Goedendag,
Ik heb een aantal weken geleden mijn eerste Volvo gekocht. Een S60 uit 2001 met 213K op de klok. Na een paar honderd kilometer te hebben gereden begon mijn auto te stotteren. Ofwel op 4 cilinders te lopen. Laten uitlezen: P0201 Injector circuit cilinder 1 malfunction.
Ik heb de injector gewisseld met die van cilinder twee om zo uit te sluiten dat het de injector is. Nu geeft hij weer de foutcode P0201. De bedrading is in hoeverre ik kan zien nog goed.
Bij een koude start loopt hij altijd op 5 cilinder. Zoals het hoort. Wanneer ik een stukje heb gereden en de motor warm is wil hij vanaf het moment dat ik in lage toeren ga rijden ook op 4 cilinders gaan lopen. Evenals wanneer ik hem warm start.
Dus wanneer hij warm is loopt hij vaak op 4, vanaf lage toeren. Wanneer hij koud is altijd op 5..
Wie kan mij hiermee helpen, en waar moet ik beginnen met het zoeken van de fout?
Groeten Arie,
P0201, ten einde raad
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21582
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Storing in injectorcircuit cilinder 1 ...
Dat omwisselen tussen 1 en 2: is de eerste cilinder links of juist rechts onder de motorkap? Er vanuit gaande dat de motor dwars onder de motorkap ligt.
Dat omwisselen tussen 1 en 2: is de eerste cilinder links of juist rechts onder de motorkap? Er vanuit gaande dat de motor dwars onder de motorkap ligt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
Symptomen klinken bekend, heeft mijn '99 V70 Classic 2.5 10V ook. Verschil is wel dat er bij mij geen foutcodes opgeslagen worden, dat maakt het zoeken erg lastig. Ben al twee jaar bezig met zoeken, denken, onderdelen uitwisselen met een donorauto en onderdelen vervangen maar tot op heden zonder succes. Sinds kort contact met een Volvo-specialist in Utrecht; als het lukt wordt er morgen een andere ECU geplaatst omdat het sterke vermoeden is dat de oorzaak niet een injector op zichzelf is maar de aansturing daarvan, oftewel dat de storing vanuit het motormanagement komt.
Direction is so much more important than speed !
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17.04.2017 - 19:27
Het is de welbekende 5 cilinder, dus deze ligt inderdaad dwars onder de moterkap. De cilinder is links onder de moterkap, aan de kant van de distributieriem. Deze heb ik dus verwisseld met cilinder twee, zonder resultaat..Msuidgeest schreef: Storing in injectorcircuit cilinder 1 ...
Dat omwisselen tussen 1 en 2: is de eerste cilinder links of juist rechts onder de motorkap? Er vanuit gaande dat de motor dwars onder de motorkap ligt.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17.04.2017 - 19:27
Ik ben wel benieuwd hoe uw auto het nu doet, en hoe groot de kans is dat dit ook bij mij het geval is..xgeering schreef: Symptomen klinken bekend, heeft mijn '99 V70 Classic 2.5 10V ook. Verschil is wel dat er bij mij geen foutcodes opgeslagen worden, dat maakt het zoeken erg lastig. Ben al twee jaar bezig met zoeken, denken, onderdelen uitwisselen met een donorauto en onderdelen vervangen maar tot op heden zonder succes. Sinds kort contact met een Volvo-specialist in Utrecht; als het lukt wordt er morgen een andere ECU geplaatst omdat het sterke vermoeden is dat de oorzaak niet een injector op zichzelf is maar de aansturing daarvan, oftewel dat de storing vanuit het motormanagement komt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
Helaas kan ik het je nog niet vertellen, het is de Volvo-specialist vandaag helaas niet gelukt om voor mij tijd te creëren om dit 'tussendoor-klusje' even te doen; zal pas aanstaande vrijdag worden, waarschijnlijk in de loop van de ochtend. I'll keep you posted !Ariewhr schreef:Ik ben wel benieuwd hoe uw auto het nu doet, en hoe groot de kans is dat dit ook bij mij het geval is..xgeering schreef: Symptomen klinken bekend, heeft mijn '99 V70 Classic 2.5 10V ook. Verschil is wel dat er bij mij geen foutcodes opgeslagen worden, dat maakt het zoeken erg lastig. Ben al twee jaar bezig met zoeken, denken, onderdelen uitwisselen met een donorauto en onderdelen vervangen maar tot op heden zonder succes. Sinds kort contact met een Volvo-specialist in Utrecht; als het lukt wordt er morgen een andere ECU geplaatst omdat het sterke vermoeden is dat de oorzaak niet een injector op zichzelf is maar de aansturing daarvan, oftewel dat de storing vanuit het motormanagement komt.
Direction is so much more important than speed !
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
- Locatie: Maarssen
Vanmiddag is dan toch de ECU uit mijn V70 vervangen door eentje uit een technisch identieke donorauto; eerste ervaringen zijn ronduit positief. Het hikken en stotteren lijkt geheel verdwenen en eindelijk lijkt het de 5-cilinder te zijn die het hoort te zijn. Toch houd ik vooralsnog wel even de spreekwoordelijke slag om de arm; er is de afgelopen maanden wel vaker een 'verdacht onderdeel' vervangen waarna hij de eerste 20 - 50 kilometer probleemloos reed tot de ellende weer terugkwam.
Nu heb ik er pas zo'n 20 probleemloze kilometers op zitten, wel hoofdzakelijk provinciaal, dorps en huis- tuin- en keukenkilometers dus in lage toeren en juist daar zat altijd het probleem; bij 1500 tpm begon het hikken en stotteren. Pas als ik minimaal 2 weken probleemloos rijd komt de echte 'hoera stemming'. I'll keep you posted.
Nu heb ik er pas zo'n 20 probleemloze kilometers op zitten, wel hoofdzakelijk provinciaal, dorps en huis- tuin- en keukenkilometers dus in lage toeren en juist daar zat altijd het probleem; bij 1500 tpm begon het hikken en stotteren. Pas als ik minimaal 2 weken probleemloos rijd komt de echte 'hoera stemming'. I'll keep you posted.
Direction is so much more important than speed !
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17.04.2017 - 19:27
haha, kilometers maken! Dan weet je gauw genoeg of dat het probleem was.
Wat mij steeds meer begint op te vallen is dat hij als hij warm is geneigd is om op 4 cilinders te lopen. Nu zit ik te denken of het misschien aan het stekkertje van de injector kan liggen. Misschien dat deze door de warmte wat raar uitzet (het metalen gedeelte dan natuurlijk) waardoor hij slecht/geen contact meer maakt? Het kan misschien toeval zijn, maar vaak als ik over een drempel ben gereden loopt hij op 4 cilinders. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij vanuit lagere toeren het probleem pakt. Als ik over een drempel rij gaat dat natuurlijk niet met teveel snelheid..
Iemand ideeën? En moet ik het proberen om het stekkertje even te vervangen?
Wat mij steeds meer begint op te vallen is dat hij als hij warm is geneigd is om op 4 cilinders te lopen. Nu zit ik te denken of het misschien aan het stekkertje van de injector kan liggen. Misschien dat deze door de warmte wat raar uitzet (het metalen gedeelte dan natuurlijk) waardoor hij slecht/geen contact meer maakt? Het kan misschien toeval zijn, maar vaak als ik over een drempel ben gereden loopt hij op 4 cilinders. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij vanuit lagere toeren het probleem pakt. Als ik over een drempel rij gaat dat natuurlijk niet met teveel snelheid..
Iemand ideeën? En moet ik het proberen om het stekkertje even te vervangen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17.04.2017 - 19:27
Vandaag de stekker en een stuk kabel van injector 1 vervangen. Om even te testen of dit had geholpen ben ik even een stukje gaan rijden. Na zo'n 65 km begon hij helaas weer op 4 cilinders te lopen. Op dat moment reed ik net in de stad. De kilometers daarvoor waren vrijwel allemaal buitenaf of in kleine dorpjes.
Toen ik weer de snelweg op ging het na zo'n 5 kilometer weer goed en ben ik tot vlakbij mn huis zonder problemen verder gereden. Hij begon weer toen ik na even het gas ingedrukt had weer..
Heeft iemand hier ervaring mee?
Toen ik weer de snelweg op ging het na zo'n 5 kilometer weer goed en ben ik tot vlakbij mn huis zonder problemen verder gereden. Hij begon weer toen ik na even het gas ingedrukt had weer..
Heeft iemand hier ervaring mee?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17.04.2017 - 19:27
Het is ondertussen al een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst. Het is helaas nog niet opgelost..
Korte samenvatting van de situatie;
- Injectoren zijn goed
- Bobines zijn goed
- Bougies zijn nieuw en goed
- Bekabeling geeft geen gekke waarden tijdens doormeten
- Gisteren de auto naar de garage gehad voor diagnose, waaronder bovenstaande + compressie meten. Niks uitgekomen.
- Vandaag de ECM open laten halen en laten solderen, mocht helaas niet baten.
Nog een dingetje wat mij de laatste tijd, sinds het weer wat kouder wordt, opvalt;
- Bij lage snelheden (stadverkeer/een half uurtje stil laten staan na gebruik) gaat hij op 4 cilinders lopen.
- Bij iets hogere/constante snelheden, waarbij er dus meer rijwind is, zal hij keurig op 5 cilinders blijven lopen.
Wat er in mijn ogen nog overblijft is;
- ECM vervangen voor een tweedehands model en hier een kloon van mn huidige ECM op laten zetten (?)
Ik ga eind deze maand op vakantie, en nu wil ik het wel voor die tijd klaar hebben. Eindelijk een stok achter de deur om het klaar te krijgen..
Is er iemand met een andere mening of een andere kijk op de situatie?
Groeten Arie,
Korte samenvatting van de situatie;
- Injectoren zijn goed
- Bobines zijn goed
- Bougies zijn nieuw en goed
- Bekabeling geeft geen gekke waarden tijdens doormeten
- Gisteren de auto naar de garage gehad voor diagnose, waaronder bovenstaande + compressie meten. Niks uitgekomen.
- Vandaag de ECM open laten halen en laten solderen, mocht helaas niet baten.
Nog een dingetje wat mij de laatste tijd, sinds het weer wat kouder wordt, opvalt;
- Bij lage snelheden (stadverkeer/een half uurtje stil laten staan na gebruik) gaat hij op 4 cilinders lopen.
- Bij iets hogere/constante snelheden, waarbij er dus meer rijwind is, zal hij keurig op 5 cilinders blijven lopen.
Wat er in mijn ogen nog overblijft is;
- ECM vervangen voor een tweedehands model en hier een kloon van mn huidige ECM op laten zetten (?)
Ik ga eind deze maand op vakantie, en nu wil ik het wel voor die tijd klaar hebben. Eindelijk een stok achter de deur om het klaar te krijgen..
Is er iemand met een andere mening of een andere kijk op de situatie?
Groeten Arie,
Laatst gewijzigd door Ariewhr op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.