Uit de voortrein van de S80 komt bij het oprijden van vrij steile drempels een klonk (klinkt meer als tak / tik) (ja hoe omschrijf je een geluid...)
je zou zeggen rij rustiger drempels op maar dat is het punt ik rij altijd rustig drempels op en af. dus zelfs bij lage snelheid een klonk.
Bij mijn vorige automobielen was dit voornamelijk te wijten aan rotte koppelstangetjes van de stabilisatorstang.
nu lees ik her en der verhalen over het zwakke onderstel (voornamelijk de melding dat) van onze S80's en v70's maar echt er iets over vinden kan ik niet.
Heeft iemand een idee waar ik het nog meer in kan vinden?
Mechanische geluiden onderstel
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Stabilisatie stangetjes geven meer een gerommel in het onderstel. Bij klonk icm drempels denk ik meer aan de subframe steunen. Die geven regelmatig problemen. Er zijn verbeterde versies beschikbaar.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- EMPool
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 06.09.2015 - 14:41
Amai dat klinkt als een beste klus...edraket schreef: Stabilisatie stangetjes geven meer een gerommel in het onderstel. Bij klonk icm drempels denk ik meer aan de subframe steunen. Die geven regelmatig problemen. Er zijn verbeterde versies beschikbaar.
- Volvo S80 summum 2.5T 2007
- VW polo 1.3 on steroids 1983 <- sold
- VW polo 1.3 on steroids 1983 <- sold
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Jij hebt een nieuwer model, maar op de mijne (2002/3) heb ik inserts in de subframe rubbers gezet van IPD (VS) en dat was goed te doen, helemaal niet moeilijk. Maar het hardnekkige gerammel in mijn onderstel destijds kwam door de veerpootlagers en -schotels. Misschien niet jouw probleem maar zou daar zeker naar (laten) kijken. De stabilisatiestangethes vervangen is een makkelijk klusje en niet duur, dus als dat niet eerder gedaan is kan je dat altijd proberen, om dat uit te sluiten. Verder kunnen het de draagarmen zijn, en dat is meer werk maar ook te doen voor een DHZ-er. Succces,
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als een stabi stangetje stuk is kun je dat heel goed zien zonder preventief te vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- belgian-tsm
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
- Contacteer:
Hallo,
Bij mij was het achteraan: viewtopic.php?t=72729
En waren het dus de ijzertjes/veertjes van de remklauwen.
Bij mij was het achteraan: viewtopic.php?t=72729
En waren het dus de ijzertjes/veertjes van de remklauwen.
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Fuseekogel? Maakte bij mij dat soort geluiden. Na injecteren met olie nooit weer gehoord.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Ja, dat is wel heel duidelijk!
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- EMPool
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 06.09.2015 - 14:41
Rubbertje omhoog olie erin en weer dichtmaken en klaar?Carfreak schreef: Fuseekogel? Maakte bij mij dat soort geluiden. Na injecteren met olie nooit weer gehoord.
Dank voor je filmpje! ik vraag me alleen af in hoeverre er overeenkomst is tussen de s80I en de S80IIwim schreef: Kort geleden de schokdempers, veerpootlagers en rubbers vernieuwd.
Had daarna ook nog last van een tikkend geluid bij het nemen van heuvels.
Na zoeken kwam ik versleten stuurstangen tegen.
Heb er een filmpje van gemaakt.
- Volvo S80 summum 2.5T 2007
- VW polo 1.3 on steroids 1983 <- sold
- VW polo 1.3 on steroids 1983 <- sold
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Mijn monteur drukte een injectienaald (het pompje,niet met echte naald uiteraard) in de fuseekogel.
Pffff.... even voor je opgezocht. Pag 59 van m'n topic. Er is pneumatische olie in geïnjecteerd in april 2015. Ik beschreef het geluid als mechanisch kraken. Nooit meer gehoord daarna.
Pffff.... even voor je opgezocht. Pag 59 van m'n topic. Er is pneumatische olie in geïnjecteerd in april 2015. Ik beschreef het geluid als mechanisch kraken. Nooit meer gehoord daarna.
Laatst gewijzigd door Carfreak op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Mijn gok is dat beide generaties S80 gebruik maken van dezelfde typen fuseekogels. Maar ik zou zeggen duik even onder je auto, dan zie je het zo.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- EMPool
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 06.09.2015 - 14:41
Weer wat wijzer geworden.
Als ik in stilstand het stuur heen en weer beweeg is het een tik, klak, klonk hoorbaar. ik gok dus op de spoorstangen / spoorstang-einden die aan hun eind zijn.
Als ik in stilstand het stuur heen en weer beweeg is het een tik, klak, klonk hoorbaar. ik gok dus op de spoorstangen / spoorstang-einden die aan hun eind zijn.
- Volvo S80 summum 2.5T 2007
- VW polo 1.3 on steroids 1983 <- sold
- VW polo 1.3 on steroids 1983 <- sold
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 108
- Lid geworden op: 04.10.2017 - 20:31
Heb ik dus ook met mijn s80 uit 2015. Ik had het met mijn vorige s80 uit 2008, daarna met mijn xc70 uit 2011 en
nu dus ook met mijn nieuwe s80. Het begon altijd tussen 60.000 en 70.000 km en ik heb er alleszins nooit geen kosten aan gehad.
Mij lijkt het eerder een vervelende rammel dan echt een mankement.
Aan mijn rijstijl zal het niet liggen want behalve eens goed gassen tussen 2 rode lichten op de ring ben ik een eerder rustige chauffeur.
nu dus ook met mijn nieuwe s80. Het begon altijd tussen 60.000 en 70.000 km en ik heb er alleszins nooit geen kosten aan gehad.
Mij lijkt het eerder een vervelende rammel dan echt een mankement.
Aan mijn rijstijl zal het niet liggen want behalve eens goed gassen tussen 2 rode lichten op de ring ben ik een eerder rustige chauffeur.
s80 2.0D momentum 2008
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019