S90 tuning mogelijk BSR tuning
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 18.08.2013 - 12:40
Ik zie net op de site van BSR dat ze de nieuwe S90 D4 al kunnen tunen van 190pk naar 250pk en 525NM. Ben benieuwd wanneer het in NL beschikbaar is. Begrijp dat Rica ook al aardig ver is.
Volvo S90 Inscription, black-black 21''
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik heb de BSR-tuning en ben er erg blij mee. Motor is soepeler en rijdt gewoon (nog) leuker. Doet ook niets af aan het dagelijkse gebruiksgemak, het blijft een beschaafde auto met wat extra pit.
Ik heb op mijn vorige V70 ook de BSR-tuning gehad, zonder enig probleem. Wat de betrouwbaarheid betreft : weet dat Volvo het D4-blok ook als D5 aanbiedt met 235 PK en dezelfde bak, en dat daar ook nog marge op zit (akkoord, die D5 is dan wel een AWD, dus dat vermogen zal beter op de weg worden overgebracht dan met een FWD). Daar zou ik dus niet te veel schrik van hebben. Maar extra slijtage hangt veel van jezelf af, gebruik je de tuning als een bezetene, dan zal je sneller aan een nieuw setje banden toe zijn, dat spreekt. En daar heb je echt geen tuning voor nodig, want ook met het standaard vermogen kan je het beest uithangen. BSR biedt overigens een motorgarantie aan.
Ik rij doorgaans de auto eerst warm (met uitgeschakeld S/S) vooraleer ik wat vlotter ga rijden. De tuning komt van pas bij hernemingen en inhaalmanoeuvres, aan stoplichtsprintjes doe ik niet. Door het extra koppel is het schakelgedrag van de bak wat rustiger, bij gas geven schakelt hij minder vaak terug naar een kleinere versnelling en dat is prettig (of met andere woorden : na tuning moet je minder gas geven om dezelfde versnelling als zonder tuning te bereiken, waardoor de bak niet of minder terugschakelt).
Wel even opletten met je fabriekgarantie, die ben je namelijk kwijt na tuning. Ik heb dan ook even gewacht tot die voorbij was.
Ik heb op mijn vorige V70 ook de BSR-tuning gehad, zonder enig probleem. Wat de betrouwbaarheid betreft : weet dat Volvo het D4-blok ook als D5 aanbiedt met 235 PK en dezelfde bak, en dat daar ook nog marge op zit (akkoord, die D5 is dan wel een AWD, dus dat vermogen zal beter op de weg worden overgebracht dan met een FWD). Daar zou ik dus niet te veel schrik van hebben. Maar extra slijtage hangt veel van jezelf af, gebruik je de tuning als een bezetene, dan zal je sneller aan een nieuw setje banden toe zijn, dat spreekt. En daar heb je echt geen tuning voor nodig, want ook met het standaard vermogen kan je het beest uithangen. BSR biedt overigens een motorgarantie aan.
Ik rij doorgaans de auto eerst warm (met uitgeschakeld S/S) vooraleer ik wat vlotter ga rijden. De tuning komt van pas bij hernemingen en inhaalmanoeuvres, aan stoplichtsprintjes doe ik niet. Door het extra koppel is het schakelgedrag van de bak wat rustiger, bij gas geven schakelt hij minder vaak terug naar een kleinere versnelling en dat is prettig (of met andere woorden : na tuning moet je minder gas geven om dezelfde versnelling als zonder tuning te bereiken, waardoor de bak niet of minder terugschakelt).
Wel even opletten met je fabriekgarantie, die ben je namelijk kwijt na tuning. Ik heb dan ook even gewacht tot die voorbij was.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Los van dat er dezelfde versnellingsbak aan hangt als in de D5. Automaten hebben toch sowieso al een koppelbescherming? Mochten ze meer koppel op hun donder krijgen dan krijgt de bak dit niet te verduren.
Oke, het is logisch dat je dan niet ineens 1000NM op de bak kan zetten, maar binnen bepaalde waarden moet dit toch geen probleem zijn zou je zeggen?
Oke, het is logisch dat je dan niet ineens 1000NM op de bak kan zetten, maar binnen bepaalde waarden moet dit toch geen probleem zijn zou je zeggen?
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Die moet je eens uitleggen... Als de motor 600Nm op de bak zet waar wordt het koppel dan weggenomen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 18.08.2013 - 12:40
Om teveel afdwalen te voorkomen ik heb gewoon een handbak. DUs eerder zaak om na te gaan of deze handbak en koppeling het vermogen aankunnen.
Volvo S90 Inscription, black-black 21''
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Je koppeling (handbak) zal hoogstens wat sneller verslijten, maar ik meen dat dit eerder aan je rijgedrag ligt dan aan de eventuele tuning. Als je niet met vol gas en slippende koppeling als de dolle optrekt, dan zou ik niet te veel schrik hebben. De D4 heeft standaard ook al een behoorlijk koppel hé.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- m-kliko
- 4th Gear member
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
- Locatie: Prov. Utrecht
Ik dacht dat de bak dan "ergens" meer zou gaan slippen.edraket schreef: Die moet je eens uitleggen... Als de motor 600Nm op de bak zet waar wordt het koppel dan weggenomen?
Don't get me wrong. Ik zeg niet dat wat ik zeg de waarheid is...

Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White
Je kan nooit teveel PK's hebben.
Je kan nooit teveel PK's hebben.

- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2811
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Als dat zo is smelt je bak weg, er kan beveiliging op zitten dmv ingrijpen in motor management, wat dus je motor koppel/ verlaagd.m-kliko schreef:Ik dacht dat de bak dan "ergens" meer zou gaan slippen.edraket schreef: Die moet je eens uitleggen... Als de motor 600Nm op de bak zet waar wordt het koppel dan weggenomen?
Don't get me wrong. Ik zeg niet dat wat ik zeg de waarheid is...![]()
Maar de vraag is wat doet de tuning met deze beveiliging, ze geven dus garantie op de motor maar niet op de rest vd aandrijf lijn.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Diverse redenen :
1. Wordt gedaan door een nevenbedrijf van mijn dealer
2. De monteur die de tuning doet, doet het zelf ook (maar als er brokken zijn kan ie het wel zelf herstellen, ik niet...)
3. Op mijn vorige V70 had ik het ook, zonder problemen
4. BSR heeft al heel lang en veel ervaring met Volvo
5. Je kan de tuning makkelijk zelf verwijderen en terugplaatsen (maar dat is niet uniek voor BSR)
Ik heb wel een kleine drie jaar gewacht, ook om enkele redenen : fabriekgarantie kan je naar fluiten, én aanvankelijk vond ik de D4 best wel prettig rijden en geen behoefte hebben aan tuning (mede geholpen door de goede automaat). Maar alles went, en de 181 PK waren vooral bij hernemingen op de Autobahn toch minder soepel dan mijn vorige V70. En daarom dus, en gewoon omdat het kon, heb ik alsnog voor tuning geopteerd.
1. Wordt gedaan door een nevenbedrijf van mijn dealer
2. De monteur die de tuning doet, doet het zelf ook (maar als er brokken zijn kan ie het wel zelf herstellen, ik niet...)
3. Op mijn vorige V70 had ik het ook, zonder problemen
4. BSR heeft al heel lang en veel ervaring met Volvo
5. Je kan de tuning makkelijk zelf verwijderen en terugplaatsen (maar dat is niet uniek voor BSR)
Ik heb wel een kleine drie jaar gewacht, ook om enkele redenen : fabriekgarantie kan je naar fluiten, én aanvankelijk vond ik de D4 best wel prettig rijden en geen behoefte hebben aan tuning (mede geholpen door de goede automaat). Maar alles went, en de 181 PK waren vooral bij hernemingen op de Autobahn toch minder soepel dan mijn vorige V70. En daarom dus, en gewoon omdat het kon, heb ik alsnog voor tuning geopteerd.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
- Locatie: Weert
Was het nodig om je ECU te decoderen/unlocken voordat de BSR software erop gezet kon worden?
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Denk in wel, eerste keer zou langer duren was me gezegd, maar ik ben er niet bijgebleven.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
- Locatie: Weert
oke dankjewel, nog een vraagje: rij je met een business edition(eco) D4 of een normale?Fulaks schreef: Denk in wel, eerste keer zou langer duren was me gezegd, maar ik ben er niet bijgebleven.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4279
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Business edtion (eco) D4 ken ik niet. Ik heb standaard 181 PK. Mijn V70 was een Polar Luxury versie, modeljaar 2014.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
kistigun schreef:oke dankjewel, nog een vraagje: rij je met een business edition(eco) D4 of een normale?Fulaks schreef: Denk in wel, eerste keer zou langer duren was me gezegd, maar ik ben er niet bijgebleven.
Die 14% bijtelling D4 modellen zijn speciaal voor de NL markt gemaakt door Volvo.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91