Even voorstellen, D5 Automaat met 410K
Geplaatst: 27.04.2017 - 22:04
Hallo,
Ik kom oorspronkelijk van het zusterforum 850, bekend als Lampje, met een 850 T5 Automaat Estate op Lpi. Ooit gekocht bij 290K. Die ging er uit bij 510K door een storing op een klein rottig Bosch onderdeeltje, de benzineafsluiter, dat 9 maanden daarvoor al vervangen was. Onderdeel was dus niet verdacht, echter wél defect, maar daar kwamen we pas achter ná de sloop! Symptoom was stotteren, wat steeds erger werd. Toch 200K probleemloze kilometers meegemaakt. Toen een Prius op de zaak genomen.
Nu een D5 Automaat uit 2003, met 410K ervaring . Vrienden verklaren me voor gek, die auto is al lang over zijn maximale houdbaarheid. Ik hoop er nog twee ton bij te zetten, maar wie weet nog zes ton?? Een maandje proefritten gemaakt en heel wat kandidaten afgeschoten. Maar deze is het dan geworden, bij een grote handelaar in Dronten.
Wat een heerlijk koppel en de wegligging toch weer een pak beter met zo'n V70N! Alles weer wat moderner. Weer een licht interieur genomen, daar wordt ik altijd blij van als ik instap.
Volgend jaar is de auto een youngtimer en gaat hij op de zaak. Om het nulpunt te bereiken het volgende moeten doen:
- winterbanden vervangen door nieuw lichtmetaal, stalen wielen met banden liggen nu rustig op zolder. Hagelnieuwe Continentals, een en al rust in het interieur op de snelweg, nog stiller dan die Prius.
- onderste en bovenste motorsteun vervangen, nu loopt hij stationair veel rustiger
- kleine beurt bij Volvo-garage
- airco check-up; geen bijzonderheden gevonden
Nog van plan:
- 5-traps automaat, ik wilde geen GT, een keertje olieverversen. Misschien wel 2x. Flushen vind ik te risicovol.
- Uitlijnen, hij trekt wat naar rechts maar remt gelukkig wel recht. Gaat maandag a.s. gebeuren
- Android 6.0 radio monteren, gaat ook maandag gebeuren
- Draagarmen en veerpootrubbers voor.
Uit de aankoopkeuring kwamen verder geen schokkende zaken. Fijn dat hij al een roetfilter had, dus wie weet mag ik Amsterdam en Utrecht nog wat langer in de komende jaren?
Wil wel een keer op een clubavond de EGR-klep en alles er omheen gaan reinigen.
Verder niets bijzonders van plan. Iemand nog tips?
Groetjes en fijne avond,
Lampje
P.S. Foto's volgen...
Ik kom oorspronkelijk van het zusterforum 850, bekend als Lampje, met een 850 T5 Automaat Estate op Lpi. Ooit gekocht bij 290K. Die ging er uit bij 510K door een storing op een klein rottig Bosch onderdeeltje, de benzineafsluiter, dat 9 maanden daarvoor al vervangen was. Onderdeel was dus niet verdacht, echter wél defect, maar daar kwamen we pas achter ná de sloop! Symptoom was stotteren, wat steeds erger werd. Toch 200K probleemloze kilometers meegemaakt. Toen een Prius op de zaak genomen.
Nu een D5 Automaat uit 2003, met 410K ervaring . Vrienden verklaren me voor gek, die auto is al lang over zijn maximale houdbaarheid. Ik hoop er nog twee ton bij te zetten, maar wie weet nog zes ton?? Een maandje proefritten gemaakt en heel wat kandidaten afgeschoten. Maar deze is het dan geworden, bij een grote handelaar in Dronten.
Wat een heerlijk koppel en de wegligging toch weer een pak beter met zo'n V70N! Alles weer wat moderner. Weer een licht interieur genomen, daar wordt ik altijd blij van als ik instap.
Volgend jaar is de auto een youngtimer en gaat hij op de zaak. Om het nulpunt te bereiken het volgende moeten doen:
- winterbanden vervangen door nieuw lichtmetaal, stalen wielen met banden liggen nu rustig op zolder. Hagelnieuwe Continentals, een en al rust in het interieur op de snelweg, nog stiller dan die Prius.
- onderste en bovenste motorsteun vervangen, nu loopt hij stationair veel rustiger
- kleine beurt bij Volvo-garage
- airco check-up; geen bijzonderheden gevonden
Nog van plan:
- 5-traps automaat, ik wilde geen GT, een keertje olieverversen. Misschien wel 2x. Flushen vind ik te risicovol.
- Uitlijnen, hij trekt wat naar rechts maar remt gelukkig wel recht. Gaat maandag a.s. gebeuren
- Android 6.0 radio monteren, gaat ook maandag gebeuren
- Draagarmen en veerpootrubbers voor.
Uit de aankoopkeuring kwamen verder geen schokkende zaken. Fijn dat hij al een roetfilter had, dus wie weet mag ik Amsterdam en Utrecht nog wat langer in de komende jaren?
Wil wel een keer op een clubavond de EGR-klep en alles er omheen gaan reinigen.
Verder niets bijzonders van plan. Iemand nog tips?
Groetjes en fijne avond,
Lampje
P.S. Foto's volgen...