Beste vrienden, laat ik mij eerst voorstellen. Wij zijn een kleinschalige onafhankelijke garage in een middelgrote gemeente van Vlaams-Brabant. Wij hebben geen echte specialiteit in een bepaald merk. Klanten komen bij ons via mond aan mond reclame. Wij krijgen steeds meer Volvoklanten over de vloer, maar ook meer "problemen" als gevolg.
Wij hebben nu een probleem met de verwarming van een Volvo XC70, ingeschreven begin 2006. De verwarming van dit voertuig blaast geen warme lucht. Niet met de "gewone" verwarming alsook niet met de airco aan. De vorige eigenaar heeft hiervoor het voertuig van de hand gedaan begin dit jaar. Het rare is dat er geen enkele foutcode aanwezig die enig verband houdt met de verwarming/airco. De vorige eigenaar wist te vertellen dat de radiator van de verwarming vervangen moest worden. Ik denk echter dat dit te kort door de bocht is. Als dit radiatortje verstopt zit dan moet hij toch nog warme lucht blazen via de airco? Of ben ik verkeerd.
Volgens zijn vorige werkplaats lag het aan de zetelverwarming, enz...
Beste Volvovrienden alle tips zijn hier welkom.
Geen warme lucht uit verwarming - XC70 - 2006
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28
Bij mij zat de kachelradiator compleet verstopt.
Als ik de blazer uitzette vol op warm dan voelde je een minimaal verschil in de temperatuur. Maar bij welke blaasstand ook koude lucht.
Uiteindelijk de radiator vervangen nu weer super. Staan wel ergens foto's op het forum.
Als ik de blazer uitzette vol op warm dan voelde je een minimaal verschil in de temperatuur. Maar bij welke blaasstand ook koude lucht.
Uiteindelijk de radiator vervangen nu weer super. Staan wel ergens foto's op het forum.
- JeroenJeroen
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 06.05.2017 - 21:36
- Locatie: Punthorst
Ik vermoed dat je de auto niet uitleest met VIDA, dit is zoals je wellicht kent het Volvo programma. Begin eens met hiermee uit te lezen, je kunt dan bijv. ook de kleppen opnieuw inleren.
Koelvloeistof voldoende aanwezig? Hoe is de motortemp op bedrijfstemperatuur (na 20km rijden)?
Koelvloeistof voldoende aanwezig? Hoe is de motortemp op bedrijfstemperatuur (na 20km rijden)?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 06.05.2017 - 18:12
Wij hebben inderdaad geen VIDA. Koeltemperatuur is ok.
Auto heeft tijdje geleden wel gesprongen darm gehad van de verwarming. Is hersteld door vorige garage. Maar probleem was er al voor.
Wat ik inderdaad vaststel is dat als je de knop koud en warm veranderd van stand er geen verschil in blazen wordt vastgesteld ook niet.
Meestal hoor je toch een "beweging" in het dashbord.
Auto heeft tijdje geleden wel gesprongen darm gehad van de verwarming. Is hersteld door vorige garage. Maar probleem was er al voor.
Wat ik inderdaad vaststel is dat als je de knop koud en warm veranderd van stand er geen verschil in blazen wordt vastgesteld ook niet.
Meestal hoor je toch een "beweging" in het dashbord.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28
Was ook een xc70 zelfde modeljaar.
Heb er wel een post van staan op het forum.
Als je bij het gaspedaal de plaat weghaalt kun je de leidingen voelen ik had er 1 lauw en 1 koud. Dit bij temp. op maximaal.
Vida gaf bij mij geen uitkomst. Ook kun je luisteren wanneer je de kachel van warm naar koud zet of de motoren de klep dichtgooien of niet.
Heb er wel een post van staan op het forum.
Als je bij het gaspedaal de plaat weghaalt kun je de leidingen voelen ik had er 1 lauw en 1 koud. Dit bij temp. op maximaal.
Vida gaf bij mij geen uitkomst. Ook kun je luisteren wanneer je de kachel van warm naar koud zet of de motoren de klep dichtgooien of niet.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 06.05.2017 - 18:12
Auto zopas terug gehaald van bij dealer. Geen uitkomst. Radiator zit volgens hen ook verstopt. Op naar de volgende episode.
Iemand enig idee van de tijdsduur voor het vervangen van de kachelradiator? Dealer sprak van 5 uur voor een "geoefende" werknemer.
Iemand enig idee van de tijdsduur voor het vervangen van de kachelradiator? Dealer sprak van 5 uur voor een "geoefende" werknemer.
Laatst gewijzigd door Sobruma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
- Locatie: Lieren
- Contacteer:
Vijf uur lijkt me wat overdreven, maar de houding die je moet aannemen is ronduit beroerd (met je rug op de dorpel, hoofd in het voeteneind). Ik vermoed ook een verstopte radiateur, maar vooraf zou ik eerst nog even naar het stangenstelsel kijken. Hier wil ook wel eens iets losgeschoten zijn. Stappenmotortjes bewegen dan wel, maar de kleppen gaan niet mee. Links van de kachel zit een motor die 3 kleppen bedient (1x rechtstreeks, 2x met stang, zie 2e foto) en rechts zitten meerdere motortjes (als ik me goed herinner zonder stangen, dus daar zal je niet veel aan zien). En rechts van het dashboardkastje zit ook nog een klep met stang (1e foto), die wel eens los wil schieten. Hiervoor moet je even het kastje uitbouwen (stelt niet veel voor).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Gerald de Groot op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
ik vraag me altijd af waarom een kachelradiator zo vol kan komen te zitten met smurrie. Is er toch een keer iets gebeurd met het koelsysteem. Misschien niet onverstandig om een keer te spoelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nee hoor niet anders als andere onderdelen van het koelsysteem. Alleen bij de kachel merk je het alleen als eerste omdat je geen warmte in het interieur krijgt. Maar als je motor plaatselijk oververhit omdat daar een vernauwing is merk je dat niet.
Het is niet normaal dat zo'n jonge auto zomaar een verstopte kachelradiator heeft.
Het is niet normaal dat zo'n jonge auto zomaar een verstopte kachelradiator heeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95