960 voorzien van 2.9T6 ?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
janpvos
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.04.2017 - 18:19

vrienden,

Ik ben nieuw hier. Ik rij echter al geruime tijd tot volle tevredenheid klassiek in een 960 3.0 Sedan Prestige Edition uit 1995. Ge-Wel-Di-Ge auto!!
Nu ben ik zelf redelijk van het sleutelen, van de Volvo blijf ik tot nu toe af. Na wat omzwervingen hou ik het weer gewoon bij de Volvo Dealer met gemotiveerd en wat ouder personeel dat het leuk vind om mijn auto onder handen te nemen.
Op mijn wensen lijstje staan nog steeds een paar zaken waar ik dit forum eens voor wil navragen. Wie heeft er concrete ervaringen met een motorswap van een motor uit de S80 2.9T6 in de 960/S90? Naar wat ik begrijp is deze 2922cc rechstreeks in dwars in de S80 gegaan, voorzien van een bi-turbo, naast nog wat andere minimale aanpassingen. Ik heb verhalen gelezen van Zweden die deze swap heben uitgevoerd, maar die mannen zitten mij te ver weg.
De adviezen die ik tot nu toe in Nederland kreeg: Niet doen. de ongeblazen 960 / S90 is zo betrouwbaar als de Zwitserse bank, die S80 is één en al problemen.
Wie?..
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Alles is mogelijk. De kosten zullen echter heel hoog liggen.

Eerst de vraag of het blok op de huidige bak past. en of de automaat (ga er even van uit dat je automaat hebt?) het vermogen van de twin turbo aan kan.
Daarna moet je dus de computer er bij hebben en dus dus ook allemaal aansluiten en werkend krijgen in jouw auto. Vergis je niet in hoeveel tijd dat kost!

Weet niet of je het dan zelf wil gaan doen maar dit is een behoorlijke ingrijp.

Ik zou het niet doen. De originele 3.0 van de 960 is een geweldige en fijne motor.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
janpvos
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.04.2017 - 18:19

Dank Arjan,

De S80 2.9T6 heeft exact dezelfde motor als die in de 960/S90 ligt, begrijp ik. De 960/S90 is zo'n geweldige auto dat gemakkelijk grote vermogens uitstekend gehandeld kunnen worden.
Wel wordt aangeraden (en dat zou ik ook willen doen.. wat andere remmen te plaatsen uit de winkel van AP. Ook iets verlagen van de koets. meer niet.
Ik heb een Tread gelezen van iemand die het motormanagement van de bestaande 960 gewoon heeft laten zitten..
Wat wel nodig is aan de bak is het plaatsen van een oliekoeler (die zit er standaard niet op..) en (in Zweden verkrigbare..?) competitie klepjes in de automaat (Level 10) als ook een zwaardere koppelomvormer.
Het enige echte huisvlijt bestaat uit het maken van de spruitstukken. Maar daar zijn adressen voor.. daar vind ik mijn weg wel.

Maar dan praat ik Zweden na. Mijn vraag is even op dit forum of er ook in Nederland ervaring is met het ECHT tunen van auto's.. (of houdt de kennis van het tunen in dit Forum op met een gang naar de Ziptuner?.. want dat werkt hier niet..)

een mooie referentie is deze: http://turbobricks.com/feature.php?content=fall_06

Een meer generale vraag dus... Dat zoiets geld kost, weet ik maar al te goed.

en: hoe zit het met de betrouwbaarheid van de S80 2.9 T6?.. Wie?
Laatst gewijzigd door janpvos op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”