderhoud nodig gehad en zeker in vergelijking met mijn vorige auto een Citroën Xantia station diesel
heeft deze een bak geld gekost. Op zich rijdt het wel fijn op de lange afstanden maar de stoelen vond ik zeker niet de beste.

Nu vindt ik de V50 een mooie auto om te zien maar ben toch zeer huiverig en daarom vraag ik aan de kenners wat jullie ervaringen zijn en dan met name voor de 1.6 diesel. Andere auto's
zijn de Ford Focus of de Skoda Octavia die in aanmerking komen.

Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn met de V50.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
KiekisNL
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 18.12.2016 - 10:24
Contacteer:

v50 1.6d geeft de zelfde problemen als de Focus 1.6D (delen namelijk het zelfde blok).
heb 3.5 jaar een fovcus 1.6d gereden, ik persoonlijk heb er (ondanks dat ik ruim voor de intervallen het onderhoud deed) veel ellende mee gehad en dan met name met het blok.
turbo was op het einde verrot, tussentijds 2x de EGR, lekkende verstuivers, problemen met de regeneratie van het roetfilter.

ik rij nu een D5 GT in combinatie met een v50, kost iets meer kwa wegenbelasting en verbruik (1.6d rond de 1:18 en de D5 1:16) maar rijd super, met de 1.6d had ik altijd vermogen te kort om vlot in te kunnen halen.
nu hoor je ook suc6 verhalen over dit blok, ik ben er geen fan van en vele met mij.
Groet Anton

================================================================================================================================
Volvo V50 D5 163PK GT MY2007 (dec-16-heden 155k>>)
Ford Focus 1.6TDCI 109PK MY2008 (gereden van 2013-2016 kmstand 122k>>255k)
Toyota Yaris TS 1.8 VVTI 136PK MY2007 (gereden van 2008-2013 kmstand 5k>>186k)
Renault Kangoo 1.8DTI MY2000 (gereden van 2004-2008 kmstand 85k>>205k)
Gebruikersavatar
YannickC
2nd Gear member
Berichten: 175
Lid geworden op: 02.02.2011 - 20:52
Locatie: BE

Ik kom ook van een v40 (fase 2 diesel) en had nagenoeg geen gekke kosten gehad.
Nu een v50 2.0d fase 2. Is toch net iets anders dan de v40 :)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Het zijn met name de oudere bouwjaren waar je over leest met problemen.
De latere versies (>2010) en dan met name de D2 schijnen beter te zijn.
De 5 cilinders (D3, D4 en D5) zijn heerlijke motoren, maar ook die kunnen stuk en dan zijn de kosten nog hoger dan bij een 1.6
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

Ik kom van een Peus HDi en rij nu in een D2 2012. Rijdt lekker en geen problemen. En is ook met 4 personen plus bagage door de Alpen prima te doen.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Gebruikersavatar
v401958
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 21.06.2012 - 19:00
Locatie: Hoogeveen

Bedankt voor alle informatie.

Gezien wat ik allemaal heb gelezen vallen de Volvo V50 en de Ford Focus diesel af.

Ga maar eens kijken bij de Skoda Octavia diesel waar ik betere berichten over hoor.
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Hoi,
Ik mag mezelf ervaringsdeskundige ahum noemen.
Ik kom van een Skoda Octavia combi af en dat was idd een heel fijne auto maar.....VAG is nu ook bepaald niet foutloos.
Zowiezo alle 2.0tdi van voor ongeveer 2010 (pompverstuiver diesels) zijn bepaald niet superbetrouwbaar, zoek maar eens op die motoren pfooei wat een problemen de 1.9tdi is wat dat betreft veel beter maar erg rauw.
Dan heb je alle vliegwiel trubbels en DSG problemen dus tja je moet goed zoeken naar een occasion met gehele onderhoudsverleden.
Ik kocht de Octavia 1.9 dsg bij 140.000 en heb hem ingeruild bij ongeveer 330.000 op een V50 2.0d powershift 240.000 en dan is de V50 toch echt een stuk meer auto qwa wegligging en geluidsnivo in de wagen.
Terugkijkend is de Skoda mij enorm goed bevallen maar het is een wagen zonder beleving echt van A naar B de Volvo betrekt je veel meer bij het rijden en ik mis de Skoda daarom in het geheel niet.
Maak in beide wagens een lange proefrit, succces met je keuze.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
tbrugman
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 08.07.2014 - 13:46

Hier een V50 1.6 D2 DrivE uit 2011. Die is nu 2 jaar in gebruik met 30K per jaar. Geen motorproblemen of storingen.
Maar ja, dit is mijn 7e auto (waarvan 2 Volvo) en ik heb eigenlijk nooit problemen, behalve parkeerschades... Ik zorg voor tijdig en professioneel onderhoud, that's it.
Current : V60 1.6D Summum MY2014
Previous: V50 1.6D Limited MY2012 / S40 1.8 Momentum MY2007
AlexSL
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 25.04.2015 - 19:01

2 jaar terug een v50 1,6D DrivE uit 2009 gekocht met 98.000 op de teller.
Inmiddels staat er 173.000 op de teller, zonder problemen. Bij 120.000 het roetfilter vervangen, goed onderhoud is hier belangrijk.
Ook op tijd olie vervangen voorkomt problemen. Ik laat het om de 10.000-15.000 km doen.
Ik moet zeggen dat het een erg fijne auto is.

Alex
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Repatatiekosten en onderhoud is duurder bij een 1.6. De d2 is daar al een stuk beter in. De 5 cilinders minder problemen mee. Maar als je problemen hebt, zijn kosten hoger.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”