S90 tuning mogelijk BSR tuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
BDE
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 18.08.2013 - 12:40

Ik zie net op de site van BSR dat ze de nieuwe S90 D4 al kunnen tunen van 190pk naar 250pk en 525NM. Ben benieuwd wanneer het in NL beschikbaar is. Begrijp dat Rica ook al aardig ver is.
Volvo S90 Inscription, black-black 21''
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Weten ze ook hoelang de versn.bak en koppeling dan meegaan? 525NM is nogal wat
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5274
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

poe dat is een pak extra vermogen en koppel, je zou kunnen kijken of de bak dezelfde is als de D5 maar ik zou er niet aan beginnen. daarbij zo'n D4 voelt echt erg vlot aan en er is ook nog P*
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb de BSR-tuning en ben er erg blij mee. Motor is soepeler en rijdt gewoon (nog) leuker. Doet ook niets af aan het dagelijkse gebruiksgemak, het blijft een beschaafde auto met wat extra pit.

Ik heb op mijn vorige V70 ook de BSR-tuning gehad, zonder enig probleem. Wat de betrouwbaarheid betreft : weet dat Volvo het D4-blok ook als D5 aanbiedt met 235 PK en dezelfde bak, en dat daar ook nog marge op zit (akkoord, die D5 is dan wel een AWD, dus dat vermogen zal beter op de weg worden overgebracht dan met een FWD). Daar zou ik dus niet te veel schrik van hebben. Maar extra slijtage hangt veel van jezelf af, gebruik je de tuning als een bezetene, dan zal je sneller aan een nieuw setje banden toe zijn, dat spreekt. En daar heb je echt geen tuning voor nodig, want ook met het standaard vermogen kan je het beest uithangen. BSR biedt overigens een motorgarantie aan.

Ik rij doorgaans de auto eerst warm (met uitgeschakeld S/S) vooraleer ik wat vlotter ga rijden. De tuning komt van pas bij hernemingen en inhaalmanoeuvres, aan stoplichtsprintjes doe ik niet. Door het extra koppel is het schakelgedrag van de bak wat rustiger, bij gas geven schakelt hij minder vaak terug naar een kleinere versnelling en dat is prettig (of met andere woorden : na tuning moet je minder gas geven om dezelfde versnelling als zonder tuning te bereiken, waardoor de bak niet of minder terugschakelt).

Wel even opletten met je fabriekgarantie, die ben je namelijk kwijt na tuning. Ik heb dan ook even gewacht tot die voorbij was.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Los van dat er dezelfde versnellingsbak aan hangt als in de D5. Automaten hebben toch sowieso al een koppelbescherming? Mochten ze meer koppel op hun donder krijgen dan krijgt de bak dit niet te verduren.
Oke, het is logisch dat je dan niet ineens 1000NM op de bak kan zetten, maar binnen bepaalde waarden moet dit toch geen probleem zijn zou je zeggen?
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Die moet je eens uitleggen... Als de motor 600Nm op de bak zet waar wordt het koppel dan weggenomen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BDE
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 18.08.2013 - 12:40

Om teveel afdwalen te voorkomen ik heb gewoon een handbak. DUs eerder zaak om na te gaan of deze handbak en koppeling het vermogen aankunnen.
Volvo S90 Inscription, black-black 21''
Volvo XC60 D4 Summum jan 2014
Volvo V60 PIH 2013 - canceled
Audi A5 coupe 2.0tfsi chipped 2010 - jan 2014
BMW 325D sedan 2008-2010
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Je koppeling (handbak) zal hoogstens wat sneller verslijten, maar ik meen dat dit eerder aan je rijgedrag ligt dan aan de eventuele tuning. Als je niet met vol gas en slippende koppeling als de dolle optrekt, dan zou ik niet te veel schrik hebben. De D4 heeft standaard ook al een behoorlijk koppel hé.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

edraket schreef: Die moet je eens uitleggen... Als de motor 600Nm op de bak zet waar wordt het koppel dan weggenomen?
Ik dacht dat de bak dan "ergens" meer zou gaan slippen.
Don't get me wrong. Ik zeg niet dat wat ik zeg de waarheid is... :-/
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2811
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

m-kliko schreef:
edraket schreef: Die moet je eens uitleggen... Als de motor 600Nm op de bak zet waar wordt het koppel dan weggenomen?
Ik dacht dat de bak dan "ergens" meer zou gaan slippen.
Don't get me wrong. Ik zeg niet dat wat ik zeg de waarheid is... :-/
Als dat zo is smelt je bak weg, er kan beveiliging op zitten dmv ingrijpen in motor management, wat dus je motor koppel/ verlaagd.

Maar de vraag is wat doet de tuning met deze beveiliging, ze geven dus garantie op de motor maar niet op de rest vd aandrijf lijn.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

BSR verlaagt kortstondig het koppel tijdens het schakelen (automaat).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
RB64
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Zo die vermogens upgrades van BSR zijn nog iets groter dan van Rica voor de meeste Volvo modellen en met motorgarantie.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5274
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik vraag me af wat die garanties in de praktijk waard zijn dit is echt een enorme toename het lijkt me zeker niet verstandig
RB64
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

Fulaks, waarom heb je voor BSR gekozen? Voor je v70 bijv? (s90 nog niet beschikbaar bij Rica wat ik las)
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Diverse redenen :

1. Wordt gedaan door een nevenbedrijf van mijn dealer
2. De monteur die de tuning doet, doet het zelf ook (maar als er brokken zijn kan ie het wel zelf herstellen, ik niet...)
3. Op mijn vorige V70 had ik het ook, zonder problemen
4. BSR heeft al heel lang en veel ervaring met Volvo
5. Je kan de tuning makkelijk zelf verwijderen en terugplaatsen (maar dat is niet uniek voor BSR)

Ik heb wel een kleine drie jaar gewacht, ook om enkele redenen : fabriekgarantie kan je naar fluiten, én aanvankelijk vond ik de D4 best wel prettig rijden en geen behoefte hebben aan tuning (mede geholpen door de goede automaat). Maar alles went, en de 181 PK waren vooral bij hernemingen op de Autobahn toch minder soepel dan mijn vorige V70. En daarom dus, en gewoon omdat het kon, heb ik alsnog voor tuning geopteerd.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
kistigun
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
Locatie: Weert

Was het nodig om je ECU te decoderen/unlocken voordat de BSR software erop gezet kon worden?
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Denk in wel, eerste keer zou langer duren was me gezegd, maar ik ben er niet bijgebleven.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
kistigun
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 30.04.2017 - 22:00
Locatie: Weert

Fulaks schreef: Denk in wel, eerste keer zou langer duren was me gezegd, maar ik ben er niet bijgebleven.
oke dankjewel, nog een vraagje: rij je met een business edition(eco) D4 of een normale?
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design
Volvo V40 D4 Business R-Design
Citroën DS3 e-HDI 1.6 so chic
Fiat Grande Punto 1.4 16V T-jet
Citroën Saxo 1.4 VTS
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4279
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Business edtion (eco) D4 ken ik niet. Ik heb standaard 181 PK. Mijn V70 was een Polar Luxury versie, modeljaar 2014.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

kistigun schreef:
Fulaks schreef: Denk in wel, eerste keer zou langer duren was me gezegd, maar ik ben er niet bijgebleven.
oke dankjewel, nog een vraagje: rij je met een business edition(eco) D4 of een normale?

Die 14% bijtelling D4 modellen zijn speciaal voor de NL markt gemaakt door Volvo.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”