Pagina 1 van 5
Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 12:05
door gsx750r
Volvo stopt met diesel
En zo slaat de milieuhysterie steeds verder om zich heen!
Rob
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 12:12
door NielsPHEV
Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel diesels Volvo verkoop en ik vraag me af welke Volvo ik straks nog kan kopen met een beetje actieradius.
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 12:17
door V480-S60
Tja dit zat er al aan te komen. Maar noem het geen milieuhysterie a.u.b. Dat is politieke stemmingmakerij. En daar doen we niet aan.
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 12:30
door Frederik Welvaert
Tenzij er iets radicaal veranderd in de leasemarkt of de prijzen voor hybrides plots gelijk komen te liggen met de huidige diesel modellen zien we dus binnen enkele jaren een pak minder Volvo's op de Belgische weg... De Belgische leasemarkt draait voornamelijk rond diesel wagens omdat deze door de regering minder belast worden. Neem daarbij dat diesel aan de pomp ook nog eens goedkoper is en minder verbruikt. Waar moeten al die mensen die elke 4 jaar een nieuwe auto mogen kiezen van de baas (voorwaarden: het moet een diesel zijn en onder x budget blijven) dan gaan aankloppen?
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 12:53
door V480-S60
Tegen die tijd zijn de leasevoorwaarden ook wel veranderd.

Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 14:16
door sanco
Waanzinnig en zoooo jammer......
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 14:19
door gsx750r
Beetje off-topic.
V480-S60 schreef:Maar noem het geen milieuhysterie a.u.b. Dat is politieke stemmingmakerij. En daar doen we niet aan.
Dat op dit forum geen 'politiek' bedreven mag worden is mij genoegzaam bekend. Maar min of meer een probleem maken van zo'n opmerking als ik geplaatst heb vind ik toch wel een beetje krampachtig!
Eerder heb ik al eens betoogd dat het 'wel en wee' van ons als automobilisten maar ook de fabrikanten voor het overgrote deel wordt bepaald door politieke beslissingen en partijpolitieke hobby's.
De politiek is onlosmakelijk verbonden met de auto en daar mag naar mijn idee best op gewezen worden. Niet om discussie te gaan voeren over de verschillende politieke partijen en hun programma's of je eigen politieke voorkeuren maar gewoon om je ongenoegen en/of verbazing kenbaar te maken.
Er zijn hele topics gewijd aan de bijtelling en dat is toch wel een overduidelijk voorbeeld van de invloed die de politiek heeft op het autorijden. Ook leasevoorwaarden zijn er beslist niet los van te zien.
Verder denk ik nog aan:
- motorrijtuigenbelasting en de evt. vrijstelling daarvan,
- belasting op brandstoffen,
- subsidies op elektrische en/of hybride auto's,
- infrastructuur t.b.v. het wegverkeer (belastinggeld dat daar aan besteed wordt),
- BPM (percentage, evt. vrijstelling of korting erop),
- rekeningrijden dat tijdens de recente kabinetsformatie weer uit de kast werd gehaald,
- plannen om ná 2025 het verkopen van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren te verbieden,
enz. enz.
Allemaal zaken waar door de politiek over beslist wordt en waar we niet niet omheen kunnen. Beloven dat ik in het vervolg dit soort opmerkingen achterwege zal laten doe ik echt niet want het kost me heel vaak de grootste moeite om me in te houden om hééél duidelijk te maken hoe ik over bepaalde zaken denk!!
Geen politiek of het forum? Wel jammer maar een probleem ...... nee! Noodgedwongen krampachtig kiezen voor eufemistische weergegeven meningen? Nee, liever toch niet!
Tot slot merk ik nog op dat milieuhysterie niet uitsluitend bedreven wordt door de politiek maar ook door wetenschappers en 'jan met de pet'! Maar ja wat was er eerder de kip of het ei?
Dit wilde ik toch even kwijt en dan gaan we nu weer over naar Volvo zonder diesels.
Rob
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 14:32
door robert480
....
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 14:40
door gsx750r
Frederik Welvaert schreef:Waar moeten al die mensen die elke 4 jaar een nieuwe auto mogen kiezen van de baas (voorwaarden: het moet een diesel zijn en onder x budget blijven) dan gaan aankloppen?
En wat te denken van de volgende zaken:
- wanneer komt het moment dat je geen auto met verbrandingsmotor meer mag kiezen?
- wanneer komt het moment dat je, zeker als particulier, van je huidige auto met dieselmotor af moet zien te komen?
- wat wordt de (enorme?) waardevermindering van auto's met dieselmotor bij inruil?
- wie wil zo'n auto nog inruilen of wie wil er nog een kopen?
- hoe lang worden auto's met dieselmotor nog 'gedoogd'? (denk hierbij aan het steeds grotere aantal milieuzones die ook in omvang steeds verder uitbreiden)
En zo zijn er beslist nog meer vragen.
Ik denk wel te weten wie er een erg grote hand in zal hebben en al heeft om deze vragen te kunnen beantwoorden maar dat laat ik nu even achterwege .....
Ná het plaatsen van mijn reactie zie ik net dat e.e.a. ook niet nodig was want de link in de reactie hierboven ligt al een tipje van de sluier op!
Rob
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 14:42
door Marc Apeldoorn
Ach, Volvo denkt hierbij echt niet aan het milieu, maar schat in dat na 2020 de vraag naar diesels zo erg terug is gelopen dat ze met hun beperkte budget niet een hele nieuwe lijn dieselmotoren kunnen ontwikkelen. Als rond 2020 blijkt dat diesel nog wel in trek is, kopen ze die ongetwijfeld bij VAG of een Fransoos in opdat ze nog een aantal jaren dieselmotoren kunnen leveren in hun modellen.
Volvo gaat namelijk echt niet marktaandeel/omzet weggooien als diesel nog veel aandeel heeft in de markt.
Ben benieuwd hoe snel dit soort ontwikkelingen gaan.
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 15:00
door NielsPHEV
toch wel stoer dat Volvo zo resoluut keuzes maakt, eerst max. 4 cilinders (2.0L) daarna geen diesels
Overigens zijn de Zweden in mijn beleving nooit zo van de diesels geweest zoals bijvoorbeeld de Duitse merken. Er was wel een 6 cilinder en later een 5 cilinder TDI in de grote Volvo's (ik meen beide VAG) in de 400 serie kwam uiteindelijk de 1.9 TIC van renault maar voorop liepen ze nooit echt tot de D5 kwam in de S60 in 2001. Saab begon pas pas rond 2000 met een diesel (2.2 isuzu)
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 15:02
door Gouwe
Marc Apeldoorn schreef:
Ach, Volvo denkt hierbij echt niet aan het milieu, maar schat in dat na 2020 de vraag naar diesels zo erg terug is gelopen dat ze met hun beperkte budget niet een hele nieuwe lijn dieselmotoren kunnen ontwikkelen. Als rond 2020 blijkt dat diesel nog wel in trek is, kopen ze die ongetwijfeld bij VAG of een Fransoos in opdat ze nog een aantal jaren dieselmotoren kunnen leveren in hun modellen.
Volvo gaat namelijk echt niet marktaandeel/omzet weggooien als diesel nog veel aandeel heeft in de markt.
Ben benieuwd hoe snel dit soort ontwikkelingen gaan.
Precies mijn idee. Toyota koopt de dieselmotoren ook bij BMW........
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 15:20
door robert480
....
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 17.05.2017 - 22:29
door BlackcurrantV70
" Volgens investeringsbank Goldman Sachs zouden dieselauto's maar liefst 300 euro duurder worden als ze minder gaan uitstoten"
woow zo maar eventjes 300 euro duurder op een auto van pakweg 50-60.000 euro ?
Waar slaat dit nu weer op...
Gelukkig hebben we nog 2 stoere 5 pitters kunnen bemachtigen, die moeten dan maar zolang mogelijk mee.
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 18.05.2017 - 07:12
door bart simpson
weer iets in de waan van de dag
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 18.05.2017 - 08:43
door diesel01
BlackcurrantV70 schreef:
" Volgens investeringsbank Goldman Sachs zouden dieselauto's maar liefst 300 euro duurder worden als ze minder gaan uitstoten"
woow zo maar eventjes 300 euro duurder op een auto van pakweg 50-60.000 euro ?
Waar slaat dit nu weer op...
Gelukkig hebben we nog 2 stoere 5 pitters kunnen bemachtigen, die moeten dan maar zolang mogelijk mee.
Een avondje eten bij de betere italiaan met de familie kost duurder

Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 18.05.2017 - 08:57
door Swisskid
Over, ik schat, 10 jaar wordt wellicht een soortgelijk bericht geplaatst, waarin het woord
Diesel is vervangen door
benzine. De ontwikkelingen gaan steeds sneller bij het vinden van alternatieven voor de verbrandingsmotor. Opvallend genoeg vooral gedreven vanuit China. Ik verwacht dat er over 20 jaar geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren meer worden verkocht. Wen maar vast aan het hoge gezoem van een elektromotor

Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 18.05.2017 - 10:19
door Summum
Wat ik dan weer interressant vind is dat volgens het interactieve plaatje in dit artikel van het NRC Nederland in nieuw verkochte auto's al jarenlang het laagste percentage dieselmotoren heeft van heel Europa. Nog onder de 30%. Terwijl bijvoorbeeld in Zweden zelf dat rond de 60% schommelt.
Dus of het voor Volvo op de Nederlandse markt nu zoveel gaat schelen waag ik te betwijfelen.
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 18.05.2017 - 10:51
door s60magic
hybrid met een acceradius van 200 km of meer, en een benzine motor.
Mag er van mij gelijk komen.
Re: Geen diesels meer voor Volvo
Geplaatst: 18.05.2017 - 13:33
door Willy.VdW
Frederik Welvaert schreef:
Tenzij er iets radicaal veranderd in de leasemarkt of de prijzen voor hybrides plots gelijk komen te liggen met de huidige diesel modellen zien we dus binnen enkele jaren een pak minder Volvo's op de Belgische weg... De Belgische leasemarkt draait voornamelijk rond diesel wagens omdat deze door de regering minder belast worden. Neem daarbij dat diesel aan de pomp ook nog eens goedkoper is en minder verbruikt. Waar moeten al die mensen die elke 4 jaar een nieuwe auto mogen kiezen van de baas (voorwaarden: het moet een diesel zijn en onder x budget blijven) dan gaan aankloppen?
De situatie in België is erg "kunstmatig", de prijs van diesel aan de pomp is minder duur dan die van benzine
door het verschil in taksen, het product op zich is bijna even duur als het de raffinaderij verlaat.
Eigenlijk zou diesel duurder moeten zijn, het heeft een calorische inhoud die zo'n 15% hoger ligt dan die van
benzine (hetgeen ook voor een groot deel het mindere verbruik verklaart). Je koopt tenslotte energie.
De overheid stuurt dus inderdaad de markt, maar naar mijn mening op een foute manier. Het blijft wel een
kwestie van kiezen tussen hangen of wurgen, benzine is slecht voor het milieu, diesel is slecht voor de
gezondheid, althans in de werkelijkheid. Benzinemotoren gaan wat dat betreft weliswaar de dieselmotoren
achterna want de direct ingespoten modellen produceren ook fijn stof.
Hoedanook, ik meen dat Volvo een goeie keuze gemaakt heeft.