Geen warme lucht uit verwarming - XC70 - 2006

Plaats reactie
Sobruma
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 06.05.2017 - 18:12

Beste vrienden, laat ik mij eerst voorstellen. Wij zijn een kleinschalige onafhankelijke garage in een middelgrote gemeente van Vlaams-Brabant. Wij hebben geen echte specialiteit in een bepaald merk. Klanten komen bij ons via mond aan mond reclame. Wij krijgen steeds meer Volvoklanten over de vloer, maar ook meer "problemen" als gevolg.

Wij hebben nu een probleem met de verwarming van een Volvo XC70, ingeschreven begin 2006. De verwarming van dit voertuig blaast geen warme lucht. Niet met de "gewone" verwarming alsook niet met de airco aan. De vorige eigenaar heeft hiervoor het voertuig van de hand gedaan begin dit jaar. Het rare is dat er geen enkele foutcode aanwezig die enig verband houdt met de verwarming/airco. De vorige eigenaar wist te vertellen dat de radiator van de verwarming vervangen moest worden. Ik denk echter dat dit te kort door de bocht is. Als dit radiatortje verstopt zit dan moet hij toch nog warme lucht blazen via de airco? Of ben ik verkeerd.
Volgens zijn vorige werkplaats lag het aan de zetelverwarming, enz...

Beste Volvovrienden alle tips zijn hier welkom.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Ik heb het bij de 850 wel eens gehad en érg lang naar gezocht.
Ook geen foutcodes en geen enkel aanknopingspunt...
Uiteindelijk bleek het de thermostaat te zijn die open bleef staan.
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Bij mij zat de kachelradiator compleet verstopt.
Als ik de blazer uitzette vol op warm dan voelde je een minimaal verschil in de temperatuur. Maar bij welke blaasstand ook koude lucht.
Uiteindelijk de radiator vervangen nu weer super. Staan wel ergens foto's op het forum.
Sobruma
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 06.05.2017 - 18:12

Was dat ook een XC70 waar de kachelradiator verstopt zat? Want deze is ondertussen wel al besteld voor dit voertuig maar nog niet geplaatst.
Gebruikersavatar
JeroenJeroen
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 06.05.2017 - 21:36
Locatie: Punthorst

Ik vermoed dat je de auto niet uitleest met VIDA, dit is zoals je wellicht kent het Volvo programma. Begin eens met hiermee uit te lezen, je kunt dan bijv. ook de kleppen opnieuw inleren.

Koelvloeistof voldoende aanwezig? Hoe is de motortemp op bedrijfstemperatuur (na 20km rijden)?
Sobruma
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 06.05.2017 - 18:12

Wij hebben inderdaad geen VIDA. Koeltemperatuur is ok.
Auto heeft tijdje geleden wel gesprongen darm gehad van de verwarming. Is hersteld door vorige garage. Maar probleem was er al voor.
Wat ik inderdaad vaststel is dat als je de knop koud en warm veranderd van stand er geen verschil in blazen wordt vastgesteld ook niet.
Meestal hoor je toch een "beweging" in het dashbord.
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Was ook een xc70 zelfde modeljaar.
Heb er wel een post van staan op het forum.
Als je bij het gaspedaal de plaat weghaalt kun je de leidingen voelen ik had er 1 lauw en 1 koud. Dit bij temp. op maximaal.
Vida gaf bij mij geen uitkomst. Ook kun je luisteren wanneer je de kachel van warm naar koud zet of de motoren de klep dichtgooien of niet.
Sobruma
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 06.05.2017 - 18:12

Heb daarstraks telefoontje gekregen van Volvo-dealer. Mag deze vrijdag binnendoen om kleppen te herprogrammeren. We zien dan verder.
Laatst gewijzigd door Sobruma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sobruma
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 06.05.2017 - 18:12

Auto zopas terug gehaald van bij dealer. Geen uitkomst. Radiator zit volgens hen ook verstopt. Op naar de volgende episode.
Iemand enig idee van de tijdsduur voor het vervangen van de kachelradiator? Dealer sprak van 5 uur voor een "geoefende" werknemer.
Laatst gewijzigd door Sobruma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Vijf uur lijkt me wat overdreven, maar de houding die je moet aannemen is ronduit beroerd (met je rug op de dorpel, hoofd in het voeteneind). Ik vermoed ook een verstopte radiateur, maar vooraf zou ik eerst nog even naar het stangenstelsel kijken. Hier wil ook wel eens iets losgeschoten zijn. Stappenmotortjes bewegen dan wel, maar de kleppen gaan niet mee. Links van de kachel zit een motor die 3 kleppen bedient (1x rechtstreeks, 2x met stang, zie 2e foto) en rechts zitten meerdere motortjes (als ik me goed herinner zonder stangen, dus daar zal je niet veel aan zien). En rechts van het dashboardkastje zit ook nog een klep met stang (1e foto), die wel eens los wil schieten. Hiervoor moet je even het kastje uitbouwen (stelt niet veel voor).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Gerald de Groot op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Sobruma
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 06.05.2017 - 18:12

Dank Gerald. Woensdag komt voertuig binnen.
Sobruma
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 06.05.2017 - 18:12

Kachelradiator is vervangen. Alles bijeen een drietal uurtjes aan bezig geweest (met vallen en opstaan). De oude kachelradiator zit echt vol met smurrie langs één pijp.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

ik vraag me altijd af waarom een kachelradiator zo vol kan komen te zitten met smurrie. Is er toch een keer iets gebeurd met het koelsysteem. Misschien niet onverstandig om een keer te spoelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28362
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De kachelradiator is waarschijnlijk gemaakt met leidingen en koelblok met een geringe diameter.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nee hoor niet anders als andere onderdelen van het koelsysteem. Alleen bij de kachel merk je het alleen als eerste omdat je geen warmte in het interieur krijgt. Maar als je motor plaatselijk oververhit omdat daar een vernauwing is merk je dat niet.
Het is niet normaal dat zo'n jonge auto zomaar een verstopte kachelradiator heeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Sobruma
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 06.05.2017 - 18:12

Ondertussen zijn we een paar weken verder is alles nog ok. Dus probleempje mag afgesloten worden.
Plaats reactie

Terug naar “XC70 t/m MY2007”