Hallo iedereen,
Ben hier nieuw dus zal me kort even voorstellen: mijn naam is Valerie en ik rijd altijd met volvo's en saabs. Ik ben nu aan mijn vierde Volvo, een V70 uit 2003 2.4 benzine automaat. Ik heb hem sinds vorige zomer. Hij heeft 215dkm op te teller.
Alleen heeft hij een onoplosbaar elektrisch probleem. Menig garages (ook officiële volvo garages) krijgen het niet opgelost.
Ik ga proberen het zo goed mogelijk te beschrijven.
Het begint altijd soft, zoals kleine haperingen in het rijden (eventjes inhouden), maar geleidelijk worden de haperingen grote kloppen: de auto valt dan al rijdend eigenlijk stil (een fractie van een seconde), maar aangezien hij een zekere snelheid heeft en er blijkbaar toch nog contact en ontsteking is rijdt hij daarna verder. Nadat er een paar keer van die 'kloppen' zijn, verergert het: de electriciteit valt dan met bepaalde circuits uit (dashboard volledig weg, lichten en signalisatie weg) en vaak treedt er dan ook vermogensverlies op. Dan zit er niets anders op dan veilig te proberen naar de kant te rijden, de auto uit te zetten en te herstarten.
Na een tijd geeft de wagen dan ook storingen aan in het dashboard en blijven bepaalde lichtjes branden (motorstoring, remmen, ABS, ...), hoewel deze niet de oorzaak zijn maar wel 'in storing' gaan door de mysterieuze elektrische storing.
We hebben de wagen al op drie plaatsen laten doorlichten, in de officiële VOLVO garage hebben ze hem 'geherprogrammeerd' en een update gegeven, maar daar bleek het niet met verholpen. Bovendien wanneer hij zijn kuren heeft, stapelen de fouten zich zodanig op in zijn geheugen dat de originele storing dan onvindbaar is. En uiteraard heeft hij het nooit wanneer de garagist een proefrit doet.
Naar mijn gevoel heeft hij het meer na een iets langere rit en ook als de buitentemperatuur warm is, maar dat is maar een gevoel. Ook file doet er vaak geen deugd aan. Soms denk ik ook links van mij of achter de radio een geluid te horen dat me doet denken aan een relais of geknetter, ook dan zie ik bv in de weerspiegeling bij mijn voorligger dat mijn lichten even minder of geen stroom krijgen.
Als iemand nog enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn en hoe op te lossen, dan hoor ik het heel graag want ik ben bijna de wanhoop nabij (en mijn garages ook).
Alvast bedankt
Valerie
V70: mysterieus elektrisch probleem
-
- Starter
Volvo V70 2.4 2003
Saab 9-3 2.0i SE Convertible 1999
Saab 9-3 1.9 Tdi 2008 Sporthatch
Volvo V40 1.9 Tdi 2006
Saab 900S 2.3i LPG 1996
Volvo 460 1.9 Tdi 1996
Volvo 240GL 2.4d 1991
Volvo V40 1.9 Tdi 2006
Saab 900S 2.3i LPG 1996
Volvo 460 1.9 Tdi 1996
Volvo 240GL 2.4d 1991
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Welkom hier Valerie. Je schrijft een lastig verhaal, vooral omdat al geschreven is, dat de Volvo dealer er - in elk geval de eerste keer - niet uit komt.
Ik zie wel iets herkenbaars. Dergelijke storingen zijn vaak terug te leiden op slechte verbindingen in het elektrisch systeem. Geoxideerde stekkerverbindingen bijvoorbeeld, kunnen bij een 14 jaar oude auto hele vreemde storingen geven en hoezeer de kans bij Volvo klein, er kan 's een kabeltje zo klem komen te zitten, dat hij is doorgesleten en in bepaalde omstandigheden een lichte sluiting veroorzaakt. Ik denk vooral in die richting omdat jij meent te hebben geconstateerd dat de verlichting ook tijdelijk zwakker wordt, terwijl er naast of achter je een knetterend geluidje optreedt. Daarmee zou ik nog 's teruggaan naar de dealer. Mogelijk moeten zij, met de uitlezing (Vida) gekoppeld, maar 's een fatsoenlijke proefrit met je maken in de hoop dat de storing dan optreedt en vanaf de eerste melding kan worden waargenomen.
Misschien heeft een mede forumgenoot (met Vida) kans en tijd.
Ik zie wel iets herkenbaars. Dergelijke storingen zijn vaak terug te leiden op slechte verbindingen in het elektrisch systeem. Geoxideerde stekkerverbindingen bijvoorbeeld, kunnen bij een 14 jaar oude auto hele vreemde storingen geven en hoezeer de kans bij Volvo klein, er kan 's een kabeltje zo klem komen te zitten, dat hij is doorgesleten en in bepaalde omstandigheden een lichte sluiting veroorzaakt. Ik denk vooral in die richting omdat jij meent te hebben geconstateerd dat de verlichting ook tijdelijk zwakker wordt, terwijl er naast of achter je een knetterend geluidje optreedt. Daarmee zou ik nog 's teruggaan naar de dealer. Mogelijk moeten zij, met de uitlezing (Vida) gekoppeld, maar 's een fatsoenlijke proefrit met je maken in de hoop dat de storing dan optreedt en vanaf de eerste melding kan worden waargenomen.
Misschien heeft een mede forumgenoot (met Vida) kans en tijd.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
- thuizt
- 1st Gear member
Hallo Valerie,
Denk ook in dezelfde richting. Ooit iets vergelijkbaars gehad met een VAG Diesel. Motor hield plots op, startte weer, sloeg weer af, etc. Gebeurde altijd op de snelweg. Je kon zonder problemen stotterend de vluchtstrook bereiken. Na lang zoeken door de garage, vervangen van meerdere onderdelen bleek de storing de kabel naar de "Diesel stop" te zijn die ooit ergens klem was komen te zitten. Werd de motor flink warm dan begon deze kortsluiting te maken en sloot de Dieseltoevoer af.
Zo simpel maar voordat ze dat gevonden hadden.....
Succes
Denk ook in dezelfde richting. Ooit iets vergelijkbaars gehad met een VAG Diesel. Motor hield plots op, startte weer, sloeg weer af, etc. Gebeurde altijd op de snelweg. Je kon zonder problemen stotterend de vluchtstrook bereiken. Na lang zoeken door de garage, vervangen van meerdere onderdelen bleek de storing de kabel naar de "Diesel stop" te zijn die ooit ergens klem was komen te zitten. Werd de motor flink warm dan begon deze kortsluiting te maken en sloot de Dieseltoevoer af.
Zo simpel maar voordat ze dat gevonden hadden.....
Succes
Laatst gewijzigd door thuizt op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 2.5t-2007 p3 (LPG binnenkort)
V70XC-2001-LPG
V70XC-2001-LPG
-
- Starter
Bedankt voor het advies.
Het laatste is heel herkenbaar, het is altijd op de autosnelweg en inderdaad als de motor op bedrijfstemperatuur is. Ik ga de wagen nogmaals binnengeven met de vraag om dit na te kijken!
Het laatste is heel herkenbaar, het is altijd op de autosnelweg en inderdaad als de motor op bedrijfstemperatuur is. Ik ga de wagen nogmaals binnengeven met de vraag om dit na te kijken!
Volvo V70 2.4 2003
Volvo V40 1.9 Tdi 2006
Saab 900S 2.3i LPG 1996
Volvo 460 1.9 Tdi 1996
Volvo 240GL 2.4d 1991
Volvo V40 1.9 Tdi 2006
Saab 900S 2.3i LPG 1996
Volvo 460 1.9 Tdi 1996