Volvo stopt met diesel
En zo slaat de milieuhysterie steeds verder om zich heen!
Rob
Geen diesels meer voor Volvo
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20834
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Tja dit zat er al aan te komen. Maar noem het geen milieuhysterie a.u.b. Dat is politieke stemmingmakerij. En daar doen we niet aan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Tenzij er iets radicaal veranderd in de leasemarkt of de prijzen voor hybrides plots gelijk komen te liggen met de huidige diesel modellen zien we dus binnen enkele jaren een pak minder Volvo's op de Belgische weg... De Belgische leasemarkt draait voornamelijk rond diesel wagens omdat deze door de regering minder belast worden. Neem daarbij dat diesel aan de pomp ook nog eens goedkoper is en minder verbruikt. Waar moeten al die mensen die elke 4 jaar een nieuwe auto mogen kiezen van de baas (voorwaarden: het moet een diesel zijn en onder x budget blijven) dan gaan aankloppen?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20834
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Tegen die tijd zijn de leasevoorwaarden ook wel veranderd. 

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Waanzinnig en zoooo jammer......
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Beetje off-topic.
Eerder heb ik al eens betoogd dat het 'wel en wee' van ons als automobilisten maar ook de fabrikanten voor het overgrote deel wordt bepaald door politieke beslissingen en partijpolitieke hobby's.
De politiek is onlosmakelijk verbonden met de auto en daar mag naar mijn idee best op gewezen worden. Niet om discussie te gaan voeren over de verschillende politieke partijen en hun programma's of je eigen politieke voorkeuren maar gewoon om je ongenoegen en/of verbazing kenbaar te maken.
Er zijn hele topics gewijd aan de bijtelling en dat is toch wel een overduidelijk voorbeeld van de invloed die de politiek heeft op het autorijden. Ook leasevoorwaarden zijn er beslist niet los van te zien.
Verder denk ik nog aan:
- motorrijtuigenbelasting en de evt. vrijstelling daarvan,
- belasting op brandstoffen,
- subsidies op elektrische en/of hybride auto's,
- infrastructuur t.b.v. het wegverkeer (belastinggeld dat daar aan besteed wordt),
- BPM (percentage, evt. vrijstelling of korting erop),
- rekeningrijden dat tijdens de recente kabinetsformatie weer uit de kast werd gehaald,
- plannen om ná 2025 het verkopen van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren te verbieden,
enz. enz.
Allemaal zaken waar door de politiek over beslist wordt en waar we niet niet omheen kunnen. Beloven dat ik in het vervolg dit soort opmerkingen achterwege zal laten doe ik echt niet want het kost me heel vaak de grootste moeite om me in te houden om hééél duidelijk te maken hoe ik over bepaalde zaken denk!!
Geen politiek of het forum? Wel jammer maar een probleem ...... nee! Noodgedwongen krampachtig kiezen voor eufemistische weergegeven meningen? Nee, liever toch niet!
Tot slot merk ik nog op dat milieuhysterie niet uitsluitend bedreven wordt door de politiek maar ook door wetenschappers en 'jan met de pet'! Maar ja wat was er eerder de kip of het ei?
Dit wilde ik toch even kwijt en dan gaan we nu weer over naar Volvo zonder diesels.
Rob
Dat op dit forum geen 'politiek' bedreven mag worden is mij genoegzaam bekend. Maar min of meer een probleem maken van zo'n opmerking als ik geplaatst heb vind ik toch wel een beetje krampachtig!V480-S60 schreef:Maar noem het geen milieuhysterie a.u.b. Dat is politieke stemmingmakerij. En daar doen we niet aan.
Eerder heb ik al eens betoogd dat het 'wel en wee' van ons als automobilisten maar ook de fabrikanten voor het overgrote deel wordt bepaald door politieke beslissingen en partijpolitieke hobby's.
De politiek is onlosmakelijk verbonden met de auto en daar mag naar mijn idee best op gewezen worden. Niet om discussie te gaan voeren over de verschillende politieke partijen en hun programma's of je eigen politieke voorkeuren maar gewoon om je ongenoegen en/of verbazing kenbaar te maken.
Er zijn hele topics gewijd aan de bijtelling en dat is toch wel een overduidelijk voorbeeld van de invloed die de politiek heeft op het autorijden. Ook leasevoorwaarden zijn er beslist niet los van te zien.
Verder denk ik nog aan:
- motorrijtuigenbelasting en de evt. vrijstelling daarvan,
- belasting op brandstoffen,
- subsidies op elektrische en/of hybride auto's,
- infrastructuur t.b.v. het wegverkeer (belastinggeld dat daar aan besteed wordt),
- BPM (percentage, evt. vrijstelling of korting erop),
- rekeningrijden dat tijdens de recente kabinetsformatie weer uit de kast werd gehaald,
- plannen om ná 2025 het verkopen van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren te verbieden,
enz. enz.
Allemaal zaken waar door de politiek over beslist wordt en waar we niet niet omheen kunnen. Beloven dat ik in het vervolg dit soort opmerkingen achterwege zal laten doe ik echt niet want het kost me heel vaak de grootste moeite om me in te houden om hééél duidelijk te maken hoe ik over bepaalde zaken denk!!
Geen politiek of het forum? Wel jammer maar een probleem ...... nee! Noodgedwongen krampachtig kiezen voor eufemistische weergegeven meningen? Nee, liever toch niet!
Tot slot merk ik nog op dat milieuhysterie niet uitsluitend bedreven wordt door de politiek maar ook door wetenschappers en 'jan met de pet'! Maar ja wat was er eerder de kip of het ei?
Dit wilde ik toch even kwijt en dan gaan we nu weer over naar Volvo zonder diesels.
Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
En wat te denken van de volgende zaken:Frederik Welvaert schreef:Waar moeten al die mensen die elke 4 jaar een nieuwe auto mogen kiezen van de baas (voorwaarden: het moet een diesel zijn en onder x budget blijven) dan gaan aankloppen?
- wanneer komt het moment dat je geen auto met verbrandingsmotor meer mag kiezen?
- wanneer komt het moment dat je, zeker als particulier, van je huidige auto met dieselmotor af moet zien te komen?
- wat wordt de (enorme?) waardevermindering van auto's met dieselmotor bij inruil?
- wie wil zo'n auto nog inruilen of wie wil er nog een kopen?
- hoe lang worden auto's met dieselmotor nog 'gedoogd'? (denk hierbij aan het steeds grotere aantal milieuzones die ook in omvang steeds verder uitbreiden)
En zo zijn er beslist nog meer vragen.
Ik denk wel te weten wie er een erg grote hand in zal hebben en al heeft om deze vragen te kunnen beantwoorden maar dat laat ik nu even achterwege .....
Ná het plaatsen van mijn reactie zie ik net dat e.e.a. ook niet nodig was want de link in de reactie hierboven ligt al een tipje van de sluier op!


Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1942
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Ach, Volvo denkt hierbij echt niet aan het milieu, maar schat in dat na 2020 de vraag naar diesels zo erg terug is gelopen dat ze met hun beperkte budget niet een hele nieuwe lijn dieselmotoren kunnen ontwikkelen. Als rond 2020 blijkt dat diesel nog wel in trek is, kopen ze die ongetwijfeld bij VAG of een Fransoos in opdat ze nog een aantal jaren dieselmotoren kunnen leveren in hun modellen.
Volvo gaat namelijk echt niet marktaandeel/omzet weggooien als diesel nog veel aandeel heeft in de markt.
Ben benieuwd hoe snel dit soort ontwikkelingen gaan.
Volvo gaat namelijk echt niet marktaandeel/omzet weggooien als diesel nog veel aandeel heeft in de markt.
Ben benieuwd hoe snel dit soort ontwikkelingen gaan.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5305
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
toch wel stoer dat Volvo zo resoluut keuzes maakt, eerst max. 4 cilinders (2.0L) daarna geen diesels
Overigens zijn de Zweden in mijn beleving nooit zo van de diesels geweest zoals bijvoorbeeld de Duitse merken. Er was wel een 6 cilinder en later een 5 cilinder TDI in de grote Volvo's (ik meen beide VAG) in de 400 serie kwam uiteindelijk de 1.9 TIC van renault maar voorop liepen ze nooit echt tot de D5 kwam in de S60 in 2001. Saab begon pas pas rond 2000 met een diesel (2.2 isuzu)
Overigens zijn de Zweden in mijn beleving nooit zo van de diesels geweest zoals bijvoorbeeld de Duitse merken. Er was wel een 6 cilinder en later een 5 cilinder TDI in de grote Volvo's (ik meen beide VAG) in de 400 serie kwam uiteindelijk de 1.9 TIC van renault maar voorop liepen ze nooit echt tot de D5 kwam in de S60 in 2001. Saab begon pas pas rond 2000 met een diesel (2.2 isuzu)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6870
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Precies mijn idee. Toyota koopt de dieselmotoren ook bij BMW........Marc Apeldoorn schreef: Ach, Volvo denkt hierbij echt niet aan het milieu, maar schat in dat na 2020 de vraag naar diesels zo erg terug is gelopen dat ze met hun beperkte budget niet een hele nieuwe lijn dieselmotoren kunnen ontwikkelen. Als rond 2020 blijkt dat diesel nog wel in trek is, kopen ze die ongetwijfeld bij VAG of een Fransoos in opdat ze nog een aantal jaren dieselmotoren kunnen leveren in hun modellen.
Volvo gaat namelijk echt niet marktaandeel/omzet weggooien als diesel nog veel aandeel heeft in de markt.
Ben benieuwd hoe snel dit soort ontwikkelingen gaan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8547
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
" Volgens investeringsbank Goldman Sachs zouden dieselauto's maar liefst 300 euro duurder worden als ze minder gaan uitstoten"
woow zo maar eventjes 300 euro duurder op een auto van pakweg 50-60.000 euro ?
Waar slaat dit nu weer op...
Gelukkig hebben we nog 2 stoere 5 pitters kunnen bemachtigen, die moeten dan maar zolang mogelijk mee.
woow zo maar eventjes 300 euro duurder op een auto van pakweg 50-60.000 euro ?
Waar slaat dit nu weer op...
Gelukkig hebben we nog 2 stoere 5 pitters kunnen bemachtigen, die moeten dan maar zolang mogelijk mee.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
weer iets in de waan van de dag
Volvo for life
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21288
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Een avondje eten bij de betere italiaan met de familie kost duurderBlackcurrantV70 schreef: " Volgens investeringsbank Goldman Sachs zouden dieselauto's maar liefst 300 euro duurder worden als ze minder gaan uitstoten"
woow zo maar eventjes 300 euro duurder op een auto van pakweg 50-60.000 euro ?
Waar slaat dit nu weer op...
Gelukkig hebben we nog 2 stoere 5 pitters kunnen bemachtigen, die moeten dan maar zolang mogelijk mee.

V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Swisskid
- 2nd Gear member
- Berichten: 119
- Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
- Locatie: Zug, Zwitserland
- Contacteer:
Over, ik schat, 10 jaar wordt wellicht een soortgelijk bericht geplaatst, waarin het woord Diesel is vervangen door benzine. De ontwikkelingen gaan steeds sneller bij het vinden van alternatieven voor de verbrandingsmotor. Opvallend genoeg vooral gedreven vanuit China. Ik verwacht dat er over 20 jaar geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren meer worden verkocht. Wen maar vast aan het hoge gezoem van een elektromotor 

- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4857
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Wat ik dan weer interressant vind is dat volgens het interactieve plaatje in dit artikel van het NRC Nederland in nieuw verkochte auto's al jarenlang het laagste percentage dieselmotoren heeft van heel Europa. Nog onder de 30%. Terwijl bijvoorbeeld in Zweden zelf dat rond de 60% schommelt.robert480 schreef: Dat de diesel op zijn retour is, dat is geen nieuws. Lees dit bericht uit 2016 maar:
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/11/he ... 5-a1525994
Dus of het voor Volvo op de Nederlandse markt nu zoveel gaat schelen waag ik te betwijfelen.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
-
- 4th Gear member
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
De situatie in België is erg "kunstmatig", de prijs van diesel aan de pomp is minder duur dan die van benzineFrederik Welvaert schreef: Tenzij er iets radicaal veranderd in de leasemarkt of de prijzen voor hybrides plots gelijk komen te liggen met de huidige diesel modellen zien we dus binnen enkele jaren een pak minder Volvo's op de Belgische weg... De Belgische leasemarkt draait voornamelijk rond diesel wagens omdat deze door de regering minder belast worden. Neem daarbij dat diesel aan de pomp ook nog eens goedkoper is en minder verbruikt. Waar moeten al die mensen die elke 4 jaar een nieuwe auto mogen kiezen van de baas (voorwaarden: het moet een diesel zijn en onder x budget blijven) dan gaan aankloppen?
door het verschil in taksen, het product op zich is bijna even duur als het de raffinaderij verlaat.
Eigenlijk zou diesel duurder moeten zijn, het heeft een calorische inhoud die zo'n 15% hoger ligt dan die van
benzine (hetgeen ook voor een groot deel het mindere verbruik verklaart). Je koopt tenslotte energie.
De overheid stuurt dus inderdaad de markt, maar naar mijn mening op een foute manier. Het blijft wel een
kwestie van kiezen tussen hangen of wurgen, benzine is slecht voor het milieu, diesel is slecht voor de
gezondheid, althans in de werkelijkheid. Benzinemotoren gaan wat dat betreft weliswaar de dieselmotoren
achterna want de direct ingespoten modellen produceren ook fijn stof.
Hoedanook, ik meen dat Volvo een goeie keuze gemaakt heeft.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2