Dag beste mensen, betreft v-70 classic uit 99 10v op lpi
eersgister rook ik ineens verbrand rubber in de cabine, airco werkte wel.
even later kwam rook rechts onder motorkap uit.
auto aan de kant, motor uit, klep open, flinke rookpartij van multiriem op aircopoelie, was daar aan het slippen gegaan dus.
airco op dashboard uitgezet, daarna weer gestart en vervolgens liep poelie weer netjes vrij en koelde alles af.
ik dacht dus aircopomp kapot.
ben naar autotemp klaassen gereden , mijn aircoman, in amsterdam maar die zei na onderzoek dat aircopomp nog ok was, maar dat lager in de koppelingspoelie eruit gelopen was, en daarna door de kracht van de riem vastgelopen was.
Oplossingen`nieuwe aircopomp met alles erop en deraan....erg dure oplossing vooral omdat de airco
sowieso al een paar lekjes had en ieder jaar behoorlijk bijgevuld moest worden, onzekere investeringg dus.
andere oplossing.. geen airco meer voorlopig en een kortere multiriem monteren, dus zonder
aircoaandrijving.
omdat het geheel ,zonder airco AAN , normaal leek te lopen, maakte ik toch nog een rit naar amersfoort, helaas onderweg, weer stank en rook, de riem was weer aan het slippen op een vastlopende poelie, dus ook terwijl airco UIT STOND.
ANWB erbij, die heeft me geadviseerd ook een kortere multiriem te monteren, was op dat tijdstip echter nergens meer op te halen BREZAN etc waren al bijna dicht en er was file bij SOEST waar ik op een autopoolplaats was gestrand.
de zeer behulpzamen anwbman knipte mijn bestaande en geschroeide multiriem door, en achter hem aanrijdend over de vluchtstrook naar een anwb "bevriende "garage in amersfoort
afgeleverd, de man bracht me later ook nog naar mijn zus die in amersfoort woont, daar blijven slapen om dan de volgende morgen mijn auto op te halen.
wat blijkt de volgende morgen: het korte riemversie-verhaal blijkt volgens de garageman niet te werken, want de dynamo zou dan door de korte riem de andere kant op gaan draaien, en geen laadstroom afgeven.
Nog wat mensen met volvokennis gebeld, en niemand kwam er echt uit.
maar uiteindelijk kwam de anwb met het voorstel om mijn auto maar op te halen en naar iedere gewenste garage te brengen, ik kreeg een huurauto of een treinkaartje, ik koos voor de trein, want ik woon in centrum amsterdam, dan moet ik voor de huurauto 35 per dag aan parkeergeld betalen.voor mijn eigen auto heb ik een bewonersvergunning.
daar kwam bij dat ik mijn fiets op een fietsdrager bij me had.
en de auto laten afleveren bij volvoservice in elst, ik heb er vertrouwen in dat ze daar wel weten hoe het moet met die korte riemversie.
als iemand iets dergelijks heeft meegemaakt met zon vastgelopen airco, en wat dan te doen, (behalve dan verplicht er een nieuwe pomp en poelie in te laten zetten, volgens de dealer is dat de enige optie bij mijn auto)
aircopomp koppelingpoelie vasrgelopen
- lint
- Geartronic member
Vervelende zaak met de airco. Weet je zeker dat je de aircopomp niet vervangt samen met de reparatie van de andere kleine euvels. Bij onze V70 Classic is mijn vrouw erg blij met de reparaties aan het aircosysteem, is een minder sterk punt van de V70 Classic.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Johan s60
- 6th Gear member
Je kan er ook een omloopwiel opzetten ipv de airco pomp, de loop vd de riem moet toch wel blijven wat ie is om een goede omspannen boog te krijgen om de dynamo poelie, item 4, 6 & 7 komen dan ipv vd de pomp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel